به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی استان کهگیلویه وبویراحمد،روز ششم جشنواره بین المللی فیلم فجر در سینماهنر یاسوج با فیلمهای شمشیرواندوه ،شه سوار،صبح اعدام و احمد اکران میشوند.
جشنواره بین الملی فیلم فجر دراستان کهیلویه وبویراحمد-یاسوج از 16بهمن ماه آغار وتا22بممن ماه ادامه دارد وهمه روز در سانسهای 14/30،،17،،19/30و 22اکران میشوند.
مخاطبان عزیز میتوانند با مراجعه به سایت سکوهای فروش بلیط آیتیکت (iticket.ir)، ایرانتیک (irantic.com)، سینماتیکت (cinematicket.org) و گیشه هفت (gisheh7.ir) نسبت به خرید بلیط مورد نظر خود اقدام نمایند.
اطلاعات انیمیشن شمشیر و اندوه
روایتی از تاریخ اسلام و واقعه کربلا
انیمیشن شمشیر و اندوه یکی از چهار انیمیشن راه یافته به جشنواره فیلم فجر است که روایتی از تاریخ اسلام و ماجرای واقعه کربلا را روایت میکند. در این مطلب نگاهی به متن و حاشیههای این انیمیشن میاندازیم.
خلاصه داستان انیمیشن شمشیر و اندوه
انیمیشن شمشیر و اندوه اثری ۹۲ دقیقهای است که برهه تاریخی بعد از شهادت امام حسن مجتبی(ع) تا ورود امام حسین(ع) به کربلا را روایت میکند. روایت این اثر از زاویه دید یک ایرانی است که در شهر مداین زندگی میکند و منجر به پیوستنش به قافله امام حسین (ع) خواهد شد. مخاطب این انیمیشن نوجوان و جوان در نظر گرفته شده و در خلاصه داستان آن آمده است: «برای تحقق رویایی که داری مبارزه کن…»
این پویانمایی که برای اولین بار در تاریخ انیمیشن ایران با استفاده از اسکن انسانی (MetaHuman) تولید شده است.
نقد و بررسی فوری انیمیشن شمشیر و اندوه
نکته: این نقد و نوشتهها، نظر کوتاه ولی دستاول منتقدان و نویسندگان سینمایی است در بار اول تماشای فیلم؛ شاید بعدها همه چیز تغییر کند!
احسان ناظم بکایی
انیمیشن موشن کپچری با خط داستانی درست اما بدون رعایت قواعد معماری، تاریخی و دیالوگنویسی. شمشیر و اندوه اگر چه کار پرهزینه و پردردسری در حوزه ساخت است اما سازندگان آن، چنان مبهوت مسائل فنی شدهاند که انگار چنین نکاتی را یادشان رفته. فیلم حوالی دهههای ۴۰ و ۵۰ هجری قمری را روایت میکند اما معماری برای شهرهای عربی آفریقایی قرون جدید، لباسها یادآور دوران جنگهای صلیبی و شخصیت اول با نام کارن با پرشها و ابزار آلاتش، بازی پرنسآفپرشیا را تداعی میکند.
قصه کلی، سر و ته دارد اما مشکل بستر روایت تاریخی و جغرافیایی آن است. تمام شخصیتهای ایرانی، نامهای اصلی ایرانی مثل کارن، هامان، جاوید، بهنام و… دارند و در مدائن، صاحب شغل و… هستند حال آنکه در واقعیت، ایرانیان تحت عنوان موالی و شهروند درجه دو، برای زندگی در قلمروی خلافت میبایست تحت سرپرستی یک قبیله بوده و نامی عربی میداشتند. کارن، قهرمان قصه که پسربچهای زخمی است بر دوش عمویش ماهان که سوارکار است، یکشبه از مدائن به بخارا میرود. اول اینکه فاصله مستقیم این دو شهر حدود ۲۵۰۰ کیلومتر است که برای طی آن چند ماه وقت باید صرف میشده.
ضمناً بخارا نه در آن زمان بلکه در سال ۵۴ هجری قمری توسط عبیدالله بن زیاد برای اولین بار فتح میشود. بنابراین آن زمان، اسلام جایی در آن سرزمین نداشته و سیحون و جیحون، مرزهای قلمروی اسلامی بودند و عبور از آنها راحت نبوده است. مورد دیگر شخصیتی به نام اشعث است که با توجه به زخم چشم او، منظور اشعث بن قیس کندی است. او در فیلم، علویان را قتل عام و نهایتاً توسط ماهان کشته میشود اما در تاریخ، اشعث در سال ۴۰ هجری قمری و در زمان خلافت امام حسن(ع) در کوفه میمیرد.
در صحنههای آخر فیلم، دست کارن زخمی که تکان میخورد در میان پیکرهای واقعه عاشورا دیده میشود و در نمای بعد، او را سوار بر اسبی بر دیواره بنایی با گنبدی طلایی میبینیم. در میان مجروحان عاشورا، چنین نامی وجود ندارد و اگر سازندگان تحت تاثیر روز واقعه این کار را کردهاند عبدالله در آن فیلم تنها شاهد ماجرا بود. آن بنا هم اگر کاخ یزید بوده که هیچ وقت سپاهی در دوران خلافت یزید به دمشق لشگر نکشید و فتح دمشق توسط عباسیان هم حدود ۷۰ سال بعد از عاشورا در سال ۱۳۲ هجری قمری رخ داد که حضور کارن در آن واقعه غیرعادی است. مگر آنکه تمثیلی از قدس بوده باشد که فتح آن در سال ۱۶ هجری قمری و ماجراهای جنگ صلیبی هم در قرن پنجم هجری قمری بوده است!
۳ نکته از فیلم:
- نگاه اشتباه شخصیت ها به دلیل ضعف تکنیکی
- استفاده از تکیهکلامهای امروزی
- تاریخ را درست روایت کنیم
محمد تقیزاده
شمشیر و اندوه همانند انبوه پروژههای سینمایی سالهای اخیر سینمای ایران مشکل فیلمنامه دارد با این تفاوت که این بار سازندگان آنقدر درگیر و غرق فضای تکنیکی کارشان شدند که به کلی از پرداخت درست و کامل فیلمنامه بازماندند. تکنولوژی در سالهای اخیر نقش مهمی در پیشبرد پروژههای سینمایی داشته و ابن تکنولوژیزدگی محدود به سینمای ایران و انیمیشن نیست اما تاریخ سینما ثابت کرده که فیلمها و آثاری ماندگار و موثر بودند که بر وجوه متنی و داستانگویی آثارشان تمرکز بیشتری داشتند. ابعاد تکنولوژی اگرچه جذابیت آثاری همچون شمشیر و اندوه را بالا برده اما نمیتوان بدون تعلیق و داستانگویی انتظار همراهی تماشاگر را داشت.
۳ نکته از فیلم:
- وجوه بصری خوب
- وجوه داستانگویی ضعیف
- تکنولوژیزدگی
صداپیشگان و عوامل انیمیشن شمشیر و اندوه
صداپیشگان فیلم شمشیر و اندوه از این قرارند؛ زهره شکوفنده، مهبد قناعت پیشه، تورج نصر، غلامرضا صادقی، سعید مقدممنش، میثم نیکنام، سعید غفارمنش، حسام صادقینیکو، محسن سرشار، محسن زرآبادی، اعظم حبیبی، کوروش زارعپناه، مهرداد معمارزاده، مریم خلقتی، شیدا زینی، عالمتاج خیرینیا، ابراهیم ربیعی، جوانه برهانی، میلاد مبینی، شهره روحی و مسیحا شیهدیاصل.
عوامل اصلی شمشیر و اندوه هم عبارتند از: فیلمنامهنویسان: عماد رحمانی، مهدی جعفری، کارگردانان: عماد رحمانی، مهرداد محرابی، تهیهکننده: مهدی جعفری، مدیر تولید: معین کریمی، تدوین: مهرداد محرابی، موسیقی: شاهین پژهان، آرش آقابابائی، طراح صدا و SFX: شاهین پژهان، طراح ارشد کاراکتر: بنیامین شجاعی باغینی، کارگردان هنری: میلاد علیقلیا، مسئول رندر: بهداد باقری، شبیهسازی مو و پارچه: محمد مشتاقی، سیاوش مصلحی، سرپرست صداپیشگان: حسام صادقینیکو، مدیر دوبلاژ: حسام صادقی نیکو، صدابردار: بهنیا سبزواری، امور فنی صدا: میلاد استخری،
به روایت تهیهکننده و نویسنده
مهدی جعفری جوزانی | انیمیشن سینمایی شمشیر و اندوه با این هدف ساخته شد که ضمن بازروایت وقایع مهم تاریخ اسلام، نقش ایرانیها و حضور پررنگ ایرانیان در آن عرصه را به نمایش بکشد و در واقع پیامهایی را که در متن خود فیلم گنجانده شده را به مخاطب منتقل کند؛ یک پیام عمومی دیگری هم داریم و آن اینکه انیمیشن فقط برای کودکان نیست و مخاطب بزرگسال و نوجوان را هم میتواند درگیر کند./خبرگزاری فارس
چند نکته درباره انیمیشن
- ساخت این اثر نزدیک به دو سال به طول انجام میده و نزدیک به ۲۰۰ نفر در این پروژه درگیر کار بودهاند.
- یکی از ویژگیهای مهم این انیمیشن که البته در فیلمهای روز سینمای جهان وجود دارد استفاده از سیستم صدای دالبی سه بعدی است.
- رندر این انیمیشن هم در داخل کشور انجام شده و با دو زبان فارسی و انگلیسی هم تولید شده است.
- ساخت این اثر نزدیک به دو سال به طول کشیده و نزدیک به ۲۰۰ نفر در این پروژه درگیر کار بودهاند.
فیلم شه سوار؛ معرفی و نقدها به فیلم
مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی و هادی کاظمی ستارههای این کمدی هستند
خلاصه داستان فیلم شه سوار
در خلاصه داستان فیلم شه سوار آمده است: به دنبال درگذشت پدر خانواده در جریان برگزاری عروسی که چندبار بهم خورده است، خانواده او قصد پنهان کردن این خبر را دارند.
نقد و بررسی فوری فیلم شه سوار
نکته: این نقد و نوشتهها، نظر کوتاه ولی دستاول منتقدان و نویسندگان سینمایی است در بار اول تماشای فیلم؛ شاید بعدها همه چیز تغییر کند!
سیدمهرزاد موسوی
فیلم شه سوار، نقیض فیلم قبلی حسین نمازی یعنی «شادروان» است. حتی از همان خانه و لوکیشن استفاده شده و کاراکترها شباهت بسیاری به همان اتمسفر فیلم قبلی دارند و حتی روند قصه هم همان است. از قضا فیلم لحظات خوب و شیرینی هم دارد که حاصل همین اتمسفر و بازی خوب تیم بازیگری است. اما…
اما مشکل، پیرنگ اصلی لاغر فیلم است که کشش این همه را ندارد (توضیح نمیشود داد چون مشمول لو دادن داستان میشود و این درست نیست)، برای همین در لحظههای متعددی فیلم از نفس میافتد، تم اصلی فراموش میشود یا جنس شوخیها به تکرار میزند و از همه بدتر، گرهگشاییاش توی ذوقزننده و خلاف جریان فیلم میشود. البته که هپیاند با همه بیمنطقیاش، به فیلم میآید. همین تنه لاغر فیلم باعث شده تا زمان فیلم -با همه اسلوموشنها و نماهای لانگشات- به زحمت به ۹۰ دقیقه برسد.
این فیلم حسین نمازی از نظر فنی و هنری (قاببندیها، دکوپاژ پیچیده و…) اثر کمایرادی است و یک پیشرفت برایش تلقی میشود، احتمالا در فروش هم موفق میشود و رکورد فیلم قبلیاش را بشکند اما کاش این همه انرژی و تجربه و اتمسفر خوب را وارد حوزههای دیگر کند. شاید تجربههای جدید، نتیجه بهتری هم داشته باشد.
اسم پیشنهادی برای فیلم: شادروان بدون مارادونا
سطح فیلم: پذیرش در جشنواره بدون کاندیداتوری (احتمالا توسط داوران تحویل گرفته میشود)
۳ نکته از فیلم:
- سکانس خرانه و مونولوگ خوب ابتدایی
- باز هم فیلمی با مشکل شنوایی
- موسیقی متن فیلم
بازیگران و عوامل فیلم شه سوار
مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی، هادی کاظمی، عباس جمشیدیفر، گیتی قاسمی، سعید عطایان، ایمان براتپور، حافظ نبی زاده، مهرناز افلاکیان، ناهید استواری، با هنرمندی عزتالله رمضانیفر با حضور امیر دژاکام بازیگران فیلم شه سوار هستند.
تدوین «شهسوار» را میثم مولایی و صداگذاری آن را آرش قاسمی برعهده دارد. همچنین فردین خلعتبری موسیقی این فیلمسینمایی را میسازد. این فیلم سینمایی محصول بنیاد سینمایی فارابی است که با مشارکت بخش خصوصی تولید شده است و در چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر حضور خواهد داشت.
سایر عوامل فیلم سینمایی شهسوار هم از این قرارند: تهیه کننده اجرایی: سعید عطایان، مشاور تهیه کننده: سعید خانی، مجری طرح و مدیر تولید: پیمان حجازی، مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی، طراح گریم: امید گلزاده، طراح صحنه: وحید زارعمند، طراح لباس: فاطمه صفریزاده، مدیر صدابرداری: امیر عاشق حسینی، جلوههای بصری: امیر ولیخانی، اصلاح رنگ و نور: نیما دبیرزاده، برنامهریز: مسعود میمی، دستیار اول کارگردان: سعید بیات، منشی صحنه: حمیرا نعمتاله، جانشین مدیر تولید: شهرام شاهرخ، مدیر تدارکات: محسن قراخانلو و عکاس: ریحانه زنگنه.
درباره حسین نمازی کارگردان فیلم
حسین نمازی ساخت فیلم را با یک درام تلخ اجتماعی درباره پیوند اعضا آغاز کرد. فیلم آپاندیس قدم اول نمازی در فیلمسازی به حساب میآید که البته در فیلم دوم یعنی شادروان مسیر اصلی و ژانر مورد علاقهاش را پیدا کرد و یک کمدی اجتماعی با کیفیت را راهی جشنواره چهلم کرد. او حالا بعد از دو سال با همان تم و فضای آشنای فیلم شادروان به سراغ موضوعی مشابه در فیلم شه سوار رفته است که نشان میدهد در این زمینه به تسلط خوبی دست پیدا کرده است.
حرفهای عوامل فیلم در نشست خبری جشنواره فیلم فجر
سعید عطائیان | تهیهکننده: پارسال همین موقعها با آقای نمازی جایی بودیم و ناگهان ایدهای به ذهن ایشان رسید. یک روز روی کاغذ آن ایده را نوشتند و من بسیار از آن استقبال کردم. این کار با تمام سختیهایش برای من بسیار لذتبخش بود و قطعا این لطف خدا بوده است. باید تشکر کنم از تمام بچههایی که در ساخت این کار نقش داشتند. ما یک روستا را برای ساخت این فیلم به لطف اهالی روستا گرفته بودیم. دوست دارم این را نیز بگویم که از خدا میخواهم این اتفاقی که بین من و حسین نمازی رخ داده است، ادامه داشته باشد. ترسهایی برایمان وجود داشت و هرکسی این فیلمنامه را میخواند، میگفت شبیه «شادروان» است اما حسین نمازی اصرار داشت که اینگونه نیست. الان به جرات میگویم که این کار در کوچه پایین «شادروان» اتفاق افتاده و در همان حال و هوا است. این سبک حسین نمازی است و حتی میتواند سهگانه آن ساخته شود.
حسین نمازی | کارگردان: من با بدبختی سینما را شروع کردم و به شدت عاشق سینما بودم طوری که پدر و مادرم به حال من گریه میکردند. سینما را به صورت خودآموز یاد گرفتم. از ساخت فیلم کوتاه شروع کردم و راه درازی آمدم، پس میتوانم بگویم بچه سینما هستم و هیچ چیز در این دنیا برای من بااهمیتتر از سینما نبوده است. اکنون جای دوستانی که فیلمشان به جشنواره نرسید، پذیرفته نشد و حتی دوستانی که قهر کردند و مکدر هستند، خالی است. همه ما باید کنار هم فیلم بسازیم تا سینما سرپا بماند چراکه به هرحال جشنواره فجر نقطه مهمی در سینمای ما است. به نحوی که ۱۰ روز تمرکز کل کشور روی سینما است، درباره فیلمهای مختلف صحبت میشود و ما در همین سالنهای سینما و نقد و بررسیها متوجه میشویم که چه باید انجام دهیم و حتی تغییراتی در فیلم اعمال کنیم.
اطلاعات و نقد فیلم صبح اعدام
بهروز افخمی در جدیدترین ساخته سینماییاش یعنی فیلم صبح اعدام به سراغ ساعات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی دو نفر از مبارزان زمان رژیم پهلوی رفته است. این فیلم قرار است در جشنواره فجر رونمایی شود و در این مطلب به سراغ متن و حواشی و نقدهای آن رفتیم.
خلاصه داستان فیلم صبح اعدام
فیلم صبح اعدام برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. داستان این فیلم در فاصله زمانی ۵ تا ۶:۳۰ صبح این روز روایت میشود.
پیرنگ اصلی این داستان اعتراضی و سیاسی، اقتباسی از گزارش واقعی خبرنگار روزنامه کیهان از مراسم تیرباران این دو شخصیت است که بهروز افخمی پس از سالها تحقیق و پژوهش آن را به فیلمنامه «صبح اعدام» تبدیل کرده است.
نقد و بررسی فوری فیلم صبح اعدام
نکته: این نقد و نوشتهها، نظر کوتاه ولی دستاول منتقدان و نویسندگان سینمایی است در بار اول تماشای فیلم؛ شاید بعدها همه چیز تغییر کند!
سیدمهرزاد موسوی
فیلم صبح اعدام فیلم عجیبی است… نه! درستتر اینکه روند فیلمسازی بهروز افخمی عجیب است و این فیلم در ادامه همان روند عجیب، فیلم دقیق و درستی است. نمیدانم سریال «رعد و برق» را دیدهاید یا نه، جایی که کل روایت سریال، بهجای تصویر، در نریشن خلاصه میشد و خود بهروز خان هدف قصه را توضیح میداد تا کودکان هم فیلم را بفهمند.
در این فیلم هم همین روش استفاده شده و ادامه دارد. با این تفاوت که گوینده یک زن است و در طولانیترین تکگویی جشنواره، کل قصه را توضیح میدهد و بقیه حرفها هم در دو مصاحبه تخیلی، بیان شده. در واقع شما با یک پادکست سینمایی (احتمالا جزو ابداعات افخمی) با هزینه سوره و بنیاد فارابی مواجه هستید.
پادکستی که در بخشهایی آهنگ (با خواننده) هم پخش میشود و تکرار هم میشود که مخاطب به محتوایش پی ببرد. پادکستی که از قضا ریتم خوبی هم ندارد. محتوایی(!) به نام صبح اعدام، چیزی قبل از تبدیل شدن به سینما، فیلم یا اثری تصویری است و این روند منطقی سقوط افخمی -یکی از بهترین قصهگوهای سینمای ما- بسیار افسردهکننده و غمگین است. همه اینها یعنی نمیشود و نباید این موجود را از نظر کاراکترپردازی، فیلمنامه و چیزهایی از این دست بررسی کرد. خطاست!
اسم پیشنهادی برای فیلم: پادکست اعدام طیب و حاج اسماعیل
سطح فیلم: هرجایی جز هر جشنوارهای!
۳ نکته از فیلم:
- جوجه تیغی غزه تقدیم میکند!
- رکورددارترین طولانیترین تیتراژ خاورمیانه
- صدای افخمی در خبر کودتا
محمد تقیزاده
بهروز افخمی در فیلم جدیدش، فارغ از تجربههای کمدی و جدی، هنری و داستانی، آمریکایی و اروپایی کارنامه فیلمسازیاش سراغ تجربهای جدید در فیلمسازی رفته که حاصل یک فیلم متوسط با مضامین اجتماعی و سیاسی است. صبح اعدام داستان اعدام طیب حاج رضایی و اسماعیل حاجرضایی است که در فاصله چند ساعت تا تیرباران این دو چهره ضد پهلوی روایت می شود.
انتخاب دو چهره غیر مذهبی و از اهالی بازار و مردم، اگر با رویکرد سفارشی نیز صورت گرفته باشد، گزینش جالب و قابل تحلیلی است. بازیها، نقشآفرینیهای درگیرکننده و باورپذیری از آب درآمدند و بازیگران اصلی اگرچه چهرههای مشهور سینمایی نبودند اما توانستند کاراکترهایی فراتر از تیپ خلق کنند که شمایل معنوی، مردمی و نترس این دو نفر را به تصویر درآوردند. فرم چهارگوش فیلمبرداری و ساختار سیاه و سفید فیلم و نورپردازی و دکوپاژ افخمی، زیباییشناسی کار را ارتقا داده و تا حد زیادی در راستای فیلمنامه صورت گرفته است.
۳ نکته از فیلم:
- بازیگران اصلی خوب
- فضای نسبتا تازه و مبتنی بر داستان
- کش دار شدن و ساختار تجربیداشتن فیلم
بازیگران و عوامل فیلم صبح اعدام
مسعود شریف در نقش طیب حاج رضایی، ارسطو خوش رزم در نقش حاج اسماعیل رضایی، داود فتحعلیبیگی در نقش قاضی عسکر، پوریا منجزی در نقش کلیددار طیب، محسن آوری در نقش سرهنگ دادستانی و کاوه دارابی در نقش خبرنگار کیهان در تازهترین ساخته بهروز افخمی نقش آفرینی میکنند.
عوامل فیلم صبح اعدام از این قرارند: نویسنده و کارگردان: بهروز افخمی، تهیهکننده: علی شیرمحمدی، مشاور هنری: محمدرضا شجاعی، مدیر برنامهریز و دستیار یک کارگردان: اکبر نصیری جوزانی، مدیر تولید: سعید رضاییان، مدیر فیلمبرداری: حسنعلی اسدی، طراح صحنه و لباس: علی شیرمحمدی، مدیر تدارکات: سعید اردستانی، طراح گریم: محسن دارسنج، مدیر صدابرداری: امیرحسین گل محمدی، عکاس: کورش جوان، مدیر روابط عمومی: زهرا دمزآبادی، محصول: سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی.
صبح اعدام به روایت بهروز افخمی
بهروز افخمی | حدود ٢٠ سال پیش، آرشیو روزنامه کیهان را بررسی میکردم که به گزارش تیرباران طیب حاجرضایی و حاج اسماعیل رضایی برخوردم. در واقع، این گزارش شمارهای از کیهان روز ١١ آبان سال ١٣۴٢ بود. این گزارش خبری، به قدری جذاب و مفصل بود که برای خودم از آن کپی کردم و در کتابخانهام گذاشتم. از همان زمان در ذهنم شکل گرفت که براساس این گزارش تیرباران میتوانم فیلم سینمایی بسازم. همواره مشتاق بودم تا خبرنگاری که این گزارش را نوشته، پیدا کنم اما هنوز در دفتر روزنامه کیهان نتوانستهام فردی را بیابم که این خبرنگار را بشناسد. به هر حال این گزارش دو صفحهای، با امضای خبرنگاری است که متن را بهگونهای با دلبستگی و علاقه نسبت به اعدامشوندگان نوشته بود و چنین جبههگیریای در آن زمان بسیار عجیب بود.
میتوان اذعان کرد چون مصطفی مصباحزاده بنیانگذار کیهان به دنبال نشان دادن وجهه روشنفکری از خودش بود، این گزارش را چاپ کرده اما شخص خبرنگاری که آن را نگاشته، برای من بسیار اهمیت داشت. فیلمنامه صبح اعدام را بر اساس گزارش مطبوعاتی کیهان نوشتهام. دیالوگهای طیب حاجرضایی و حاج اسماعیل رضایی را که در روزنامه نوشته شده بود به صورت مستقیم در فیلمنامه آوردهام. البته برای نوشتن فیلمنامه، از منابع و اسناد دیگر از جمله کتاب «طیب در گذر لوطیها» استفاده و اقتباس کردم. کتاب «طیب در گذر لوطیها» مصاحبههای مختلفی با لوطیهای تهرانی دارد که طیب را میشناختند و نثر آن تهرانیِ قدیمی است و برای نوشتن فیلمنامه برایم بسیار کارآمد بود. فیلم خوب، فیلمی است که شما را تکان دهد. اگر صبح اعدام فیلم خوبی از آب دربیاید، به معترضان امروزی خواهم گفت که معترض واقعی اینهایی هستند که در فیلم دیدید، نه شما!
معرفی ابتدایی فیلم احمد
تصویری از رشادتهای شهید احمد کاظمی در زلزله بم
امیرعباس ربیعی که با ساخت فیلمهای ضد و لباس شخصی نشان داد یک فیلمساز جسور و کاربلد در سینمای انقلاب و دفاع مقدس معرفی شده است در سومین تجربه فیلمسازیاش به سراغ روایتی از ۱۸ ساعت ابتدایی زلزله بم و حضور شهید احمد کاظمی در این فضا رفته است. در اینجا مروری داریم بر متن و حواشی فیلم احمد.
خلاصه داستان فیلم احمد
فیلم احمد برای اولین بار قصهای ناگفته از ۱۸ ساعت ابتدایی حادثه تراژیک زلزله بم و اقدامی قهرمانانه در این ساعات پُرالتهاب را همزمان با بیستمین سالگرد این اتفاق روایت میکند؛ یادی از رشادتهای شهید احمد کاظمی در زلزله بم. خلاصه داستان رسمی فیلم این است: «ساعتی پس از زلزله، احمد کاظمی وارد فرودگاه بم میشود…»
بازیگران و عوامل فیلم احمد
تینو صالحی، توماج دانش بهزادی، ساره رشیدی، مهیار شاپوری، عباس جلیل زاده، عماد درویشی، مریم ماهانی، تصنیف حسینی، علی صادقی، عرفان سروستانی و مینا شفیعی بازیگران فیلم ربیعی هستند.
عوامل فیلم
امیرعباس ربیعی و رضا محبینوری فیلمنامه احمد را نوشتند و حبیب والینژاد تهیهکننده این اثر است که توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان سینمایی سوره تولید شده است.
به روایت کارگردان
امیرعباس ربیعی | احمد تجربهای کاملا غیرمرتبط با دو فیلم قبلیام است و موضوعی اجتماعی مرتبط با تاریخ معاصر دارد. داستان فیلم در دهه ٨٠ رخ میدهد و اتفاقی را روایت میکند که شهید احمد کاظمی فرمانده وقت نیروی هوایی سپاه، در آن نقش ویژهای داشته است. امیدوارم این فیلم هم تبدیل به تجربهای جدید و متفاوت برای من شود که از همین منظر هم ساخت آن برایم یک چالش است.
چند نکته درباره فیلم
- تینو صالحی، هنرمند تئاتر، بازیگر نقش شهید کاظمی است که پیش از این در فیلمهای چهارراه استانبول، میدان سرخ، دل، عصبانی نیستم و سریال مختارنامه حضور داشته است. این مهمترین نقشآفرینی این بازیگر آیندهدار سینمای ماست.
- این فیلم محصول مشترک سازمان سینمایی سوره حوزه هنری و موسسه تصویرشهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است.
- نکته مهم فیلم ادامه مسیر فیلمسازی امیرعباس ربیعی با محوریت تاریخ معاصر است که با ساخت فیلم لباس شخصی شروع شد و با فیلم ضد ادامه پیدا کرد.
- فیلم «لباس شخصی» ساخته این کارگردان هنوز هم فرصت اکران پیدا نکرده و برخی شنیدهها حکایت از توقیف آن دارد.