شناسهٔ خبر: 65257818 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

جزییات تازه از کلاهبرداری سرباز فراری

گروه اقتصاد: امیرحسین شریفیان، مالک مجموعه کوروش کمپانی یک سرباز فراری، متولد ۱۳۷۵ است که توانسته با تبلیغات گسترده و بهره گیری از محبوبیت سلبریتی ها سلبریتی‌ها، اعتماد مردم را جلب و اقدام به کلاهبرداری چند هزار میلیارد تومانی کند. این شرکت با وعده فروش آیفون ۲۰ میلیون تومانی در فضای مجازی مشهور شد. پرسش این است که چرا بی ثباتی اقتصادی مشابه آنچه درباره موسسات مالی اعتباری در دولت های احمدی نژاد و روحانی اتفاق افتاد این بار به شکل دیگر سر درآورده و دست در جیب مردم کرده است. حال باید منتظر ماند و دید پشت صحنه این اقدامات فریبکار 27 ساله چیست. انتظار این است که او به هر کشوری گریخته است به ایران بازگردانده شود تا مجازات شود و پول مالباختگان پس داده شود.

صاحب‌خبر -

سرباز فراری
امیرحسین شریفیان متولد ۱۳۷۵ با ۱۸۰ روز غیبت اولیه اقدام به تکمیل دفترچه سربازی می‌کند و در تقسیم‌بندی‌ها، او سرباز نیروی زمینی ارتش می‌شود، اما از رفتن به سربازی خودداری کرده و از سال ۱۴۰۰ تاکنون یک سرباز فراری است! پرسش از نهاد‌های نظارتی بر روند ثبت شرکت‌ها این است که چگونه یک سرباز فراری می‌تواند یک شرکت تأسیس کند و با کمک تبلیغات سلبریتی‌ها سرمایه مردم را بالا بکشد و فرار کند!

ثبت شرکت بدون کارت پایان خدمت 
بر اساس قانون ثبت شرکت، اگر فردی بخواهد مدیرعامل، عضو هیئت‌مدیره یا بازرس یک شرکت باشد باید کارت پایان خدمت داشته باشد اما اگر به‌عنوان‌مثال فرد بدون کارت پایان خدمت بخواهد در مجموعه‌ای سهامدار باشد از نظر قانون مشکلی ندارد. نهاد‌های مسئول و مربوطه به صورت شفاف به افکار عمومی اعلام کنند که امیرحسین شریفیان در مجموعه "کوروش کمپانی" چه عنوانی داشته است تا اگر درروند ثبت شرکت تخلفی شده باشد با فرد متخلف برخورد شود چراکه حتی اگر شاکیان این پرونده به مال از دست رفته خود دست پیدا کنند، اما این غفلت یا سهل‌انگاری باعث تشکیل یک پرونده کثیرالشاکی دیگر در دستگاه قضایی شده است.

فرار از کشور
امیرحسین شریفیان؛ مالک کوروش کمپانی با انجام تبلیغات وسیع شهری و مجازی گسترده، اقدام به دریافت مبلغ ۲۰ میلیون تومان به‌عنوان‌مثال پیش‌فروش آیفون از ۲۰ هزار کرده بود و قبل از تشکیل هرگونه پرونده قضایی اقدام به خروج غیرقانونی به دلیل اینکه این فرد سرباز فراری بوده و پاسپورت نداشته از کشور کرده و به ترکیه فرار کرده است. مجموعه کوروش کمپانی پیش از این یک‌مرتبه به دلیل "کشف حجاب" همانند دیگر اصنافی که این جرم را مرتکب می‌شوند، مهر و موم شده بود. حسین رحیمی؛ رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا درباره این پرونده گفت: متهم اصلی این پرونده قبل از تشکیل پرونده متواری شده است، یکی از اعضای اصلی این شرکت بازداشت و دو نفر دیگر تحت تعقیب هستند و با هماهنگی دستگاه قضایی تمام اموال متهم اصلی پرونده توقیف‌شده است، اما مدعی‌العموم باید مسئولیت نهاد‌های نظارتی صنفی و دولتی در صدور مجوز و عدم کنترل و نظارت کافی و اهمال و قصور در این خصوص را که مصداق بارز ترک فعل است را بررسی و نتیجه آن را شفاف به مردم اعلام کند.

فریب پانزی چیست؟
طرح پانزی به نوعی از کلاه‌برداری مالی اطلاق می‌شود که در آن سرمایه‌گذاران بر اساس پرداخت‌های جدید سرمایه‌گذاران دیگر پول دریافت می‌کنند، بدون اینکه فعالیت اقتصادی یا سرمایه‌گذاری واقعی انجام شود. در این نوع از کلاه‌برداری، سرمایه‌گذاران تحت تأثیر اطمینان درآمد پایدار و سودآوری قرار می‌گیرند، درحالی‌که واقعیت این است که سود واردشده فقط از پولی است که توسط سرمایه‌گذاران جدید واریز می‌شود و هیچ فعالیت مالی یا اقتصادی در پشت آن وجود ندارد.

کلاهبرداری  میلیارد ی
ماجرای کلاهبرداری صدها میلیارد تومانی یک واردکننده و عرضه‌کننده  آیفون حواشی زیادی به همراه داشته است. در سایه عدم ارائه خدمات پس از فروش رسمی در کشور شاهد رشد قارچ گونه شرکت‌های نامعتبر ازجمله کوروش کمپانی در بازار موبایل هستیم،در این میان عدم انجام وظایف قانونی و گسترش رویه‌های رانتی مثل "واردات در مقابل صادرات خود" منجر به حیف‌ومیل میلیارد دلاری شد. کوروش کمپانی در ابتدا خود را بزرگ‌ترین مرجع تعمیرات موبایل در ایران معرفی کرد و در یک سال گذشته اقدام به پیش‌فروش واردات موبایل با شعار حذف واسطه‌ها و عرضه آیفون ۲۰ میلیون تومانی کرده بود. ماجرای عرضه آیفون ۱۳ از حدود یک سال قبل به چالش بازار ۳ میلیارد دلاری ایران تبدیل‌شده، در آن مقطع مقرر شد تا ضمن ممنوعیت ورود آیفون ۱۴ به بالا، واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار (ازجمله آیفون ۱۳ ) صرفاً از طریق رویه رانتی واردات در مقابل صادرات خود انجام شود.
این موضوع منجر به ورود بازیگران ناشناخته و فرصت‌طلب به بازار آیفون و سایر موبایل‌های لوکس شد. اکنون با وجود خارج شدن آیفون ۱۳ از خط تولید نزدیک به یک میلیارد دلار از این مدل وارد کشور شده است.
از سال ۱۳۹۷ به این‌سو؛ در سایه عدم اجرای قوانین مرتبط با خدمات رسمی پس از فروش موبایل در کشور مجوزهای متعدد برای حوزه تعمیر و خدمات بدون ارتباط با شرکت‌های اصلی صادرشده است. دریکی دو سال اخیر هم‌زمان با نظارت ناکافی و رونق گرفتن رویه‌های رانتی وارداتی، شرکت‌هایی بی‌نام و نشان مثل کوروش کمپانی وارد حوزه واردات آیفون شده‌اند. درنهایت سازوکارهای کلاه‌برداری پانزی از طریق پیش‌فروش آیفون راه افتاد. باید به این نکته توجه کرد که در حالی شاهد فروش گسترده آیفون‌های آمریکایی در کشور هستیم که در عمل به دلیل اینکه بخشی از این تلفن‌های همراه رفرش و ریپک هستند، خدمات پس از فروش یا گارانتی و همچنین تأمین بلندمدت قطعات مشمول آنها نمی‌شود و همین مسئله مصرف‌کنندگان را به دردسر انداخته است. (همشهری آنلاین)

نظر شما