شناسهٔ خبر: 65289043 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

جزئیات طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی از زبان مشاور معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی/ با فروشگاه هایی که مردم را مجبور کنند از برند خاصی خرید کنند، برخورد می شود

مشاور معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی درباره طرح کالابرگ فجرانه به دیده‌‌بان ایران گفت: در مرحله جدید که اسمش را به مناسبت دهه فجر، طرح فجرانه گذاشته‌ایم، اعتبار مضاعف یارانه از 120 هزار تومان به 220 هزار تومان ارتقا یافته است. این یک مبنای محسباتی دارد بدین شکل که ما یک سبد مبنای کالایی داریم که سال گذشته هرکسی این سبد را با اقلام و وزن مشخص می‌خرید، 523 هزار تومان می‌شد. الان که سال 1402 هستیم، همان سبد را با همان اقلام مشخص خریداری کند، 743 هزار تومان می‌شود. این مابه‌التفاوت را دولت کاملا در این طرح پوشش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ چندی پیش معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مرحله جدید کالابرگ الکترونیکی در قالب طرح فجرانه خبر داد و گفت: این طرح به‌مدت ۳ ماه اجرا خواهد شد و اعتبار خرید کالا از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

به منظور بررسی جزئیات بیشتر این طرح، با سید رضا یحیویی، مشاور معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در گفت و گو با دیده بان ایران به تشریح نحوه دریافت کالابرگ الکترونیک و یارانه پرداخته است

. مشروح این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید:

کالا برگ‌های طرح فجرانه به کدام دهک‌ها تعلق گرفته است؟

مشمولین کالابرگ الکترونیک دهک‌های یک تا هفت هستند که جمعیت بالغ بر 60 میلیون نفر هستند.

آیا این کالا برگ‌ها با تورم افزایش پیدا می‌کند؟

در مرحله جدید که اسمش را به مناسبت دهه فجر، طرح فجرانه گذاشته‌ایم، اعتبار مضاعف یارانه از 120 هزار تومان به 220 هزار تومان ارتقا یافته است. این یک مبنای محسباتی دارد بدین شکل که ما یک سبد مبنای کالایی داریم که سال گذشته هرکسی این سبد را با اقلام و وزن مشخص می‌خرید، 523 هزار تومان می‌شد. الان که سال 1402 هستیم، همان سبد را با همان اقلام مشخص خریداری کند،  743 هزار تومان می‌شود. این مابه‌التفاوت را دولت کاملا در این طرح پوشش می‌دهد.

مزیت دیگری که این طرح نسبت به کالابرگ قدیمی دارد این است که هرکسی در مرحله قبلی می‌خواست کالا برگ خرید کند، علاوه بر پرداخت منبع قیمتی، ، باید 200 هزار تومان از یارانه خودش را حتما کالابرگی خرید می‌کرد. الان این پیش شرط برداشته شده است و مردم می‌توانند بدون پیش شرط خرید خود را انجام دهند. یعنی قیمت مبنای کالا را پرداخت و 220 هزار تومان یارانه مضاعف را دریافت می‌کنند.

یک تفاوت هم نسبت به مدل قبلی دارد؛ در مدل قبلی اعتبار میان کالاها جا به جا می‌شد. یعنی مردم می‌توانستند کل اعتبارشان را برنج، روغن و امثالهم بخرند اما الان در این مرحله هر اعتبار به همان کالای مشخص اختصاص پیدا می‌کند. بدین معنا که من به فروشگاه مراجعه می‌کنم و فقط گوشت می‌خرم، من فقط اعتبار آن گوشت را دریافت می‌کنم و دیگر اعتبار بین کالاها را نمی‌توانم جا به جا کنم. تنها گروهی که می‌توانم اعتبارش را جا به جا کنم گروه لبنیات است.

آیا این کالابرگ‌ها قابل فروش هستند؟

خیر کاملا به صورت اعتباری است، در حساب سرپرست خانوار شارژ می‌شود و باید از همین 11 قلم تعیین شده، خرید کنند.

برای آنکه بازار سیاهی در این مورد شکل نگیرد، چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

 سیستم کاملا هوشمند و پیچیده و با الگوریتم خاصی است. اگر فروشگاهی بخواهد تخلفی انجام دهد به دو صورت رسیدگی می‌شود؛ یک مدل نرم‌افزاری است که سیستم آن را شناسایی و امکان فروش کالابرگی را مسدود می‌کند. یک صورت هم میدانی است که وزارت صمت و تعزیرات مراجعه و با فروشگاه متخلف برخورد می‌کنند.

گزارش شده است که برخی از فروشندگانی که به تازگی به طرح کالابرگ وصل شده است، از حساب هر مشتری چهل هزار تومان برداشت می‌کند تا جنس یارانه‌ای دهد. با اینگونه تخلفات چه برخوردی می‌شود؟

اگر فروشنده و فروشگاهی مردم را مجبور کنند که هزینه‌ای پرداخت یا حتی از برند خاصی خرید کنند، آن فروشگاه و فروشنده متخلف است و مردم باید به سامانه 124 وزارت صمت و تعزیرات گزارش کنند تا در اسرع وقت پیگیری شود.

منبع: سایت دیده بان ایران

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما