شناسهٔ خبر: 65348369 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دستورالعمل های جدید غربالگری دیابت و سرطان کبد

دانشمندان براساس یافته‌های یک مطالعه دستورالعمل‌های جدیدی برای غربالگری دیابت و سرطان کبد، پیشنهاد می‌کنند.

صاحب‌خبر -

دستورالعمل های جدید غربالگری دیابت و سرطان کبد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، محققان دانشگاه استنفورد نشان داده‌اند که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ دو تا سه برابر بیشتر از افراد بدون دیابت در معرض ابتلا به سرطان کبد هستند. نرخ سرطان کبد تا حدی در حال افزایش است، زیرا شیوع دیابت در سراسر جهان در حال افزایش است، به ویژه در جوامع حاشیه نشین که در آن انتخاب‌های غذایی سالم و فرصت‌هایی برای ورزش منظم کمیاب است. ناتالی تورک، پروفسور گوارش و کبد، گفت: راهنما‌های فعلی غربالگری معمول سرطان کبد را فقط برای افراد مبتلا به سیروز توصیه می‌کنند. در نتیجه، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ اصلا غربالگری نمی‌شوند. یافته‌های جدید پیامد‌های مهمی نه تنها برای سرطان کبد، بلکه سایر سرطان‌هایی دارد که دیابت برای آنها وجود دارد. تورک نویسنده ارشد این مطالعه که در نیچر (Nature) منتشر شده است می‌گوید: این اولین مطالعه در مورد داده‌هایی است که از مدل‌های انسان و موش گرفته تا مطالعات فرهنگ سه‌بعدی آزمایشگاهی و شبیه‌سازی‌های محاسباتی را شامل می‌شود.

به گفته دانشمندان سفتی کبد به صورت غیر تهاجمی‌با روش‌های تصویربرداری اندازه گیری و ارتعاشات از تصویرگر به اندام منتقل می‌شود. موج ارتعاشی که در یک محیط سفت حرکت می‌کند با موجی که از طریق چیزی انعطاف پذیرتر حرکت می‌کند متفاوت است. افراد مبتلا به سفتی کبد که از یک آستانه خاص فراتر می‌رود، مبتلا به سیروز کبدی تشخیص داده می‌شوند. دستورالعمل‌های فعلی توصیه می‌کنند که افراد هر شش ماه یک بار از نظر سرطان کبد با سونوگرافی شکم و آزمایش خون غربالگری شوند. چاودهوری ازدیگر محققان گفت: اندام‌های ما فقط توده‌های سلولی نیستند. سلول‌ها در داربستی خارج سلولی وجود دارند که از آنها حمایت فیزیکی می‌کند، اما بر بلوغ، تخصص و عملکرد آنها نیز تأثیر می‌گذارد. هنگامی‌که داربست مختل می‌شود، هر سلول سرطانی یا پیش سرطانی به راحتی راه خود را گم می‌کند و با تقسیم غیرقابل کنترل یا تبدیل شدن به سایر نسخه‌های خطرناک‌تر گسترش می‌یابد. بررسی دقیق‌تر در موش‌های آزمایشگاهی نشان داد فیبر‌های کلاژن کوتاه‌تر و کمتری در داربست خارج سلولی کبد حیواناتی وجود درد که با غذای استاندارد تغذیه می‌شدند. در مرحله بعد، محققان نحوه رفتار سلول‌ها را هنگام رشد در آزمایشگاه در یک ژل سه بعدی برای تقلید از ساختارداربست کبد بررسی کردند. دستکاری سلول‌های خارج از بدن به آنها این امکان را می‌دهد تا تأثیر تغییرات مختلف در رشد و رفتار خود را ارزیابی کنند. چاودوری گفت: در هیدروژل‌های مهندسی‌شده ما، می‌توانیم یک ویژگی زیستی مانند سفتی را در یک زمان تنظیم کنیم تا بفهمیم هر ویژگی چگونه بر سلول‌ها تأثیر می‌گذارد. به طور خاص، محققان خاطرنشان کردند که یک داربست باعث تغییرات در شکل سلول‌های کبدی می‌شود و اجازه می‌دهد تا برجستگی‌های تهاجمی‌بر روی غشاء آنها ایجاد شود که به آنها کمک می‌کند از موانع طبیعی که قرار است سلول‌ها را در مکان‌های واقعی خود نگه دارند، فرار کنند.

تورک و همکارانش درنهایت اعلام کردند این اولین بار است که ثابت شده است که تغییرات در ساختار کلاژن باعث پیشرفت سرطان کبد مستقل از سفتی می‌شود. این یک تغییر کامل در الگوست که می‌تواند خطر بیشتر سرطان کبد را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ توضیح دهد و ممکن است به افرادی کمک کند که باید به طور منظم غربالگری سرطان کبد را انجام دهند. تورک در حال برنامه ریزی برای راه اندازی یک آزمایش بالینی برای مطالعه بیشتر دیابت نوع ۲ و پیشرفت سرطان کبد است. توروک گفت: یکی از سؤالات مهم در پزشکی امروز این است که چرا افراد مبتلا به دیابت و بیماری کبد چرب تا این حد مستعد ابتلا به سرطان کبد هستند و چگونه می‌توانیم به این موضوع رسیدگی کنیم. تحقیقات ما نشان می‌دهد که افراد بیشتری، به ویژه آنهایی که مبتلا به دیابت هستند، باید از نظر سرطان غربالگری شوند. اگر این کار را انجام می‌دادیم، شاید بتوانیم زودتر اقدام کنیم و زندگی آنها را نجات دهیم.

نظر شما