شناسهٔ خبر: 65182904 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کمیسیون تلفیق مصوبه خود درباره «تخصیص ارز به کالاهای اساسی» را اصلاح کرد

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون تلفیق با اصلاح مصوبه خود در مورد تخصیص ارز به واردات کالاهای اساسی، به لایحه دولت بازگشت و ۱۵ میلیارد دلار اعتبارات به این بخش تخصیص داد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون تلفیق بودجه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با اشاره به برگزاری جلسات کمیسیون تلفیق بودجه برای بررسی ایرادات شورای نگهبان به مصوبات مجلس شورای اسلامی در مورد لایحه بودجه گفت: اعضای کمیسیون تلفیق بودجه در نشست امروز خود به بررسی و اصلاح ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مجلس در باره بودجه سال ۱۴۰۳ پرداختند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار داشت: اعضای کمیسیون تلفیق برای رفع ایرادات شورای نگهبان،مصوبه خود درباره تخصیص ارز به کالاهای اساسی را اصلاح کردند.

وی با بیان اینکه دولت ۱۵ میلیارد دلار در لایحه بودجه ۱۴۰۳ به واردات کالاهای اساسی اختصاص داده بود، افزود: پیش از این مجلس مصوب کرده بود که ۱۰ میلیارد یورو ارز برای تأمین کالاهای اساسی تخصیص یابد که این مصوبه مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت و اعضای کمیسیون در اصلاحیه امروز خود مصوب کردند تا ۱۵ میلیارد دلار به تأمین کالاهای اساسی در سال آینده اختصاص یابد.

سلیمی خاطرنشان کرد: همچنین شورای نگهبان به مصوبه مجلس درباره افزایش حقوق‌ها در سال آینده نیز ایراد گرفته بود که کمیسیون به مصوبه قبلی خود در این باره اصرار کرد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار داشت: اعضای کمیسیون همچنین در اصلاحیه دیگر خود سقف تسهیلات( وام ازدواج و فرزند آوری) در تبصره ۱۳ لایحه بودجه را از ۳۰۰ همت به ۲۰۰ همت کاهش دادند.

علاوه بر این حسین علی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه نیز در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا گفت: اعضای کمیسیون تلفیق بودجه در بحث پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی اصرار کردند.

وی افزود: بر اساس این مصوبه بنا شد تا در سال آینده دولت 170 همت به منظور پرداخت بدهی خود به سازمان تأمین اجتماعی به این سازمان پرداخت کند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار داشت: بر اساس این مصوبه سازمان تأمین اجتماعی باید این اعتبار را فقط برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان خود هزینه کند.

به گزارش ایرنا، بر اساس مصوبه مجلس در ردیف (۲) بند (ث) تبصره (۱۳) ماده واحده  لایحه بودجه:‌ تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری (موضوع ماده (۱۰) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۲ به بعد به دنیا آمده‌اند تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به شرح زیر پرداخت می‌شود:

ردیف ۱-۲:‌ به ازای فرزند اول ۴۰۰ میلیون ریال.

ردیف ۲-۲: به ازای فرزند دوم ۸۰۰ میلیون ریال.

ردیف ۳-۲:‌ به ازای فرزند سوم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال.

ردیف ۴-۲: به ازای فرزند چهارم یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال.

ردیف ۵-۲:‌ به ازای فرزند پنجم و بیشتر ۲ میلیارد ریال.

بر اساس بند الحاقی (۱) تبصره (۱۳) ماده واحده لایحه مذکور؛ دولت مکلف است: اعتبارات قوه قضائیه و سازمان های تابعه و وابسته را معادل ۹۸۰ هزار میلیارد ریال در جداول مربوط بخش دوم بودجه تعیین و ارائه کند و اعتبارات سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران را معادل ۲۴۰ هزار میلیارد ریال در جداول بخش دوم بودجه ارائه کند.

سازمان برنامه و بودجه مکلف است با همکاری دستگاه های مذکور اعتبار افزوده شده مازاد بر رشد سنواتی را بر اساس برنامه هفتم پیشرفت و سایر اسناد بالادستی به تفکیک برنامه، اعتبار مورد نیاز و شاخص های خروجی محور ارزیابی، نتایج اجرای برنامه های مذکور به همراه بودجه تفصیلی به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. استفاده از اعتبارات افزوده شده صرفا در قالب برنامه های مذکور مجاز بوده و دستگاه های مجری برنامه های موضوع این بند مکلفند هر ۳ ماه یکبار گزارش عملکردی خود را به کمیسیون های تخصصی و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.

در بند الحاقی (۲) تبصره (۱۳) این لایحه آمده است: وزارت راه و شهرسازی مکلف است هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد این بند را به کمیسیون های عمران، اجتماعی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

نظر شما