شناسهٔ خبر: 65264168 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

معرفی و تقدیر از برترین شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان کشور

برترین شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان کشور در دومین گردهمایی باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان معرفی و تقدیر شدند.

صاحب‌خبر -

معرفی و تقدیر از برترین شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، دومین گردهمایی باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان، امروز با حمایت مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، کریدور صادرات و کریدور فناوری تا بازار برگزار که طی آن از شرکت‌های برتر صادراتی تقدیر شد.

باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش بنیان با ماموریت ارتقای برند ملی در بازار‌های بین المللی در سال ۹۸ شروع به کار کرد. طرح ایجاد این باشگاه از آن جا شکل گرفت که بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان داخلی برای رقابت با دیگر شرکت‌های بین المللی آماده می‌شدند، اما در عمل به میزان فروش خوبی دست پیدا نمی‌کردند. پس از بررسی و تحقیقات متعدد مشخص شد، برند ملی ایران در جهان نیاز به ارتقا دارد. تا جایی که اگر این برند و نام به جایگاه اصلی خود دست نیابد، فروش شرکت‌های ایرانی توانمند ضربه جبران ناپذیری را متحمل می‌شود.

باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش بنیان در راستای همین هدف شکل گرفت و پس از آن شروع به پیگیری سه وظیفه ارزیابی، عارضه یابی و توانمندسازی کرد.

ارائه خدمت به شرکت‌ها متناسب با نیاز آن‌ها صورت می‌گیرد. از این رو ابتدا باید جایگاه شرکت‌ها طی فرآیند ارزیابی مشخص شود. از آن جا که ارزیابی شرکت‌ها با هدف توانمدسازی صادراتی آن‌ها انجام می‌شود، معیار‌های ارزیابی نیز باید با همین هدف تعیین شود. پس از شروع فاز مطالعاتی و مشاوره با نخبگان این حوزه معیار‌های ارزیابی صادراتی، ساخت ایران بودن، برخورداری از تیم متخصص،‌های تک بودن، توان تولید انبوه، اخذ مجوز‌های لازم کیفیت عملکردی، سابقه فروش داخلی، سابقه صادراتی، برخورداری از محصول دارای کیفیت مطلوب از نظر طراحی صنعتی، رفتار حرفه‌ای در تعاملات بین المللی، برخورداری از وب سایت مطلوب به زبان انگلیسی، قابلیت رقابت از نظر قیمت، ظرفیت ارائه خدمات پس از فروش بین المللی و برخورداری از تاییدیه‌ها و استاندارد‌های بین المللی تعیین شد.

پس از بررسی معیار‌های ارزیابی، بنا بر وزن هریک از شاخص ها، امتیازی برای شرکت تعیین می‌شود. مجموع امتیازات شرکت به همراه میزان فروش در بازار بین الملل سطح آن شرکت را در مقایسه با دیگر شرکت‌ها مشخص می‌کند.

در باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش بنیان (IHTECC) پنج سطح شرکت‌های مستعد، دو، سه، چهار و پنج ستاره،  وجود دارد.

در ۱۴۰۱ تعداد هزار و ۳۰۰ شرکت ارزیابی فنی شدند که از این میان ۹۵۷ شرکت با ارزیابی کامل ستاره‌های صادراتی خود را دریافت کردند. با تعیین ستاره‌های صادراتی هر شرکت نسبت به جایگاه و پتانسیل خود برای صادرات آگاه شده و می‌تواند درصدد رفع مشکلات خود برآید و برای ارتقا به سطوح بالاتر تلاش کند.

برای عارضه یابی شرکت‌های عضو باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش بنیان (آی اچ تک) نیز برنامه‌ای تدارک دیده است. باشگاه با ارائه گزارش عارضه یابی به شرکت ها، نقش چشم بینای آن‌ها در مسیر صادرات را ایفا می‌کند.

مراحل ارزیابی و عارضه یابی در دیگر مراکز با هزینه‌های هنگفت انجام می‌شود، این در حالی است که باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش بنیان این فرآیند را به صورت کاملا رایگان برای شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌دهد.

پس از ارزیابی و شناخت عارضه‌های شرکت‌های دانش بنیان، نوبت به توانمندسازی آنان با رفع مشکلات و کمبود‌ها می‌رسد. برخی مشکلات شرکت‌ها بنیادی هستند و نیاز به اصلاح ساختاری دارند. برخی دیگر مثل دریافت مجوز و استاندارد‌های بین المللی با حمایت‌های مالی شرکت‌ها رفع می‌شوند. در گام بعدی جایگاه شرکت در یک سطح خوب تثبیت می‌شود و پس از آن نیاز به ارتقای جایگاه آن‌ها ایجاد می‌شود. در تمام این مراحل باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش بنیان حامی شرکت هاست. همچنین این مرکز با برنامه‌های متعدد سعی در تسهیل روند توانمندسازی و رشد شرکت‌ها دارد. این برنامه‌ها نشان دهنده‌ی رویکرد فعالانه‌ی باشگاه در رشد و توسعه بازار جهانی شرکت‌های دانش بنیان صادراتی دارد.

نظر شما