شناسهٔ خبر: 65267976 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

۴ اثر جدید از چینی‌های مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی ثبت ملی شد

۴ اثر دیگر از مجموع ۷۱ اثر چینی آبی و سفید مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، در فهرست آثار منقول ملی به ثبت رسید.

صاحب‌خبر -
۴ اثر جدید از چینی‌های مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی ثبت ملی شد
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل، گفت: در ادامه طرح ثبت مجموعه ظروف چینی تاریخی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، و با اعلام معاون وزیر میراث‌فرهنگی به استاندار اردبیل، چهار اثر جدید از چینی‌های آبی و سفید این مجموعه در فهرست آثار ملی منقول کشور به ثبت رسید.
 
حسن محمدی ادیب افزود: بشقاب بزرگ چینی آبی و سفید با شماره ثبت ۲۵۳۰، ظرف نگهداری طرح گلدانی با نقوش آبی و سفید با شماره ثبت ۲۵۳۱، کاسه چینی آبی و سفید با شماره ثبت ۲۵۳۲ و کاسه چینی آبی و سفید با شماره ثبت ۲۵۳۳ چهار اثر ثبت شده جدید در فهرست آثار ملی منقول کشور هستند.
 
او تاکید کرد: از مجموعه چینی‌های اردبیل ۷۱ اثر در موزه‌های مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی نگهداری می‌شود که از این تعداد با ثبت این چهار اثر جدید، تا کنون ۴۹ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ۲۲ اثر نیز در نوبت ثبت ملی قرار دارند.
 
محمدی ادیب ادامه داد: تالار یا عمارت چینی‌خانه از فضاها و بخش‌های قابل توجه مجموعه تاریخی و جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی است که مجموعه‌ای نفیس از ظروف چینی اهدایی امپراطوران کشور چین به شاه عباس صفوی در آن به نمایش گذاشته شده و از مقاصد اصلی بازدیدکنندگان داخلی و خارجی است.
 
این مجموعه که در دوره شاه عباس اول و به دستور او جمع‌آوری و به چینی خانه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی اهدا شده بود بعد از تهاجم روس‌ها پراکنده شد و علاوه بر ۷۱ اثر موجود در مجموعه شیخ صفی، بخش اعظمی از این مجموعه امروزه در موزه آرمیتاژ سن پطرزبورگ روسیه، تعدادی در موزه ملی ایران و تعدادی هم در موزه آذربایجان در تبریز قرار دارد.
 
مجموعه آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی یکی از مکان‌های تاریخی و باستانی شهر اردبیل، خواستگاه حکومت صفویان و از آثار ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است. این مکان از مجموعه ای از آرامگاه‌های بزرگان مشایخ و سلاطین صفوی، عمارت های جانبی و فضاهای آیینی و عبادی تشکیل شده است.
<div id="video-display-embed-code_10812987"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4158076/10812987?width=650&height=300"></script></div>

نظر شما