شناسهٔ خبر: 65261763 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

مدیریت دریامحور نیازمند نهاد راهبری است نه وزارتخانه

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، اجرایی سازی دقیق و مدیریت صحیح سیاست های توسعه دریامحور را نیازمند "استفاده کامل از ظرفیت های موجود دولت" و "مشارکت تمامی نهادهای درگیر حوزه دریا" دانست و تاکید کرد: برای اجرای احسن سیاست های توسعه دریامحور، یک نهاد راهبری ایجاد خواهد شد که به معنی ایجاد وزرات خانه یا دستگاه اجرایی جدید نیست.

صاحب‌خبر -
تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، اجرایی سازی دقیق و مدیریت صحیح سیاست های توسعه دریامحور را نیازمند "استفاده کامل از ظرفیت های موجود دولت" و "مشارکت تمامی نهادهای درگیر حوزه دریا" دانست و تاکید کرد: برای اجرای احسن سیاست های توسعه دریامحور، یک نهاد راهبری ایجاد خواهد شد که به معنی ایجاد وزرات خانه یا دستگاه اجرایی جدید نیست.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادرودریانوردی،  علی اکبر صفایی در گفت وگوی اختصاصی با روزنامه " اقتصاد سرآمد" در این باره توضیح داد: گام دوم بعد از ایجاد ستاد اجرایی سازی سیاست های توسعه دریامحور، تنقیح قوانین و پیشنهاد قوانین یکپارچه به صورت یک لایحه به مجلس شورای اسلامی، به منظور یکپارچگی دستگاه ها در اجرای قوانین و مقررات در این حوزه است.

صفایی تاکید کرد: با توجه به پراکندگی دستگاه ها در حوزه عملیاتی سازی بندهای سیاست های توسعه دریامحور، باید در بُعد قوانین و مقررات تحول اساسی ایجاد کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در تنقیح و تصویب قوانین و مقررات، باید کلمات کلیدی که در مبحث اجرا دارای اهمیت هستند، مانند جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و ایجاد زیربناها باید شفاف و تسهیل شود. 

تصویب قوانین و مقررات زیربنایی جدید برای شکل گیری قطب های اقتصادی در سواحل

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: برای شکل گیری قطب های اقتصادی در سواحل، علاوه بر تصویب قوانین و مقررات خاص، باید تکالیف هر وزارتخانه به صورت شفاف تعیین شود، چراکه ایجاد قطب اقتصادی جدید بدون الزام قوانین و مقررات زیربنایی مناسب، بعضاً غیرممکن خواهد بود.

صفایی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی نقش آفرینی مؤثری در عملیاتی سازی سیاست های توسعه دریامحور دارد، گفت: سیاست های توسعه دریامحور به عنوان یکی از مهم ترین سندهای تاریخی در حوزه دریا، می تواند موجب همگرایی تمامی ارگان ها و مجموعه های دریایی کشور شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در حال حاضر اعتقاد به اینکه دریا یکی از مهم ترین پیشران های کشور محسوب می شود، بر کسی پوشیده نیست و می تواند در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و...نتایج درخشانی را به دنبال داشته باشد.

صفایی با اشاره به تاکیدات رییس جمهور و تشکیل کارگروه مربوطه برای اجرایی سازی هرچه سریع تر و دقیق تر سیاست های توسعه دریامحور توسط معاون اول ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: در سیاست های کلی توسعه دریامحور، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یک ارگان مهم و اجرایی در حوزه دریا، سواحل و بنادر اقداماتی انجام داد که بتوانیم در حوزه دریامحور هم پروژه های اجرایی را داشته باشیم.