شناسهٔ خبر: 65244519 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ایران نهمین کشور دارای سامانه هشدار سریع زلزله

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: اوایل سال ۱۴۰۳ نهمین کشور جهان خواهیم بود که سامانه هشدار زلزله خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

ایران نهمین کشور دارای سامانه هشدار سریع زلزله

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علی نصیری در هشتمین کنفرانس جامع مدیریت بحران گفت: در مدیریت بحران کار‌ها و اقدامات پراکنده است و مرکزیت نداریم لذا باید منسجم‌تر عمل شود.

­

وی با بیان اینکه جمعیت تهران ۱۲ هزار بافت ناپایدار دارد، افزود: حوادث مختلف همچون سیل، زلزله، فرونشست، ساختمان ناپایدار و ناایمن و تغییرات اقلیمی آن را تهدید می‌کند.

­

نصیری با اشاره به اینکه رفتار انسان‌ها در طبیعت باعث شده شهر تهران روز به روز مستعد به حوادث شود، گفت: همه اقدامات پیشگیرانه باید مبتنی بر سناریو باشد، راهبرد ما بحث ایمنی و پیشبرد حوادث است.

­

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ارزیابی ساختمان‌های بلند مرتبه از جهت ایمنی صورت گرفته است، افزود: یک هزار و ۴۷ ساختمان تعیین تکلیف شده است و تا پایان سال ۳ هزار ساختمان دیگر هم تعیین تکلیف خواهد شد و باید از بهره برداری برخی ساختمان‌ها به دلیل عدم ایمنی ممانعت شود.

­

وی گفت: ۵۰ شتاب نگار نیاز داشتیم تا سامانه هشدار سریع زلزله را راه بیندازیم، شتاب‌نگار‌ها احداث شد و امروز سامانه ما تکمیل شده و در حال کار‌های نهایی است، اوایل سال ۱۴۰۳ نهمین کشور جهان خواهیم بود که سامانه هشدار زلزله خواهد داشت.

­

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران افزود: طرح جهادی ارزیابی ایمنی بوستان‌ها اتفاق افتاد و ۳۷ هزار ناایمنی بوستان‌ها شناسایی و رفع شد.

­

نصیری با اشاره به اینکه پنج ایستگاه لرزه نگاری در تهران نصب شد، گفت: علم لرزه شناسی در تهران با تغییرات همراه شده دانش زلزله شناسی در کشور ما توسعه پیدا کرده است، مثلاً نقشه‌ها نشان می‌دهند کدام ایستگاه‌های مترو در خطر سیل هستند.

­

این مقام مسئول با بیان اینکه مخاطرات هواشناسی و ایستگاه برف سنجی تعیین کردیم، افزود: در حوزه پدافند غیرعامل سه بیمارستان را به مترو متصل می‌کنیم مانند امام‌خمینی، میلاد و بعثت و این مراکز در سال آینده به خطوط مترو متصل خواهند شد.

­

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران گفت: ۵۲ پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران به عملکرد واقعی بازگردانده شد، همچنین در سه سال متواری تمرین امداد هوایی انجام گرفت.

­

نصیری افزود: خانه‌های دوام به ۳۹۹ خانه افزایش یافته و تعداد اعضا ارتقا پیدا کرد، امیدواریم اقدامات انجام شده و سبب کمک به آسیب کمتر افراد شود.

­

نظر شما