شناسهٔ خبر: 65303804 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

متخصص کودکان

الزامی بودن یک هفته قرنطینه خانگی برای مبتلایان به آبله مرغان

یک هفته قرنطینه خانگی برای مبتلایان به آبله مرغان الزامی است.

صاحب‌خبر -

الزامی بودن یک هفته قرنطینه خانگی برای مبتلایان به آبله مرغان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، پزشک متخصص کودکان و معاون فنی مرکز بهداشت شماره ۳مشهد گفت:بیماری آبله‌مرغان بسیار مسری است و در صورت ابتلا، قرنطینه خانگی به مدت حداقل یک هفته الزامی است.

رعنا رضایی افزود:آبله مرغان یک بیماری ویروسی است که توسط ویروس واریسلا زوستر (VZV) ایجاد می‌شود. علائم این بیماری ایجاد دانه‌های قرمز و حباب‌های پر از مایع روی پوست، همراه با خارش و ناراحتی است. آبله مرغان بسیار مسری است و افراد آلوده از یک تا دو روز قبل از بیرون ریختن بثورات تا زمانی که همه تاول‌ها از بین نرفته‌اند، بیشترین احتمال انتقال را دارند. رعایت مراقبت‌های بهداشتی و پیشگیری از تماس با افراد مبتلا یا مشکوک به آبله مرغان بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه کودکان مبتلا به آبله مرغان معمولا طی ۷ تا ۱۰ روز بهبود می‌یابند، اما در بزرگسالان دوره بیماری طولانی‌تر و احتمال بروز عوارض بیشتر است، گفت: برای پیشگیری و کنترل این بیماری، دانش‌آموزان مبتلا باید به مدت یک هفته از رفتن به مدرسه اجتناب کنند و مراقبت در منزل نیز باید در فضای جدا از اعضای خانواده که تاکنون به آبله مرغان مبتلا نشده و یا واکسن دریافت نکرده‌اند، انجام شود.

معاون فنی مرکز بهداشت شماره ۳ مشهد با بیان اینکه هدف درمان آبله مرغان جلوگیری از بروز عوارض آن است، افزود:برای این منظور گرفتن ناخن‌ها، حمام روزانه با آب ولرم و دارو‌های ضد خارش توصیه می‌شود، آبله مرغان یک بیماری ویروسی است و نیاز به دریافت آنتی‌بیوتیک ندارد و خانواده‌ها باید از مصرف خودسرانه هر گونه دارویی اعم از پروفن، آسپرین و دیکلوفناک پرهیز کنند، ولی در صورتی که زخم‌ها توسط باکتری آلوده شوند، به‌ویژه در کودکان که معمولا راش‌های پوستی را دستکاری می‌کنند، نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک دارند.

 

نظر شما