شناسهٔ خبر: 65106977 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| بیستم بهمن

نتایج انتخابات اسراییل و احتمال بروز جنگ در خاورمیانه/ تجمع مخالفان در تهران و چند شهر دیگر

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی رفسنجانی بیستم بهمن بیشتر در مورد انتخابات اسراییل و تاثیر آن بر خاورمیانه نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

صاحب‌خبر -

نتیجه انتخابات اسرائیل، بیش از حوادث دیگر، مورد بحث محافل سیاسی جهان است؛ تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات خیلی کم بوده؛ ۵۹ درصد آریل شارون که به نام قصاب صبرا و شتیلا شناخته شده و بازدید او از مسجدالاقصی چند ماه پیش، باعث شروع انتفاضه شد، با ۶۲.۵ درصد آرای مأخوذه، بر [ایهود] باراک، پیروز شد. باراک به وعده‌های خود در مورد صلح عمل نکرد و اعراب که به او رأی داده بودند، دلسرد شدند و انتخابات را تحریم کردند.

بعضی‌ها، اظهار نگرانی از بی‌ثباتی خاورمیانه و بروز جنگ می‌کنند. فلسطینی‌ها گفته‌اند، به انتفاضه ادامه می‌دهند. آمریکا، شارون را تأیید کرده و سیاست جدیدی درباره صلح اتخاذ کرده است. شارون اعلان کرده که مسجدالاقصی را پس نمی‌دهد و بیت‌المقدس یکپارچه پایتخت اسرائیل است و شهرک‌های صهیونیست‌نشین را نگه ‌می‌دارد و آوارگان برنمی‌گردند. دولت‌های عربی نگران‌اند و برای موضع‌گیری، به شور نشسته‌اند. [یاسر] عرفات [رئیس دولت خودگردان فلسطین]، گفته است که شارون، باید مذاکرات را از همان‌جا که قطع شده، ادامه دهد و شارون گفته تا انتفاضه قطع نشود، مذاکره نمی‌کند.

تا عصر در دفتر کوشک کار کردم. سر شب به فرودگاه رفتم و به سوی مشهد پرواز کردیم. در فرودگاه، آقای [عباس] واعظ‌ طبسی [نماینده ولی‌فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی] و مسئولان استان استقبال کردند. به حرم [امام رضا (ع)] رفتیم. جمعی از علما هم آمدند. بعد از شام به زیارت رفتیم. در خبرها آمده که در تهران و چند شهر کشور، جمعی از مخالفین تجمع داشتند و عده‌ای بازداشت شده‌اند. این حرکات مذبوحانه، انعکاس وسیعی در رسانه‌های خارجی داشته و خبر را بزرگ کرده‌اند.

 

نظر شما