شناسهٔ خبر: 65304350 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ایکنا گزارش می‌دهد

تجلیل از بانوان قرآنی در سومین محفل «خیرات حسان» + عکس

در حاشیه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، سومین محفل قرآنی بانوان جهان اسلام با عنوان «خیرات حسان» در سالن اجلاس سران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

تجلیل از بانوان قرآنی در سومین محفل «خیرات حسان»به گزارش خبرنگار ایکنا، در حاشیه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران سومین محفل قرآنی بانوان جهان اسلام با عنوان «خیرات حسان» امروز، اول اسفندماه برگزار شد.

علم‌الهدی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و همسر رئیس‌جمهور به همراه دخترانش، زینب نصرالله، دختر سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، سیده‌بتول موسوی، فرزند شهید سیدعباس موسوی، روحانی شیعه لبنانی و دبیرکل سابق حزب‌الله لبنان، همچنین خانواده سفرای کشورهای مختلف، بانوان قاری و حافظ بیش از سی کشور، نخبگان قرآنی، دانش‌آموزان و مشتاقان فعالیت‌های قرآنی در این محفل قرآنی حضور داشتند.

دختر سیدعباس موسوی در جمع بانوان طی سخنانی گفت: پدر شهیدم از مؤسسان حزب‌الله لبنان و از بنیانگذاران حوزه علمیه امام منتظر شهر بعلبک بود. عالمی مجاهد که شش ماه به عنوان دبیرکل حزب‌الله فعالیت داشت و سپس به همراه مادر و برادرم، از سوی اسرائیل، که قاتل انبیا و پیامبران الهی است، به شهادت رسید. مادرم نیز عالمه‌ای مجاهد و از استادان حوزه علمیه الزهرای بعلبک بود. این حوزه را نیز پدرم تأسیس کرده بود.

تجلیل از بانوان قرآنی در سومین محفل «خیرات حسان»

وی افزود: برادر شهیدم، سیدحسین، همراه پدرم، توفیق دیدار امام خمینی(ره) را داشته است که نقل است، امام با چشمانی گریان و به یاد امام حسین(ع) بر سر او دست کشیده است.

موسوی از اوصاف پدرش چنین گفت: پدری مهربان برای جریان مقاومت بود. علم را با حلم همراه کرده بود و تلاشی خستگی‌ناپذیر داشت و شهادتی بی‌نظیر که همیشه آرزویش را داشت و امید که ما نیز به شهادت رسیده و در آن دنیا شفاعت امثال شهید موسوی را داشته باشیم.

گزارش تصویری برگزاری سومین محفل قرآنی «خیرات حسان»

وی در ادامه به مجاهدت خستگی‌ناپذیر زنان مظلوم و مقتدر غزه اشاره کرد و گفت: این چنین ایستادگی مردم غزه حیرت جهانی را به همراه داشته است. امروز، غرب در برابر الله اکبر، الحمدلله و حسبنا الله و نعم الوکیل زنان و کودکان غزه، متحیر مانده است. تمام اینها منجر شده است تا قرآن در دنیای غرب خوانش شود تا رازهای مخفی آن را کشف کنند. 

بتول موسوی اظهار کرد: از ابتدای نبرد فلسطینی‌ها تا شکست اسرائیل در جنوب لبنان همه برگرفته از مفاهیم قرآن است. زنان غزه، انسان رسانه‌هایی هستند که توجه جهانیان را به ارزش‌ها جلب کرده‌اند. غرب را رسوا و جنایت‌های‌شان را برملا کردند. زنان، کارخانه انسان‌سازی هستند و قله‌های مکارم اخلاق را در میان فرزندان خود رشد می‌دهند. این زنان را باید ستود و باید از رنج غزه گفت.

وی افزود: ما امروز شاهد کودک فلسطین و یمنی هستیم که روی تله‌هایی از ویرانی، قرآن می‌خواند و شعار پیروزی سر می‌دهد، مانند هدی حجازی که سه دختر و مادرش را در بمباران از دست داد، اما خم به ابرو نیاورد. امروز در غزه زنانی را می‌بینیم که بر پاره جسم فرزندانشان ایستاده‌اند و می‌گویند فرزندان ما از حسن(ع) و حسین(ع) مهم‌تر نیستند. تاریخ با قلم خود زنانی شهیدپرور را ثبت کرده است.

موسوی تصریح کرد: جهاد از ما زنان ساقط شده است، ولی ما رهبران جهاد تبیین هستیم. زبان از سلاح برنده‌تر است. زن قرآنی جهاد تبیین را بر دوش دارد و هر کجا باشد، مؤثر و خار چشم دشمن است. 

جمیله علم الهدی

به گزارش ایکنا، علم‌الهدی، طی سخنانی اظهار کرد: در جهان امروز به ویژه در غرب، بحث جنسیت مطرح می‌شود، اما در قرآن کریم چنین مفهومی با عنوان زوجیت بیان می‌شود. مفهوم زوجیت در برابر مفهوم جنسیت و فردیت قرار می‌گیرد. زوجیت در قرآن کریم نه‌تنها برای انسان، بلکه برای تمامی اشیا و موجودات بیان می‌شود. در این باره در سوره مبارکه یس آیه ۳۶ آمده است؛ سُبْحَانَ الَّذِی خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَمِنْ أَنْفُسِهِمْ وَمِمَّا لَا يَعْلَمُونَ.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: تفکر و تمدن غرب همچون همه تمدن‌های الحادی فعلی و گذشته بر تکثر موجودات تاکید داشته، اما قرآن بر وحدت، زوجیت و پیوند بین موجودات تاکید مؤکد دارد. اگر یک گام جلوتر برویم و از این بحث فلسفی فاصله بگیریم، مفهوم ازدواج را خواهیم داشت. عرف رایج ما، از ازدواج و همسری صحبت می‌کند که مایه پیدایش و توسعه خانواده و روابط خویشاوندی است. سخنان کامل علم‌الهدی در سومین محفل قرآنی خیرات حسان.

تجلیل از بانوان قرآنی در سومین محفل «خیرات حسان»

در این محفل قرآنی نسیبه کرمی‌پارسا از ایران، زهرا تاغی الملطاشی از عراق، ماریا اُلفه از اندونزی، عاطفه ناصح از ایران و همچنین عتیقه صهیمی از سنگاپور، قاریان افتخاری این محفل قرآنی بودند.

همسرایی گروه همخوانی بانوان آفاق و صهبا و همچنین اجرای مدیحه‌سرایی ضحی بلوط، قاری اهل کشور لبنان در وصف امام رضا(ع) از برنامه‌های جانبی این محفل قرآنی بود.

در این محفل از ماریا اُلفه از اندونزی، خدیجه سَلّوم از کشور لبنان، مریم قاسمی‌کرانی از کشور ایران، نازی کریمی از کشور بحرین و همچنین فاطمه تجلّیان از ایران به عنوان بانوان برگزیده قرآنی تجلیل شد.

تجلیل از بانوان قرآنی در سومین محفل «خیرات حسان»

در این محفل همچنین از اسماء فلکی از کشور ایران برای کسب مقام اول رشته قرائت ترتیل در بخش دانش‌آموزی و عادله شیخی برای کسب مقام اول همین رشته در بخش بزرگسالان تجلیل شد. 

در ادامه از مُهنا قنبری از کشور ایران برای کسب مقام اول در رشته حفظ کل قرآن کریم در بخش دانش‌آموزی و رویا فضائلی از کشور ایران برای کسب مقام اول همین رشته در بخش بزرگسالان تجلیل شد.

هدایای این بخش را همسر رئیس‌جمهور اعطا کرد، ولی جوایز اصلی این دختران و بانوان، فردا به هنگام مراسم اختتامیه با حضور رئیس‌جمهور اعطا می‌شود.

تجلیل از بانوان قرآنی در سومین محفل «خیرات حسان» + عکس

یادآور می‌شود، آئین افتتاحیه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه، ۲۶ بهمن‌ماه همزمان با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در بخش آقایان و پسران در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل طی ۲۷ بهمن تا ۱ اسفندماه، بعد از ظهرها از ساعت ۱۵ تا ۲۱ و در بخش بانوان و دختران در رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن طی ۲۸ تا ۳۰ بهمن صبح‌ها ساعت ۹ تا ۱۲ برگزار می‌شود.

مراسم اختتامیه و اعلام نفرات برتر دوم اسفندماه با حضور رئیس‌جمهور از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در همین محل برگزار شده و روز پنجشنبه، سوم اسفندماه، متسابقان به همراه اعضای هیئت داوران این دوره به محضر رهبر معظم انقلاب می‌رسند.

مخاطبان ایکنا تا پایان این رقابت‌ها می‌توانند از طریق پرونده ویژه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران این رویداد را پیگیر باشند.

انتهای پیام

نظر شما