شناسهٔ خبر: 65257342 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

دنیای جدید خودروهای برقی

صاحب‌خبر -

نیویورک تایمز نوشت، یک شرکت چینی به نام بی وای دی  BYD، سال گذشته از تسلا به عنوان پیشروترین فروشنده خودروهای تمام الکتریکی در جهان پیشی گرفت - و اکنون آماده رشد بیشتر است، به گفته نیویورک تایمز ، "ساخت خطوط مونتاژ و توسعه آن در برزیل، مجارستان، تایلند و ازبکستان" و صادرات به اروپا صورت می گیرد .همین چند سال پیشبود که BYD صرفا یک تولید کننده باتری بود. اکنون یک نیروگاه برای تولید خودرو است. و این مورد توجه ایلان ماسک ، مدیرعامل تسلا قرار گرفته است . او در ژانویه گفت: صادقانه بگویم، من فکر می‌کنم اگر موانع تجاری ایجاد نشود، بی وای دی اکثر شرکت‌های دیگر در جهان را تا حد زیادی نابود خواهند کرد.
شبکه خبری سی ان بی سی  گفت ایلان ماسک قبلا  BYD را یک تهدید نمی‌دانست . او چند سال پیش در سال 1390 ( 2011 ) گفت:  "ماشین آنها را دیده ای؟" "فکر نمی‌کنم جذابیت خاصی داشته باشد، فناوری چندان قوی ندارد."  بی وای دی اولین خودروی خود را در سال  1387 (2008) روانه بازار کرد.
حال چگونه BYD تا این حد موفق بوده است؟ فورچون نوشت که خودروهای ارزانی هستند . یکی از کارشناسان گفت: "هیچ کس نمی تواند با BYD در قیمت برابری کند.
شروع بزرگ چین
جاستین ورلند در تایم گفت: «اهمیت رشد صنعت خودروی چین به عنوان بخشی از انتقال انرژی به سختی قابل دست کم گرفتن است . فقط تسلا نیست که به چالش کشیده می شود. با محبوبیت بیشتر خودروهای الکتریکی، شرکت های چینی مانند BYD سلطه شرکت های خودروسازی غربی را به چالش خواهند کشید. جیم فارلی، مدیرعامل فورد سال گذشته گفت: «ما چینی‌ها را رقیب اصلی می‌دانیم، نه جنرال موتورز یا تویوتا». و فقط ماشین نیست. شرکت‌های چینی در «گستره‌ای از فن‌آوری‌های انرژی پاک، از پنل‌های خورشیدی گرفته تا باتری‌های لیتیوم یونی»، از شرکت‌های آمریکایی پیشی گرفته اند. اما آیا ماشین ها خوب هستند؟ گاردین نوشت، یکی از کارشناسان خودروهای برقی BYD را "خوب، نه عالی" تلفظ کرد . هرچند خوب ممکن است به اندازه کافی خوب باشد. در بریتانیا، تحلیلگران انتظار دارند که "از هر سه خودروی الکتریکی یکی تا سال 1409 ( 2030 ) در چین تولید شود."
یک رقیب واقعی در چین
BYD ممکن است با یک مانع مهم برای ادامه رشد خود روبرو شود. فورچون گفت ، دولت بایدن در حال بررسی تعرفه‌ها و سایر محدودیت‌ها بر واردات خودروهای هوشمند چینی است تا نگرانی‌های فزاینده آمریکا در مورد امنیت داده‌ها را برطرف کند . به هر حال خودروهای برقی "مقدار زیادی اطلاعات در مورد رانندگان و محیط اطراف خود جمع آوری می کنند." این یک نگرانی بزرگ در میان تنش های فزاینده بین ایالات متحده و چین است. اما BYD مزیت دیگری را برای رقابت خود با تسلا به ارمغان می آورد: مزیت میدان خانگی در دومین کشور پرجمعیت جهان . کن گریفین، مدیرعامل سیتادل در کنفرانسی اخیر گفت: «ما اغلب این واقعیت را فراموش می کنیم که اقتصاد چین نماینده 1.4 میلیارد نفر است . گریفین گفت که تماشای سبقت گرفتن شرکت از تسلا "دلخراش" بود. او گفت: «ما یک رقیب واقعی در چین داریم. و حق با ایلان است، غرب باید با این موضوع دست و پنجه نرم کند.  ماشین ارزانتر ضربه متقابل ایلان ماسک، به گفته رویترز تسلا قصد دارد تولید یک خودروی برقی ارزان‌تر را با نام رمز" رد وود" «Redwood» از سال1404 ( 2025) آغاز کند . انتظار می‌رود این خودروی سطح پایه حدود 25000 دلار قیمت داشته باشد که به آن اجازه می‌دهد با خودروهای برقی ارزان‌قیمتی مانند خودروهای ساخت BYD چین رقابت کند. با این حال، خواهیم دید که آیا این اتفاق می افتد یا خیر: "تسلا سابقه ای در از دست دادن اهداف خود برای راه اندازی و قیمت گذاری دارد."
تارنمای د- ویک- برگردان و کوتاه سازی علی اصغر شهدی
Asghar.shhadi@gmail.com

نظر شما