شناسهٔ خبر: 6530005 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خودروهای مدرن آمریکایی به سادگی هک می شوند

تهران- ایرنا- خودروهای مدرن ساخت شرکت آمریکایی 'کرایسلر' - غول خودروسازی جهان- برخلاف ظاهر فریبنده شان به راحتی در جاده های آمریکا هک می شوند و سرنشینانشان را با خطر مرگ مواجه می سازند؛ امری که کرایسلر از پذیرش آن سر باز می زند.

صاحب‌خبر -

شبکه تلویزیونی سی.ان.ان امروز (چهارشنبه) گزارش داد در پی تحقیقاتی که روز گذشته (سه شنبه) منتشر شد، خودروهایی همچون جیپ 'چروکی'، 'کرایسلر200'، 'دوج ' و چندین خودروی ساخت شرکت کرایسلر به راحتی توسط هکرها در جاده های سراسر آمریکا قابل هک و غیر قابل کنترل شدن هستند.

بنابراین گزارش، اشکال در سیستم ارتباطی 'یو کانکت' Uconnect این نوع خودروهای ساخت شرکت کرایسلر آمریکاست که از این طریق به شبکه ارتباطی 'اسپرینت'، یکی از مهم ترین شرکت های مخابراتی و ارتباط راه دور در آمریکا، متصل می شود.

هکرها می توانند با نفوذ به سیستم رایانه ای این نوع خودروها، کنترل فرمان را از راننده گرفته، موتور را خاموش و یا تمامی سیستم های برقی آن را مختل کنند.

بر اساس این گزارش، خودروهای ساخت شرکت کرایسلر مانند یک گوشی موبایل هستند که تنها بر روی چهار چرخ قرار گرفته و به سادگی یک 'لپ تاپ' قابل هک شدن می باشند.

'چارلی میلر' Charlie Miller یکی از دو فردی که این ضعف را در سیستم رایانه ای خودروهای ساخت شرکت اتومبیل سازی کرایسلر یافته است، با دراختیار گرفتن کنترل از راه دور یک جیپ چروکی و نمایش آن به سی.ان.ان گفت: اکنون می توانم هرکاری را با اتومبیل های ساخت کرایسلر در سرتاسر آمریکا ازطریق شبکه اسپرینت انجام دهم.

بر پایه این گزارش، این مشکل خطرآفرین شامل خودروهای مدل 2013 تا 2015ساخت شرکت خودرو سازی کرایسلر می شود که همگی آنها مجهز به یوکانکت و سیستم راهبری تصویری (navigation displays) هستند.

این غول خودروسازی جهان ضمن تایید وجود چنین مشکلی در اتومبیل های خود و با وجود خطری که جان سرنشینان این خودروها را تهدید می کند، اعلام کرد نیازی به فراخوان اتومبیل هایش نیست و تنها خواستار به روز کردن سیستم این نوع خودروها توسط مالکان آنها شد.

به گزارش سی.ان.ان، کرایسلر حتی به در خطر بودن جان رانندگان این خودروها اشاره ای نکرد. این درحالی است که وجود این اشکال توسط میلر و همکارش در ماه اکتبر گذشته به شرکت کرایسلر برای رفع این خطر اطلاع داده شده بود.

هنوز تحقیقی بر روی سایر اتومبیل های ساخت شرکت های خودروسازی مهم آمریکایی همچون 'فورد' و 'جنرال موتورز' صورت نگرفته تا در صورت وجود این اشکالات، اعلام شود.

سی.ان.ان در گزارش خود یک نمونه از خودروهای ساخت کرایسلر که به همین روش توسط هکرها از کنترل راننده خارج شد و در یکی از بیابان های ایالت آمریکا هدایت می شد را به تصویر کشید.

شرکت خودروسازی کرایسلر که مقر آن در میشیگان آمریکا است در سال 1925میلادی تاسیس شد. کرایسلر یکی از سه شرکت بزرگ خودروسازی آمریکا است و درآمد آن در سال 2014میلادی بالغ بر 83میلیارد دلار اعلام شد.

اروپام **1302**1485**1517

نظر شما