شناسهٔ خبر: 65317531 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

احتمال سفر گروسی به تهران/ اسلامی: تعاملات ایران و آژانس تداوم دارد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که مدیرکل آژانس تمایل به سفر به ایران دارد و این سفر احتمالا انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که تعاملات ایران و آژانس در روال طبیعی تداوم دارد و در جهت رفع ابهامات و توسعه همکاری‌ها گفت‌وگو‌ها در حال انجام است.

اسلامی درباره احتمال سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، گفت: گروسی برای سفر به ایران ابراز تمایل کرده و این سفر در دستور کار او است. هر زمان برنامه‌ریزی صورت بگیرد، این سفر انجام می‌شود.

وی اشاره کرد: به دلیل تراکم برنامه‌ها بعید به نظر می‌رسد که این سفر در اسفند انجام شود. 
رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در اردیبهشت سال آینده اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای را برگزار می‌کنیم و کشور‌های مختلف جهان برای شرکت در آن اعلام آمادگی کردند.

اسلامی اضافه کرد: سال ۱۴۰۳ پنجاهمین سال تاسیس سازمان انرژی هسته‌ای است؛ این سی‌اُمین کنفرانس ملی هسته‌ای و اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای است که مهمانان زیادی خواهد داشت. گروسی نیز برای سخنرانی در این کنفرانس دعوت شده است. 

وی تاکید کرد: برنامه‌های ما و این رویداد‌ها باید به شکلی تنظیم شود که بتوان از این فرصت استفاده همه‌جانبه کرد. 

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه درباره موضوع گزارش آژانس گفت: آژانس هر ۳ ماه یک بار به شورای حکام و هر ۶ ماه یک بار برای شورای امنیت سازمان ملل گزارش ارائه می‌کند. 

وی توضیح داد: گزارش مدیرکل آژانس ۲ بخش دارد؛ یک بخش گزارش‌های پادمانی است که رفتار‌های جاری صنعت هسته‌ای ما نیز بخشی از گزارش او در موضوع پادمان است. این بخش شامل نظارت‌هایی است که آژانس، از جمله دوربین‌ها و بازرسی‌ها انجام می‌دهد. او این گزارش‌ها را به شورای حکام ارائه می‌کند.

اسلامی اضافه کرد: بخش دوم ویژه برجام است. برجام به عنوان قطعنامه ۲۲۳۱ در دستور کار آن‌ها است. آژانس در این گزارش انطباق و عدم انطباق با برجام را گزارش می‌کند. 

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با توجه به اینکه براساس مواد ۲۶ و ۳۶ برجام و اینکه طرفین به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، ما طبق قانون اقدام راهبردی عمل می‌کنیم که گزارش آن نیز از سوی آژانس ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما