نوید سرادار - فارس - مشهد، دفتر بیستویکمین جشنواره فجر مشهد در حال بسته شدن است. رویدادی که حتی با اضافه شدن آثار غایب در لیست اکرانهای مشهد همچون فیلم «مجنون» نیز نتوانست خود را از رخوت و سرما رها کند. این دوره از جشنواره فجر در مشهد به اذعان بسیاری از مخاطبین و فعالان رسانه شور و حرارتی که در سالهای قبل دیده میشد را نداشت. نبود محفلی پرشور برای بررسی و نقد آثار در اصلیترین مرکز اکران، یعنی سینمای اهالی رسانه و هنر را میتوان یکی از دلایل گرم نبودن فضای جشنواره در فجر امسال دانست.
مشارکت ندادن افراد و عدم برنامهریزی برای شکل دادن بستری جهت بیان آرا در محل سینمای اهالی رسانه، تنها دلیل رخوت این دوره از رویداد سینمایی فجر در مشهد نیست؛ بلکه ضعیف بودن خود آثار نیز در این موضوع تاثیری جدی داشته است. با این وجود باید گفت در عین تلاش زیاد مسئولین ارشاد خراسان رضوی و درخواست تمامی آثار برای اکران در مشهد باز هم تعدادی از فیلمهای پر سروصدا در فجر از غایبین شاخص پرده نقرهای در این شهر بودند؛ آثاری همچون «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی و «صبحانه با زرافهها» ساخته سروش صحت که مخاطبین جشنواره در مشهد تا روزهای پایانی انتظار اضافه شدن این آنها را به لیست اکران میکشیدند.
قدمهای پایانی بهار سینما در مشهد با اکران آثاری چون «ساعت جادویی»، «پرواز ۱۷۵»، «صبح اعدام»، «پرویزخان»، «شمشیر و اندوه»، «مجنون»، «نپتون»، «قلب رقه»، «آسمان غرب»، «بهشت تبهکاران»، «شهسوار» و «تابستان همان سال» طی شد.
مجنون؛ قربانی بازی ضعیف
فیلم سینمایی مجنون به روایت برههای از زندگی شهید والامقام مهدی زینالدین میپردازد. این اثر، فیلمنامه منسجمی دارد و داستان در یک خط مشخص روایت میشود. گرچه محور این روایت میتوانست با تعلیقهایی بیشتر جذابتر از آب درآید اما نکته مهم در این اثر بازی خنثی سجاد بابایی در نقش شهید مهدی زینالدین است.
در چند سال اخیر نقشهای مختلفی را در رابطه با فرماندهان دفاع مقدس شاهد بودیم. آثاری با بازی هادی حجازیفر در نقش شهید مهدی باکری و بابک حمیدیان در نقش شهید بروجردی. اینگونه بازیها و نزدیک شدن به شخصیت فرماندهای شاخص و با اراده، انتظارات را از نقش اول این فیلم بیشتر کرده است. این در حالی است که سجاد بابایی با اعلام لیست نامزدهای فجر چهلودوم در بین افراد کاندید برای بهترین بازیگری نقش اول مرد قرار گرفته است.
از نقاط برجسته مجنون موسیقی آن است. استاد مجید انتظامی پس از ۱۰ سال به سینما بازگشته است و موسیقی متن مجنون را بر عهده دارد. نوایی که جدای از فیلم، بسیار شنیدنی است اما در مجنون از دل کار در نیامده و در اکثر موارد نابهجا به کار گرفته شده است.
در نهایت بایست گفت مهدی شامحمدی در اولین فیلم بلندش آنطور که باید نتوانسته از بازیگرانش بازی بگیرد یا شاید بهتر است بگوییم در انتخاب بازیگران دقت لازم را به خرج نداده است. به استثنای بهزاد خلج که در این اثر به خوبی درخشیده است. شبنم قربانی و حسام منظور از دیگر بازیگران مجنون هستند.
قلب رقه؛ منسجم، پرهیجان و عاشقانه
پرداخت سینمایی به موضوع داعش از سوژههای داغی است که در چند سال اخیر در سینما و تلویزیون شاهد آن بودهایم. «قلب رقه» آخرین اثر در این زمینه است که به کارگردانی خیرالله تقیانی پور و تهیه کنندگی سعید پروینی روی پرده نقرهای فجر در مشهد به نمایش درآمد. شهرام حقیقت دوست که با این اثر در لیست نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد قرار گرفته است نقش یک نفوذی در میان نیروهای داعش را بازی میکند. بازی حقیقت دوست در این اثر طبق انتظار بینقص و باورپذیر است.
گرچه سرعت داستان در قلب رقه بیش از حد تند است اما خط سیر آن منسجم، ملتهب و هیجان انگیز. کارگردان توانسته با خلق موقعیتهایی خاص بیننده را درگیر فیلم کند. در عین حال ترکیب داستانی عاشقانه نیز به این تعلیق کمک کرده است.
نقطه ویژه قلب رقه، رها شدن از نشان دادن صرف صحنههای نظامی است. کارگردان در این اثر مناجات و حالات عارفانه رزمندگان را نیز به تصویر میکشد؛ نکتهای که در بعضی موارد در ساخت چنین آثاری از آن غفلت میشود.
شادی مختاری، عبدالرضا نصاری، فرهاد قائمیان، هدایت هاشمی، محمدرضا شریفینیا، مصطفی ساسانی، عامر علی و مهدی شیخ عیسی از دیگر بازیگران قلب رقه هستند.
انیمیشن شمشیر و اندوه؛ تکنیک پویا نمایی اسکن انسانی به اضافه فیلمنامه گسسته
انیمیشن سازی از صنعتهایی است که در چند سال گذشته در کشور پیشرفتی چشمگیر داشته است. شمشیر و اندوه جزو ۴ انیمیشن راه یافته به جشنواره فجر است که برهه تاریخی بعد از شهادت امام حسن مجتبی(ع) تا ورود امام حسین(ع) به کربلا را روایت می کند. این پویانمایی برای اولین بار در تاریخ انیمیشن ایران با استفاده از اسکن انسانی (MetaHuman) تولید شده است.
داستانگویی این انیمیشن جذابیتهای لازم را ندارد. اثر با اسامی ایرانی مانند کارن، بهنام، جاوید و بیژن ولی با چهرههای غیر ایرانی و حتی معماری یونان باستان ساخته شده است که مخاطب را گیج میکند. این سردرگمی همراه با حرکتهای ضعیف چشم و چهره شخصیتها و همچنین فیلمنامه ناقص و دیالوگهای سخیف نشان میدهد که هنوز هم با وجود بروزرسانی تکنیک انیمیشن، فیلم نامه همراه با جزئیات پویانمایی حرف اول را میزند.
عماد رحمانی و مهرداد محرابی کارگردانان این اثر هستند و مهدی جعفری تهیهکنندگی آن را بر عهده دارد.
پایان پیام/