شناسهٔ خبر: 65239306 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

«مثلث‌آنلاین» گزارش می‌دهد:

لیست «صدای ملت» مطهری کارکرد لیست ائتلافی را دارد؟

لیست انتخاباتی مطهری می‌تواند هم اصلاح‌طلبان، هم اعتدالی‌ها و هم نزدیکان علی لاریجانی را در خود جای دهد.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند: پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: وقتی علی مطهری تأیید صلاحیت شد پیش‌بینی می‌شد که او سرلیست اصلاح‌طلبان باشد اما شاید پیش‌بینی‌اش سخت بود که خود مطهری لیستی بدهد و اصلاح‌طلبان از لیست او حمایت کنند. البته شرایط مطهری را به سمتی برد که لیست خودش را تهیه کند زیرا جبهه اصلاحات ایران رسما اعلام کرد که لیستی نمی‌دهد؛ بنابراین امکان ارائه لیست منسجم از سوی تشکیلات انتخاباتی اصلاح‌طلبان گرفته شد.

حالا مطهری می‌خواهد لیس خود با نام «صدای ملت» را منتشر کند. لیست مطهری می‌تواند دارای چند ویژگی باشد که شاید به صورت غیررسمی لیستی ائتلافی تلقی شود زیرا مطهری فردی چند وجهی است؛ او از یک سو یک نیروی اصلاح‌طلب است، از سوی دیگر در گذشته پایگاهش اصولگرایی بوده است؛ بنابراین احتمالا در لیستش از اصولگرایان میانه‌رو هم استفاده می‌کند، از طرف دیگر او برادرزن علی لاریجانی است و ارتباط خوبی با او دارد، پس نیروی های نزدیک به لاریجانی را هم خواهد داشت و از طرفی با نزدیکان حسن روحانی و حزب اعتدال و توسعه هم مشکلی ندارد.

اکنون که جمعی از اصلاح‌طلبان در بیانیه‌ای اعلام کردند که برخلاف مشی جبهه اصلاحات می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند این احتمال بسیار وجود دارد که اگر مطهری لیستی متشکل از نیروهای اصلاح‌طلب و هم‌سو با آنها ببندد، اصلاح‌طلبان خواهان مشارکت پست سر لیست او بایستند و از آن لیست حمایت کنند. برای مثال اکنون حزب ندای ایرانیان می‌گوید خواهان مشارکت در انتخابات است اما توانایی ارائه لیست ندارد، کارگزاران سازندگی هم در این دوره از انتخابات همین شرایط را دارد و گرچه حزب اعتدال و توسعه می‌گوید که لیست تهرانمان آماده است اما خودشان هم می‌دانند که لیست آنها بدون حضور و حمایت اصلاح‌طلبان رأی‌آور نیست؛ با این اوصاف همه اینها اگر لیستی مورد قبول وجود داشته باشد، از آن حمایت می‌کنند و از آنجایی که فرد دیگری را در تهران به اندازه سرشناس‌بودن مطهری ندارند و از آنجایی که اگر جبهه اصلاحات هم می‌خواست لیست بدهد قریب به یقین مطهری را سرلیست قرار می‌داد، حالا که مطهری خودش لیست بدهد، احتمالا همان لیست ائتلافی در قالب لیست مطهری بیرون می‌آید که اجماع اصلاح‌طلبان میانه‌رو، اعتدالی‌ها و نزدیکان لاریجانی بر روی آن وجود خواهد داشت.

برچسب‌ها:

نظر شما