شناسهٔ خبر: 65111279 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خیز نواز شریف برای تشکیل دولت ائتلافی/ تاکید بر توسعه روابط با همسایگان

اسلام‌آباد - ایرنا - «نواز شریف» نخست وزیر اسبق پاکستان از موفقیت حزبش در کسب کرسی‌های مجلس ملی در انتخابات روز گذشته خبر داد و از نامزدهای مستقل از جمله احزاب همسو جهت رسیدگی به مشکلات پاکستان دعوت به همکاری کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جمعه شب خبرنگار ایرنا از تلویزیون ملی پاکستان، «محمد نواز شریف» رهبر حزب مسلم لیگ نواز طی سخنرانی در جمع هوادارانش در شهر «لاهور» اعلام کرد که نامزدهای انتخاباتی مسلم لیگ نواز موفق به کسب بیشترین کرسی‌های مجلس ملی پاکستان و همچنین کسب اکثریت کرسی مجلس ایالت پنجاب شده اند.

وی بر نقش مهم نیروهای سیاسی پاکستان، قوه قضائیه و ارتش برای پرداختن به چالش‌های داخلی تاکید کرد و افزود: ما از احزاب همسو خود نیز دعوت می‌کنیم تا در کنار هم به مشکلات پاکستان رسیدگی کنیم.

نواز شریف بر اهمیت خط مشی سیاست خارجی پاکستان در راستای تامین منافع داخلی تاکید کرد و افزود: ما خواستار بهبودی روابط خود با جهان از جمله تحکیم روابط با همسایگان هستیم.

این درحالی است که براساس آخرین نتایج غیررسمی شمارش آرای انتخابات عمومی پاکستان، نامزدهای وابسته به حزب عمران خان موفق به کسب ۹۲ کرسی مجلس ملی شده و حزب مسلم لیگ نواز نیز تاکنون ۶۳ کرسی مجلس را به دست آورده‌اند. حزب مردم به ریاست بلاول بوتو زرداری نیز ۴۸ کرسی مجلس ملی پاکستان را بدست آورده است.

حزب جنبش عدالت پاکستان به رهبری عمران خان نخست وزیر برکنار شده این کشور همچنین پیشتاز کسب اکثریت کرسی‌های مجلس ایالتی در پنجاب است.

نواز شریف افزود ‌که ما به انتخاب مردم یا پیروزی دیگر احزاب از جمله نامزدهای مستقل احترام می‌گذاریم و از آنان برای رسیدگی مشترک به مشکلات پاکستان با خویشتنداری و تعامل دعوت به همکاری می‌کنیم.

رهبر حزب مسلم لیگ نواز خطاب به هوادارانش اعلام کرد که به زودی تماس‌ها با رهبران سیاسی از جمله آصف علی زرداری رهبر حزب مردم، مولانا فضل الرحمان رهبر جمعیت علمای اسلام و رئیس جنبش متحده قومی برای تدوین راهبرد مشترک برقرار خواهد شد.

براساس این گزارش، کمیسیون انتخابات پاکستان با گذشت ۲۷ ساعت پس از پایان مهلت اخذ رای، اعلام نتایج رسمی شمارش آرا از حوزه‌های انتخاباتی را به طور مرحله‌ای آغاز کرد اما همزمان شبکه‌های خبری پاکستان نیز نتایج غیررسمی شمارش آرای انتخابات را منتشر می‌کنند.

زمان رسمی اخذ رای در تمامی حوزه‌های انتخاباتی مجالس ملی و ایالتی در شهرهای مختلف پاکستان ساعت ۱۷ عصر دیروز (پنجشنبه) به وقت محلی به پایان رسید و پس از آن شمارش آرا آغاز شد. مسوولان پاکستانی تعلیق سرویس اینترنت در زمان رای گیری و ادامه این محدودیت پس از پایان رای گیری را یکی از عوامل اصلی تاخیر در جمع بندی شمارش آرای و ارسال آن به مقر کمیسیون انتخابات عنوان کردند.

نظر شما