شناسهٔ خبر: 65256699 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس پذیرش شد/ زیرساختی‌ترین اقدام به...

اقتصاد ایران: معاون وزیر نفت در امور گاز از پذیرش گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس با هدف انجام زیرساختی‌ترین اقدام برای بهینه‌سازی مصرف گاز خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید چگنی با اشاره به جلسه هیئت پذیرش بورس برای پذیرش گواهی صرفه‌جویی گاز، اعلام کرد: شرکت ملی گاز توجه ویژه‌ای به بهینه‌سازی داشته و طرح‌های متعددی دارد اما تنها نمی‌توان مشترکان خانگی را مخاطب قرار داد و باید بخش‌های تولیدی و خدماتی نیز رفتار مسئولانه‌ داشته باشند.

با توجه به فاصله زیاد شاخص مصرف انرژی ایران با میانگین جهانی با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای راه اندازی و توسعه بازار بهینه سازی انرژی می‌توان از فشار تقاضا گاز کم کرد و مابه‌ ازای گاز صرفه جویی شده به دیگر بخش‌های مولد اقتصاد ملی عرضه کرد.

پذیرش گواهی صرفه جویی گاز در بورس هم زیرساختی‌ترین اقدام برای بهینه‌سازی مصرف گاز بوده و این گام به منزله فراهم کردن بستر عرضه این اوراق و شکل‌ گیری بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست است.

یکی از چالش‌های مهم طرح های بهینه‌سازی محدودیت منابع مالی در دسترس به منظور پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای در این حوزه است. لذا عرضه گواهی صرفه جویی گاز و توسعه بازار، یکی از شیوه‌ها و ابزارهای مطمئن تامین مالی و بازگشت سرمایه پروژه‌های بهینه‌سازی است که می‌تواند رونق اجرای این طرح‌ها را به دنبال داشته باشد.

ساجد کاشفی سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز نیز توضیح داد: با پذیرش گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس، سرمایه‌گذاران در پروژه‌های بهینه‌سازی گاز می‌توانند انرژی صرفه‌جویی‌شده را مخصوصا" هنگام سرما و دوره اوج مصرف در بورس عرضه کنند. همچنین زمینه مشارکت سرمایه‌ گذاران در این طرح ملی فراهم است.

بنابراین یکی از برنامه‌های مهم، ایجاد بازار گواهی صرفه‌جویی در دوره غیر اوج مصرف است که اقداماتی مانند پیگیری احیاء ماده ۲۶ قانون اصلاح الگوی مصرف و هدایت صنایع به رعایت معیارهای مصرف انرژی مدون سازمان ملی استاندارد شده است. طبق این ماده قانونی و با الگوبرداری از بازار جهانی کربن، صنایعی که مصرف گاز آنها بیش از معیار مصرف انرژی باشد ملزم به تهیه و ارائه گواهی صرفه جویی گاز خواهند شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما