به گزارش خبرنگار سیاسی پانا، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای جمهوری اسلامی ایران، در نشست مطبوعاتی صبح امروز (چهارشنبه) در خصوص مذاکرات هستهای با خبرنگاران و نمایندگان رسانههای گروهی داخلی و خارجی ضمن تشکر از حمایت ها و ارشادات رهبر معظم انقلاب در طول مذاکرات هسته ای عنوان کرد که همواره در این مذاکرات خطوط قرمزی که ایشان ترسیم کرده بودند، معیار عمل بوده است.
وی همچنین از فعالیت خبرنگاران و رسانهها در طول مذاکرات به ویژه یک ماه اخیر تشکر و خاطرنشان کرد که همکاری خوبی در دیپلماسی رسانه صورت گرفت.
طول دوره بررسی قطعنامه 10 سال است
وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال اینکه آمریکا مدت قطعنامه را از 10 سال به 15 سال بکشاند، افزود: آنچه از نظر ما مهم است این است که توافقی که صورت گرفته و قطعنامه ای که صادر شده در خصوص بازه های زمانی کاملا شفاف و روشن است و هیچ گونه ابهامی ندارد و همه طرفین باید به آن پایبند بمانند، در غیر این صورت اعتراض خواهیم کرد که در همین زمینه در خصوص اظهارات برخی مقامات آمریکایی اعتراض خود را اعلام کرده ایم. اگرچه این مسئله با توجه به آن که آن ها اعلام می کنند پس از 10 سال طرح خود را برای افزایش دوره محدودیت ها به شورای امنیت برای تصویب می دهند، ارزش خاصی هم ندارد. با این حال در باقی موارد به دقت تعهدات طرف مقابل را دنبال خواهیم کرد و هرگونه کوتاهی اقدامات آن ها از طریق ساز و کاری که در توافق پیش بینی شده پیگیری می شود.
این عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان ادامه داد: همچنین در داخل وزارت خارجه سازو کاری تعیین میشود و اجرای توافق و پیگیری تعهدات طرف مقابل برای ما از اهمیت فوقالعاده برخوردار است و آن را دنبال میکنیم.
مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسیده بود برخلاف سیر قانون گذاری در امریکا که در صورت مخالفت کنگره رئیس جمهور حق وتو دارد، اما در صورتی که مجلس ایران به توافق نامه رای ندهد چه خواهد شد؟، گفت: این مسئله درست است و هیچ نهاد یا فردی قدرت و توان وتوی تصمیمات و مصوبات مجلس شورای اسلامی ایران را به جز شورای نگهبان ندارد که البته بحث آن بحث دیگری است و به مسئله انطباق با قانون اساسی می پردازد.
وی افزود: اگر مجلس محترم تصمیمی در این خصوص بگیرد و یا در روال قانونی خود تصمیم گیری به شورای امنیت ملی واگذار شود که بنده هنوز اطلاعی از این قضیه ندارم، این روال مربوط به تایید و یا رد کلیت توافق خواهد شد. در این مرحله ما و هیچ کدام از کشورهای گروه 1+5 در موقعیت تغییر و یا اصلاح مفاد توافق نیستند.
وی ادامه داد: اگر توافق نامه رد شود تبعا با نقطه نظراتی مواجه خواهیم شد و این که به مذاکرات باز گردیم یا خیر، بحث های پس از آن است ولی آنچه که اکنون مطرح است رد و یا تایید توافق است.
عراقچی در پاسخ به این سوال که خروج پرونده از شورای امنیت سازمان ملل متحد 10 سال پیش بینی شده اما خروج آن از شورای حکام چه میزان زمان می برد، عنوان کرد: تبعا زمانی که موضوعاتی که در توافق قید شده به سرانجام برسد، شورای حکام هم پرونده ایران را خارج خواهد کرد، چرا که طبق توافق پس از طول دوره توافق پرونده ایران عادی خواهد شد و برخورد آژانس و شورای حکام با ایران به مانند هرکشور دیگر عضو NPT خواهد بود.
حل و فصل موضوع هسته ای به معنای عادی شدن روابط ایران و آمریکا نیست
مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان در خصوص اظهار نظرهای اوباما و مقامات امریکایی پس از شکل گیری توافق اظهار کرد: ما هیچ گاه انتظار نداریم در سیاست های امریکا در قبال ایران به جز در خصوص مسئله هسته ای تغییری ایجاد شود، همچنین طرف مقابل (امریکا) نیز نباید این انتظار را جز در چهارچوب توافقی که در مسئله هسته ای داشته ایم، داشته باشد. توافق در مذاکرات هسته ای به این معنا نیست که هیچ یک از سیاست های ما نسبت به منطقه، نسبت به نظام سلطه و نسبت به سیاست های خصمانه امریکا و یا حمایت از دوستان و هم پیمانان منطقه ای ما تغییری ایجاد کند.
وی ادامه داد: اگر این سیاست ها توسط دولت های دیگر از جمله امریکا تعبیر به تروریسم و یا حمایت از تروریسم می شود، برداشت ناصواب و اتهاماتی است که همچون گذشته به جمهوری اسلامی ایران وارد می شد و ما انتظاری جز این نیز نداشتیم. بارها عرض کردم حل و فصل موضوع هسته ای و رسیدن به توافق تنها مدیریت کردن یکی از موضوعات میان ایران و کشورهای غربی است و به معنای عادی شدن روابط نیست و همین طور این که سایر موارد تحت تاثیر این مسئله قرار بگیرد. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران طبق روال گذشته ادامه خواهد یافت و ما طبعا انتظار این برخوردهای خصمانه طرف مقابل را داریم.
وی در خصوص افزایش ارتباطات با کشور آذربایجان پس از برداشته شدن تحریم ها گفت: حتما در دوره پس از تحریم شاهد دوران جدیدی در فعالیت ها و همکاری های اقتصادی میان ایران و سایر کشورهای دنیا خواهیم بود که به طور طبیعی کشورهایی که در همسایگی ما قرار دارند، از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.
وی افزود: همچنین جمهوری آذربایجان با توجه به قرابت تاریخی، فرهنگی، اعتقادی و نزدیکی سیاسی با ایران و با توجه به جغرافیای این کشور که میان ایران و اروپا قرار دارد، می تواند نقش مهمی را در سیاست خارجی آتی جمهوری اسلامی ایران ایفا کند. همچنین از لحاظ اقتصادی در جایگاه بااهمیتی قرار دارد.
ما بیش از 10 بار میز مذاکرات را ترک کردیم
عراقچی در خصوص اظهارات اخیر جان کری که گفته بود در طول دوره مذاکرات سه بار میز مذاکره را ترک کرده پاسخ داد: در دو سال گذشته مذاکرات فراز و نشیب های زیادی داشته است اگر ایشان سه بار میز مذاکره را ترک کرد، ما بیش از 10 بار میز مذاکرات را ترک کردیم. این طور نیست که مذاکرات یک روال ثابت و به تعبیر برخی دوستانه ای را داشته است. مذاکرات بسیار پرتنش، بسیار پراسترس و همراه با فراز و نشیب های زیادی بود و در مقاطع مختلفی با موانع جدی رو به رو شدیم. ما تا آخرین روزها و حتی تا دو روز پیش از توافق مطمئن نبودیم که آیا به توافق خواهیم رسید یا نه. به این دلیل که آنچه که برای ما مهم بود دستیابی به یک توافق خوب بود.
وی در تشریح این مسئله عنوان کرد: توافقی خوب است که در آن اصول و چارچوب ها و خطوط قرمز ترسیم شده رعایت شده باشد، بر این اساس برای رسیدن به یک توافق خوب تلاش کردیم و هیچ گاه اجازه ندادیم که فشارهای روانی و عصبی مانع از رسیدن ما به خواسته هایمان باشد. بنابراین این که مذاکرات فراز و نشیب هایی را داشته باشد امری کاملا طبیعی است.
دسترسی به هر مرکز غیرهسته ای ممنوع خواهد بود
عراقچی در خصوص بازرسی از پارچین و نحوه اجرای پروتکل الحاقی گفت: برای حل موضوعات مربوط به گذشته که به غلط به عنوان PMD یا ابعاد احتمالی نظامی مشهور است، یک تفاهم جدید میان ایران و آژانس امضا شد و این تفاهم در همان روزی که توافق در وین شکل گرفت بین آقای صالحی و آمانو به عنوان یک نقشه راه برای حل و فصل این موضوع امضا شد.
وی افزود: ما از قبل طی توافقی که توسط آقایان صالحی و آمانو در دو سال قبل برای همکاری امضا شده بود، چارچوبی را داشتیم. در قالب این چارچوب یک نقشه راه جدید امضا شد که بر اساس آن، همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل و فصل موضوعات گذشته سرعت پیدا می کند و امیدواریم در فرصت کوتاهی این مسائل حل شود.
وی در خصوص نحوه اجرای پروتکل الحاقی خاطرنشان کرد: بر خلاف مسئله قبل که مربوط به گذشته بود و انشا الله حل و فصل خواهد شد، پروتکل الحاقی مربوط به آینده است و ما به طور داوطلبانه شروع به اجرای آن خواهیم کرد. از زمانی که به روز اجرایی شدن توافق برسیم و در چارچوبی که پروتکل معرفی کرده، دسترسی هایی به آژانس بین المللی انرژی اتمی داده خواهد شد.
مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان تاکید کرد: از دیدگاه ما دسترسی به هر مرکز غیرهسته ای در چارچوب استانداردهای بین المللی تعریف شده در پروتکل الحاقی و موافقت نامه ممنوع خواهد بود.
عراقچی در خصوص اموال بلوکه شده ایران و ساز و کار بازگشت آن ها عنوان کرد: همه اموال بلوکه شده ایران باید آزاد شود و این از بندهای بسیار روشن توافق است و به ساز و کار ویژه ای هم احتیاج ندارد. پس از آن که تحریم ها برداشته شود همه آن ها باید به صورت اتوماتیک آزاد شود و در دسترس صاحبان آن قرار بگیرد.
وی یادآور شد: تا قبل از اجرای توافق که بین 4 تا 6 ماه آینده خواهد بود توافق ژنو کماکان پابرجا است و آزاد شدن ماهانه 700 میلیون دلار از دارایی های ایران کماکان در دستور کار خواهد بود .
پس از 5 سال خرید و فروش سلاح توسط ایران روال عادی خود را خواهد داشت
وی در خصوص ممنوعیت و محدودیت خرید و فروش سلاح های متعارف با توجه به شرایط حساس کنونی منطقه و نقش آژانس در لغو زودتر از موعد این محدودیت و یا تمدید آن، متذکر شد: در قطعنامه جدید محدودیتی برای صادرات و واردات تسلیحات خواهد بود که این محدودیت را اگر با ممنوعیتی که در قطعنامه های گذشته وجود داشت مقایسه کنیم، شاهد تحول اساسی خواهیم بود. اولا دیگر تحریم وجود ندارد بلکه محدودیت است.
عراقچی تشریح کرد: در تحریم های گذشته فروش و یا صادرات هر گونه سلاحی توسط ایران به طور کامل ممنوع بود و واردات اقلام عمده نظامی که 7 قلم است و در قطعنامه ها ذکر شده بود به طور کامل ممنوع بود. در قطعنامه جدید این ممنوعیت تبدیل به این شده که برای خرید و فروش از شورای امنیت مجوز گرفته شود که همین محدودیت نیز در ظرف 5 سال به اتمام خواهد رسید و پس از 5 سال خرید و فروش سلاح توسط جمهوری اسلامی ایران روال عادی خود را خواهد داشت.
مذاکره کننده تیم هسته ای کشورمان در خصوص نقش آژانس اظهار کرد: یکی از گزارشاتی که آژانس در طول دوره توافق می تواند ارائه دهد به عنوان گزارش جامع و یا گسترده تر معروف است. این گزارش جمع بندی است که آژانس بر اساس پروتکل الحاقی ارائه می دهد و تعیین می کند که نه تنها فعالیت های و مواد اعلام شده این کشور زیر نظر من است و در این زمینه انحرافی در زمینه مقاصد و صلح آمیز بودن آن وجود ندارد بلکه مطمئن هستم که هیچ فعالیت و موارد اعلام نشده ای در این کشور وجود ندارد. این یک گزارش خاص و بسیار مهم است و یک جمع بندی است که آژانس برای کشورهایی که عضو پروتکل الحاقی هستند در یک بازه زمانی صادر می کند و ارائه می دهد.
معاون وزیر امور خارجه در ادامه این نشست خبری اظهار کرد: در توافق نامه برجام هیچ یک از مراحل توافق منوط به این گزارش نیست. چه دوره 5 ساله تسلیحاتی و یا 8 ساله موشکی و یا 10 ساله کل توافق منوط به این نیست که آژانس این گزارش را بدهد. اگر آژانس این گزارش را زودتر از 5 سال ارائه دهد می تواند تاثیر مثبت داشته باشیم و محدودیت های دیگری هم که هست پیش از موعد مقرر می تواند تمام شود. بر این اساس ما حتما برای ارائه جمع بندی با آژانس همکاری های لازم را خواهیم داشت و اگر این گزارش ارائه شود قطعا تاثیرات مثبتی را خواهد گذاشت اما این مسئله کاملا در توافق به صورت روشن آمده که اگر این گزارش ارائه نشود تاثیرات منفی نخواهد داشت.
هفته آینده موگرینی و فابیوس به تهران می آیند
این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هستهای کشورمان از سفر هفته آینده موگرینی رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا و فابیوس وزیر خارجه فرانسه به تهران خبر داد و در پاسخ به سوالی در این ارتباط اظهار کرد: بعد از توافق ژنو شاهد موجی از سفر وزرای خارجی اروپایی به تهران بودیم و این موج بعد ازتوافق وین دوباره شروع شده است. شاهد بودیم که بعد از توافق وین یک هیات اقتصادی آلمانی به ایران سفر کرد و قرار است هفته آینده خانم موگرینی و آقای فابیوس به صورت جداگانه به تهران سفر کنند و این موضوع در دستور کار است.
وی با بیان اینکه «توافق وین که منجر به برداشته شدن تحریمها علیه ایران خواهد شد راه را برای همکاری اقتصادی ایران با سایر کشورها فراهم میکند» تصریح کرد: برخی از کشورها به خاطر موضوع تحریمها خود را در همکاری اقتصادی با ایران محدود کرده بودند و اکنون با توافق وین استقبال برای همکاری با ایران افزایش پیدا کرده و ما نیز از این موضوع استقبال میکنیم و خواهان گسترش روابط خود بخصوص در زمینه اقتصادی با کشورهای مختلف دنیا هستیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا در جریان مذاکرات هستهای بین ایران و آمریکا در ارتباط با مقامات دو کشور در ارتباط با موضوعات غیرهستهای مانند سوریه نیز گفتوگو داشتند؟ اظهار کرد: در طول مذاکرات هستهای و در دو سال اخیر غیر از موضوع هستهای موضوع دیگری مورد مذاکره قرار نگرفت. البته یک بحثی در مورد هموطنان ایرانیمان در آمریکا و یا آمریکاییهایی که در ایران هستند به عنوان موضوع انسان دوستانه مطرح شد و ما تلاش کردیم که از نظر انسانی مشکلات هموطنانمان را حل کنیم.
عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد که توافق هستهای وین منجر به همکاریهای دیگر ایران با کشورهای1+5 بخصوص آمریکا در زمینههای دیگر شود؟ نیز گفت: بعد از توافق اگر طرفهای مقابل تعهدات خود را عمل کنند این زمینه برای مذاکره در ارتباط با مسائل مورد علاقه نیز فراهم میشود و این احتمال به صورت بالقوه وجود دارد. همانطور که مقامات عالیرتبه ایران قبلا نیز مطرح کردهاند اگر موضوع هستهای تمام شود و طرفهای مقابل به تعهدات خود عمل کنند این احتمال وجود دارد که به صورت موضوعی و موردی بر اساس تصمیم مقامات عالی رتبه گفتوگوهایی صورت بگیرد و ما وارد مذاکره شویم. البته این موضوع مربوط به آینده و منافع ملی کشورمان است و اکنون نمیتوانیم اظهار نظر دقیقی در این ارتباط داشته باشیم.
وی در ادامه گفتوگوی خود با خبرنگاران در ارتباط با نقشه کشورهای روسیه و چین در طول مذاکرات ایران با گروه 1+5 گفت: کشورهای روسیه و چین در طول مذاکرات در طی دو سال گذشته نقش مثبت و سازندهای ایفا کردند و با آنکه آنها در کمپ مقابل ما یعنی گروه 1+5 بودند، سعی کردند که نقشی سازنده و مثبت برای رسیدن به توافق متوازن ایفا کنند. ما در طول دو سال گذشته رایزنیهای مستمر و نزدیکی را با کشور چین و روسیه داشتیم و غیر از مسائل هستهای در ارتباط با مسائل دیگر نیز با آنها گفتوگوهایی داشتیم.
وی با تاکید بر اینکه «روابط ایران با دو کشور چین و روسیه روابطی مهم و سازنده است» تاکید کرد: این اطمینان را داریم بعد از اجرایی شدن توافق روابط ما با این دو کشور شکوفاتر و گستردهتر خواهد شد و بعد از رفع تحریمها و موانع موجود حتما شاهد روابط گستردهتر و بهتری خواهیم بود.
عراقچی از نقش سازنده دو کشور چین و روسیه در جریان مذاکرات هستهای تشکر کرد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با روابط ایران و ترکیه نیز تصریح کرد: روابط ایران و ترکیه روابطی مستحکم و گسترده است. ما روابط اقتصادی و سیاسی و تاریخی گستردهای با این کشور داریم و حتما این روابط بعد از توافق وین با قوت ادامه پیدا میکند. البته همانطور که میدانید ما در مورد برخی از مسائل منطقهای با ترکیه اختلاف نظر داریم و در برخی از مسائل این اختلاف نظرها جدی است. ولی به این معنی نیست که روابط دو کشور از مسیر خود خارج شده است بلکه روابط سازنده دو کشور ادامه دارد و مطمئن هستیم که بعد ازتوافق وین این روابط گستردهتر میشود.
معاون وزیر خارجه کشورمان به موقعیت جغرافیایی ترکیه اشاره کرد و افزود: موقعیت جغرافیایی ترکیه حتما نقش مهمی در گسترش روابط اقتصادی ایران و اروپا ایفا خواهد کرد.
وی ادامه داد: در دوره تحریم ما روابط اقتصادی گسترده و رو به جلویی با ترکیه داشتیم و اطمینان داریم که این روابط به شکل گسترده ادامه پیدا میکند. البته همانطور که گفتم برخی از اختلافها در مورد برخی از مسائل منطقه وجود دارد که برخی از این اختلافها جدی است و ما نظرات خود را به صورت مستمر به مقامات ترکیه اعلام کردیم ولی باز هم تاکید میکنم که ما فکر میکنیم که کلان روابط دو کشور گستردهتر خواهد شد.
خرید اس 300 شامل محدودیت نمی شود
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خرید سلاح اس 300 از سوی ایران از روسیه نیز نیازمند مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد است یا نه؟ گفت: سلاحهایی که فروش آنها به ایران در این قطعنامه مشمول محدودیتها شده 7 قلم است و اس300 شامل این موضوع نیست. دولت روسیه نیز به صراحت اعلام کرده که اس 300 شامل محدودیت نیست و خارج از آن چیزی است که در قطعنامه شورای امنیت به آن اشاره شده است.
عراقچی درباره بازگشتپذیری تحریمها نیز اظهار کرد: موضوع بازگشتپذیری پیچیده است و در قطعنامه به آن اشاره شده است. همچنین این مسأله برای هر دو طرف است و اگر هر یک از طرفها به این نتیجه برسد که طرف دیگر نقض تعهد کرده است میتواند از سازوکار مشخص شده برای بازگشت تحریمها و اقدامات استفاده کند.
وی ادامه داد: اگر هر یک از طرفها دلیل موجه برای بازگشت تحریمها و یا دلیل موجه برای نقض تعهدات نداشته باشد و صرفا سیاسی کاری کند هزینه سنگین سیاسی پرداخت خواهد کرد. علاوه بر این چنانچه این اتفاق بیفتد و به دلایل واهی ایران به نقض تعهدات متهم شود ما به هیچ یک از تعهدات برجام پایبند نخواهیم بود و قطعنامه شورای امنیت این مسأله را به صراحت بیان کرده است. همچنین نه تنها ما به تعهدات خود و برجام پایبند نمیمانیم بلکه همکاریهای خود با آژانس بینالمللی را متوقف میکنیم.
وی ادامه داد: بازگشت پذیری برای تحریمها وجود دارد و این زمینه برای بازگردان فعالیت هستهایمان به روز اول نیز وجود دارد و ما برنامه خود را به شیوهای میتوانیم برگردانیم که مانع از اقدامات بیپایه از سوی طرف مقابل شود.
تا پایان جولای آژانس باید همه سوالات خود در مورد 11 مورد باقی مانده را به ایران ارائه دهد
این عضو تیم مذاکره کننده درباره توافق ایران و آژانس گفت: در توافق میان ایران و آژانس نقشه راهی مشخص شده است و به نظر من حتما اعلام عمومی شده است. بر این اساس تا پایان جولای آژانس بینالمللی فرصت دارد همه سوالات خود در مورد یازده مورد باقی مانده همراه مستندات و مدارکاش به ایران ارائه دهد و بعد از آن یک ماه ما فرصت داریم به آن پاسخ دهیم و باز فرصت دیگری پس از آن وجود دارد تا پاسخها ارزیابی شود و تا جایی که خاطرم است 15 اکتبر تاریخی است که همه مراحل کار به این بحث پایان مییاد و آژانس گزارش نهایی خود را تا 15 دسامبر به شورای حکام ارائه میدهد. وقتی آژانس گزارشاش را ارائه داد 1+5 پیش نویس قطعنامهای را با هدف بستن موضوع ابعاد احتمالی نظامی به شورای حکام ارائه میکند.
وی گفت: این نقشه راه تا پایان 2015 باید به بستن شدن موضوع پی ام دی منجر شود. ما سعی کردیم این برنامه به شکلی صورت گیرد که با برجام منطبق باشد و اقدامات در چارچوب برجام بعد از حل این مسأله انجام میشود.
موضوع تحریمهای موشکی را به یک خواسته تبدیل کردیم نه یک امر الزامآور
وی درباره قطعنامه شورای امنیت که در چارچوب بند 41 است نیز گفت: شورای امنیت موضوع هستهای ایران را از ذیل فصل هفت خارج کرده است و این یک تغییر بنیادین در روابط ایران و شورای امنیت است. همچنین کشورها را به همکاری هستهای با ایران تشویق میکند.
معاون ظریف با اشاره به بند 9 قطعنامه 1929 اظهار کرد: در این بند مجوز حمله نظامی به ایران داده شده بود هرچند که هیچکس جرات حمله به ایران را ندارد، اما ما در قطعنامه 2231 موضوع تحریمهای موشکی را به یک خواسته تبدیل کردیم نه یک امر الزامآور.
عراقچی در ادامه گفتوگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قطعنامه شورای امنیت یک قطعنامه الزامآور است ولی از سوی دیگر برخی از تحریمهایی که علیه ایران اعمال شده تحریمهای کنگره آمریکاست و آیا امکان دارد که کنگره آمریکا قسمتی از توافق را لغو کند و در مجموع جایگاه کنگره آمریکا و مجلس در بررسی توافق وین چیست؟ توضیح داد: قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به لحاظ حقوق بینالملل برای کشورها الزامآور است ولی اینکه این قطعنامه و قطعنامه شبیه به آن بر حقوق داخلی کشورها اولویت دارد یا نه امری متفاوت است. در برخی از کشورها مصوبات شورای امنیت سازمان ملل بلافاصله تبدیل به قوانین داخلی میشود ولی در مورد برخی از کشورها اینگونه نیست. مثلاً در کشور ما این مصوبات نیازمند تأیید شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی است. در آمریکا نیز بر اساس قانون اساسی این کشور قوانین داخلی آن بر قوانین بینالمللی برتری دارد و آنچه که مسلم است در مورد این موضوع باید روال قانونی در آمریکا و ایران طی شود. البته تصمیمگیری در این مقطع نسبت به کلیات توافق است و این امکان وجود ندارد که با بخشی از آن موافقت و مخالفت شود و یا اینکه اصلاحاتی در آن صورت بگیرد بلکه باید در مورد کلیات آن نظر مثبت یا منفی داده شود.
وی با بیان اینکه «تأثیر قطعنامه شورای امنیت امری مثبت است»، تصریح کرد: ما و برخی از کشورهای1+5 اصرار داشتیم که قطعنامه شورای امنیت صادر شود و بعد از آن روال قانونی در کشور شروع شود.
وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با اینکه آیا به نظر وی تغییر دولتها از جمله در آمریکا اجرای این توافق را در معرض خطر قرار نمیدهد؟ خاطرنشان کرد: بر طبق توافق صورت گرفته دولت آمریکا متعهد شده که رئیسجمهور آن کشور قوانین تحریمی کنگره را اجرا نکند و به این عدم اجرا ادامه دهد، تا زمانی که توافق پابرجاست رئیسجمهور آمریکا باید اجرای تحریمها را لغو کند و اگر رئیسجمهور این کار را انجام ندهد توافق را نقض کرده است.
عراقچی تصریح کرد: این نقض تبعات خود را دارد و ما این موضوع را به سازوکارهای مربوطه اعلام میکنیم و اگر به آنچه که توافق کردهایم نرسیم اجرای توافق لغو میشود.
کل برنامه موشکی ما خارج از صلاحیت شورای امنیت است
وی در بخشی از صحبتهای خود با تأکید بر اینکه «هیچ یک از موشکهای ایرانی که طراحی شده در راستای حمل کلاهکهای اتمی نیست و کل برنامه موشکی ما خارج از صلاحیت شورای امنیت است»، تأکید کرد: قطعنامه شورای امنیت غیر از توافق است و نقض قطعنامه به معنای نقض توافق نیست و روشن است که ما برای دفاع از منافع ملی خودمان محدودیتی را قائل نیستیم.
این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هستهای کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما در گفتوگوی تلفنی خود گفتید که محدودیتهای موشکی اعمال شده علیه ایران در قطعنامه شورای امنیت الزامآور نیست و برخی این سخن را به مانند این موضعگیری که قطعنامهها کاغذپارهای بیش نیست تعبیر کردهاند، گفت: در مورد اینکه در ارتباط با قطعنامه شورای امنیت با چه تعبیری صحبت شود به نظر من مصداق صحبت نیست و مهم برای ما حفظ منافع ملی کشور است و هرجا قطعنامهای خلاف منافع ملی کشور ما باشد ما بر اساس سیاستهای خود عمل میکنیم.
معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: بعد از صدور قطعنامه جدید شورای امنیت، جمهوری اسلامی ایران قطعنامهای صادر و مواضع خود را اظهار کرد و ما به صراحت گفتیم بین مفاد قطعنامه و مفاد توافق وین بعضاً فرقهایی وجود دارد و رعایت مفاد توافق و عدم رعایت آن تبعاتی دارد و در مورد قطعنامه شورای امنیت نیز اینگونه است.
وی با بیان اینکه «موضع ما در بند 10 بیانیه ایران به صراحت بیان شده است»، توضیح داد: برخی از موارد در قطعنامه هست ولی در توافق نیست و عدم رعایت این موارد در قطعنامه به منزله عدم رعایت توافق نیست و این دو با یکدیگر متفاوتند. جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از استقلال و حاکمیت خود از هیچ اقدامی فروگذاری نمیکند. ما برای مبارزه با تروریسم و کمک به متحدان خود جهت مبارزه با تروریسم کوتاهی نمیکنیم. سیاست ما در ارتباط با اینگونه موارد روشن و دقیق است.
وی در پاسخ به سوال همین خبرنگار که پرسید موضع وزارت امور خارجه در ارتباط با استکبارستیزی چیست؟ ادامه داد: وزارت امور خارجه مجری کامل سیاستهای اصولی جمهوری اسلامی ایران است که یکی از مولفههای آن استکبارستیزی بوده و خواهد بود و به عنوان مجریان سیاست خارجی این موضوع از اعتقادات قلبی، دستورات سازمانی و اصول انقلابی ماست.
این دیپلمات عالیرتبه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای ظریف در گزارشی که روز گذشته به مجلس ارائه دادند اعلام کردند که در متن توافق از واژه تعلیق استفاده نشده ولی برخی از خبرگزاریهای داخلی گزارشهایی منتشر کردند مبنی بر اینکه در این توافق از این واژه استفاده شده است، توضیح داد: من خود روز گذشته در مجلس بودم. رئیس محترم مجلس از آقای ظریف در خصوص تحریمهای شورای امنیت پرسیدند و از واژه UN استفاده کردند و اینکه آیا این تحریمها تعلیق و یا لغو میشود که آقای ظریف نیز در پاسخ گفتند در هیچ جای توافق در مورد تحریمهای UN از واژه تعلیق استفاده نشده است.
وی گفت: البته در ضمیمه شماره 2 از کلمه تعلیق استفاده شده و این در جایی است که مربوط به لغو تحریمهای اتحادیه اروپاست. این اتحادیه از مکانیزم پیچیدهای برای لغو این تحریمها برخوردار است.
وی با ارائه توضیحاتی علمی در مورد این مکانیزم، گفت: اینکه از کلمه تعلیق برای تصمیمها استفاده شده به معنی این نیست که تعلیق جایگاهی در توافق وین یا برجام دارد؛ تمام تحریمهای اقتصادی و مالی بر اساس توافق وین در روز توافق که حدود دو ماه دیگر است لغو میشود.
∎