شناسهٔ خبر: 65243602 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

مروری بر تازه‌ترین رویدادهای انتخاباتی کشور و حذف و اضافات در فهرست‌های انتخابات

وزن‌کشی انتخاباتی

صاحب‌خبر -

انتخابات یازدهم اسفندماه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی و سیاسی کشور در راه است و هر روز که به برگزاری انتخابات نزدیک می‌شویم، رقابت بین چهره‌ها و جریان‌های سیاسی حساس‌تر می‌شود.
لیست‌های انتخاباتی تهران برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حال نهایی شدن است و جریانات مختلف سیاسی تقریبا اعضای لیست‌های خود را نهایی کرده‌اند.
بنا به اعلام ایرنا، طبق اخبار واصله، فهرست تیم منتسب به علی لاریجانی نیز در حال نهایی شدن است و قرار است این لیست به سرلیستی علی مطهری وارد عرصه انتخابات شود.
منصور حقیقت‌پور، نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی، صحنه‌گردان فعالیت‌های انتخاباتی لیست نزدیکان علی لاریجانی است. یکی از کاندیداهای منتسب به علی لاریجانی گفته بود که ما به‌دنبال جذب افراد با سابقه کار نمایندگی از جریانات مختلف و حضور در انتخابات با این گروه از افراد هستیم.

جزئیاتی از لیست انتخاباتی اعتدالی‌ها در تهران
یک نماینده ادوار مجلس گفت: اعتدالی‌ها با لیستی متشکل از نمایندگان ادوار در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت می‌کنند.
ایرج عبدی اعلام کرد: تعداد ۱۲ نفر از اعضای لیست انتخاباتی اعتدالی‌ها در تهران مشخص شده است.
وی افزود: ابتدا بنا بر این بود تا لیست ۳۰ نفره اعتدالی‌ها در تهران از نمایندگان سابق مجلس که تجربه قانون‌گذاری دارند تشکیل شود، اما با توجه به عدم‌تأیید صلاحیت تعداد زیادی از نمایندگان ادوار تصمیم بر این شد تا از آن گروه از استادان مجرب دانشگاه که در انتخابات کاندیدا شده‌اند برای تکمیل لیست تهران استفاده شود.
این نماینده ادوار مجلس گفت: سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در دولت دوازدهم؛ اسماعیل دوستی، نماینده پیشین شورای شهر تهران؛ منصور حقیقت‌پور حلیمه عالی، نماینده مجلس نهم؛ هوشنگ بازوند، استاندار پیشین استان کرمانشاه، و تعدادی از استادان دانشگاه، ازجمله اعضای لیست انتخاباتی اعتدالی‌ها در تهران هستند.
عبدی خاطرنشان کرد: اولویت ما برای سرلیستی تهران، علی مطهری است.

آیت‌الله امامی کاشانی از انتخابات مجلس خبرگان انصراف داد
آیت‌الله امامی کاشانی، از اعضای فعلی مجلس خبرگان رهبری، که برای ششمین دوره خبرگان رهبری نیز ثبت‌نام کرده بود، به‌دلیل شرایط جسمانی و کهولت سن از انتخابات کناره‌گیری کرد.
چندی قبل، لیست نامزدهای مورد حمایت جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در حوزه انتخابیه تهران منتشر شد، اما نام او در میان کاندیداها نبود.

۱۱ گزینه مشترک جامعتین برای انتخابات خبرگان در تهران
جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مورد نامزدی ۱۱ نفر برای خبرگان در تهران اشتراک نظر دارند.
تبلیغات انتخابات مجلس خبرگان رهبری از چهارشنبه، ۲۵ بهمن، رسما آغاز شد و گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی لیست‌ نامزدهای مورد نظر خود را برای انتخابات مذکور منتشر کردند.
در انتخابات خبرگان لیست جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با عنوان جامعتین به‌طور سنتی همواره موضوعیت داشته و نگاه‌ها معطوف به این دو لیست بوده است.
پس از آغاز فعالیت‌های انتخاباتی کاندیداهای خبرگان ششم، فهرست جامعه روحانیت مبارز در حوزه انتخابیه تهران با سرلیستی آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی منتشر شد.
به فاصله کوتاهی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم نامزدهای مورد نظر خود برای تهران و سراسر کشور را معرفی کرد.
نگاهی به لیست‌های منتشرشده حکایت از اشتراک حداکثری جامعتین دارد. جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مورد نامزدی ۱۱ نفر در حوزه انتخابیه تهران اشتراک نظر دارند و فقط ۵ نام متفاوت در لیست جامعتین به چشم می‌خورد.
مجلس خبرگان رهبری ۸۸ کرسی دارد و از این تعداد، ۱۶ کرسی نمایندگی در مجلس خبرگان به استان تهران اختصاص دارد.

نظر شما