شناسهٔ خبر: 65315511 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

صدور مجوز فعالیت برای بیش از ۲ هزار مشاور خانواده در کشور

معاون رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: مجوز فعالیت برای ۲ هزار و ۱۰۰ مشاور خانواده در کشور از سوی قوه قضاییه صادر شده است.

صاحب‌خبر -

صدور مجوز فعالیت برای بیش از ۲ هزار مشاور خانواده در کشور

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن ابراهیمی در مراسم راه اندازی ۷ مرکز مشاوره خانواده قوه قضاییه خوزستان و تحلیف ۳۷ مشاور خانواده در محل دادگستری استان گفت: ۲ هزار و ۱۰۰ مشاور خانواده در کشور پس از گذراندن فرآیند‌های لازم و ملاحظه‌های قانونی از سوی قوه قضاییه مجوز فعالیت دریافت کردند.


وی افزود: باتوجه به فراهم شدن زیرساخت‌های الکترونیکی و ارجاع هوشمند، امید است شاهد تحول در رسیدگی به پرونده‌های مربوط به دعاوی حوزه خانواده باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی مهم‌ترین، اصلی‌ترین و برجسته‌ترین مولفه توسعه، پیشرفت و بالندگی جامعه را نهاد خانواده دانست و ادامه داد: در کشور‌های پیشرفته که شاهد گسست خانواده‌ها هستیم نیز تلاش‌های دولت در جهت حفظ این بنیاد مهم و زیرساختی است.

معاون رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه با بیان اینکه با اقداماتی که از سال ۱۳۹۸ به منظور حمایت از حقوق خانواده در قوه قضاییه آغاز شد، شاهد ورود و مداخله تخصصی‌تر در دعاوی خانواده هستیم، اضافه کرد: ماهیت دعاوی خانواده با سایر پرونده‌ها متفاوت است و نیاز به رسیدگی‌های تخصصی با در نظر گرفتن مسائل روانشناختی و شناخت خانواده دارد تا در نهایت منجر به صلح و سازش و بازگشت به روابط سالم‌تر هدایت شود و در صورت عدم سازش، پیامد‌های منفی ناشی از جدایی کاهش یابد.

نقش مشاور خانواده در کاهش دعاوی خانواده و آسیب‌های اجتماعی


علی دهقانی، رئیس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه تکامل شخصیت و پیشرفت هر فرد در گرو خانواده‌ای است که در آن پرورش می‌یابد، گفت: خانواده نقش بنیادی در تربیت نسل آینده دارد، از همین رو نهاد خانواده در دین مبین اسلام و قانون اساسی، بسیار مورد توجه قرار گرفته و همین رویکرد در قوه قضائیه نیز حاکم است.

وی افزود: فردی که به عنوان مشاور خانواده انتخاب می‌شود نیز تکالیف و رسالت سنگینی به عهده دارد و باید توانایی ورود به یک اختلاف، کشف عامل یا عوامل اختلال در رابطه و مرتفع کردن آن را داشته باشد.

دهقانی با بیان اینکه مشاوران خانواده علاوه بر تخصص علمی باید از خصوصیات دیگری همچون صداقت، رازداری، امانت‌داری و اخلاق‌مداری که دارای الزامات گسترده‌ای است، برخوردار باشند، ادامه داد: با داشتن این ویژگی ها، اعتماد مراجعه‌کنندگان برای ارائه اطلاعات بیشتر می‌شود و به روند مشاوره کمک می‌کند.

وی با اشاره به مسائل اجتماعی طلاق و آسیب‌های ناشی از آن برای زوجین و فرزندان آنها، می‌گوید: مشاوران نباید به برگزاری یک یا ۲ جلسه مشاوره اکتفا کنند و باید با احساس مسئولیت و تعهد مضاعف نسبت به نهادی که با عشق و علاقه شکل گرفته و امروز دچار اختلاف شده‌اند، عمل کنند.

به گفته رئیس کل دادگستری خوزستان؛ کار‌های به‌موقع و موثر مراکز مشاوره خانواده، می‌تواند در کاهش دعاوی خانواده و آسیب‌های اجتماعی ناشی از طلاق، تحکیم مبانی خانواده و رفع اختلافات زوجین بسیار تاثیرگذار بوده و از آسیب‌های بعدی جلوگیری کند.

سازش قطعی بیش از ۳ هزار پرونده طلاق در خوزستان


علیرضا باوی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان گفت: پس از تصویب قانون حمایت از خانواده در اسفند سال ۱۳۹۱ سازمان بهزیستی با همکاری قوه‌قضاییه برای پوشش طلاق‌های توافقی سامانه‌ای باعنوان "تصمیم" راه‌اندازی کرد که از سال ۱۳۹۹ تاکنون ۱۵۹ هزار و ۸۶۰ جلسه مشاوره در استان برگزار و ۳ هزار و ۹۶۷ پرونده به سازش قطعی و ۶۹۰ پرونده نیز به سازش مشروط رسیده است.

وی افزود: قوه قضاییه از ابتدای راه بر این اراده بود که مرکز مشاوره خانواده را راه‌اندازی کند تا در کنار محاکم رسیدگی به دعاوی خانواده، بتواند گره‌گشای اختلافات حوزه خانواده و کاهش آمار طلاق باشد.

باوی ادامه داد: با برگزاری فرآیند‌های قانونی و آزمون‌های تخصصی، مشاوران خانواده در استان خوزستان در ۲ سال اخیر موفق به دریافت پروانه فعالیت شدند و با تاسیس مراکز مشاوره رسمی قوه قضاییه در استان، این فعالیت اکنون زیر نظر دادگستری استان انجام می‌شود.

نظر شما