شناسهٔ خبر: 65299803 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر انرژی قطر: توقف جنگ علیه غزه کلید آرامش دریای سرخ است

تهران - ایرنا - وزیر انرژی قطر تاکید کرد که مشکل دور شدن مسیر حمل و نقل نفت و گاز از دریای سرخ ناشی از جنگی است که رژیم اسرائیل علیه ساکنان نوار غزه به راه انداخته است و کلید بازگشت آرامش نیز توقف این جنگ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری - تحلیلی العربی الجدید، «سعد بن شریده الکعبی» وزیر انرژی قطر اضافه کرد که اطمینان از توقف جنگ در نوار غزه، کلید حل مشکلِ تغییر مسیر حمل و نقل دریایی است.

وی ابراز امیدواری کرد که جنگ در غزه پایان یابد و جهان از پیامدهای اقتصادی این آتش بس بهره مند شود.

الکعبی اشاره کرد که شرکت «انرژی قطر» در تولید گاز مایع مشکلی ندارد اما ناآرامی ها و اختلالات در کشتیرانی در دریای سرخ، عرضه گاز طبیعی مایع از سوی این شرکت را کاهش داده است.

وی گفت: تغییر مسیر حمل و نقل دریایی از دریای سرخ، زمان ارسال محموله ها به مقصد را طولانی می کند اما به نقطه ای نمی رسد که قطر مجبور به توقف تولید شود.

پیشتر نیز پایگاه العربی الجدید در گزارشی با اشاره به پیامدهای اقتصادی شروع جنگ علیه ساکنان مظلوم و بی دفاع غزه توسط رژیم اسرائیل بر اقتصاد کشورهای اروپایی حامی این رژیم نوشته بود که روند تجارت به دلیل حمایت آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی از جنگ وحشیانه رژیم اسرائیل علیه مردم مظلوم و بی دفاع غزه با بزرگترین چالش‌های خود در سال‌های اخیر مواجه شده است.

این پایگاه به پیش بینی تحلیلگران غربی در مورد بحران دریانوردی و کشتیرانی در دریای سرخ متاثر از جنگ رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه اشاره کرد و نوشت: تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که بحران کشتیرانی در دریای سرخ به طور طبیعی موجب افزایش قیمت کالاها در سال آینده خواهد شد و فشار بیشتری بر بانک‌های مرکزی جهان که به منظور کمک به اقتصاد جهانی نرخ بهره خود را برای حمایت شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان کاهش داده اند، وارد خواهد کرد.

به رغم تشکیل ائتلافی توسط آمریکا برای محافظت از کشتی‌ها در دریای سرخ در برابر حملات نیروهای مسلح یمن، مقامات صنعا اعلام کردند که به هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری صهیونیستی و کشتی های عازم سرزمین های اشغالی در باب المندب ادامه خواهند داد؛ مگر اینکه کشورهای قدرتمند غربی دست از حمایت از رژیم صهیونیستی در جنگ علیه ساکنان غزه دست بردارند و اجازه ورود کمک های بشردوستانه به نوار غزه و توقف جنگ علیه این منطقه صورت گیرد.

بر اساس بر آوردهای قبلی، حجم تجارت سالانه از دریای سرخ حدود یک تریلیون دلار شامل نفت، گاز، کالاهای غذایی و خودرو است.

ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی رژیم صهیونیستی یا عازم سرزمین های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب المندب هدف قرار داده است.

نیروی دریایی یمن پیشتر هشدار داده بود که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن "اسرائیلی" را تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهند داد.

نیروهای مسلح یمن همچنین اعلام کرده بود در پاسخ به اقدام نظامی رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه، هر کشتی صهیونیستی یا کشتی عازم سرزمین های اشغالی را که در دسترس باشد، هدف قرار خواهد داد و دیگر کشتی ها می تواند با امنیت کامل از آبراه دریای سرخ عبور کنند.

نظر شما