شناسهٔ خبر: 65092550 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مسعود سخاوت‌دوست مطرح کرد؛

ظرافت‌های طراحی موسیقی «میرو» با ترکیبی از مدرنیته و بوم‌گرایی

مسعود سخاوت دوست طراح موسیقی «میرو» گفت: اتمسفر بومی و جغرافیای فرهنگی فیلم ایجاب می‌کرد از نغمه‌های بومی استفاده کنم و چون قهرمان فیلم شخصیت سرکشی است، موسیقی راک را به آن اضافه کردم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، فیلم سینمایی «میرو» به تهیه‌کنندگی سعید الهی و کارگردانی حسین ریگی در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد و در برج میلاد به نمایش درآمد.

مسعود سخاوت دوست طراح موسیقی این فیلم سینمایی است. او با اشاره به جزییات طراحی موسیقی فیلم «میرو» گفت: برای ساخت موسیقی این فیلم سینمایی از سه گونه موسیقی استفاده شده و مخاطب فیلم ترکیبی از موسیقی بومی، کلاسیک و راک را می‌شنود. البته سهم موسیقی راک کمتر است و موسیقی بومی به عنوان غشای اصلی که کل موسیقی‌های فیلم را دربرمی‌گیرد، شنیده می‌شود.

وی ادامه داد: ترکیب این موسیقی‌ها به دلیل رویکرد فیوژن من به عنوان طراح موسیقی اثر است. دقت داشته باشید اتمسفر بومی و جغرافیای فرهنگی فیلم ایجاب می‌کرد از نغمه‌ها، ملودی‌ها و سازبندی‌های بومی منطقه سیستان و بلوچستان که بسیار غنی و پربار است استفاده کنیم. از سویی دیگر به دلیل آنکه قهرمان فیلم شخصیت سرکشی است، موسیقی راک را به آن اضافه کردم.

این موسیقی‌دان تاکید کرد: همانطور که می‌دانید میرو روحیه عصیان‌گری دارد و درگیری‌های فیزیکی و روانی در رفتارهای او به چشم می‌خورد. به نظرم این سرکشی و عصیان را نمی‌شد در بدنه موسیقی کلاسیک و بومی نشان داد؛ به همین دلیل سراغ موسیقی راک رفتم که عصیانگری برجسته‌ای دارد و از سویی دیگر استعداد ترکیب شدن با دیگر موسیقی‌ها در آن نهفته است.

سخاوت دوست درباره ظرفیت‌های موسیقی محلی سیستان و بلوچستان گفت: هر چه قدر از فرهنگ، زیبایی و عمق هنری منطقه سیستان و بلوچستان حرف بزنیم، کم گفته‌ایم. فارغ از تمام رنج‌ها و سختی‌هایی که مردم این منطقه کشیده‌اند، اما از فرهنگ و منش غنی برخورداراند که این موضوع را می‌توان در موسیقی آن تماشا کرد. چنین ظرفیتی یک امتیاز برای فیلم سینمایی «میرو» به شمار می‌رفت و من از ظرفیت نغمه‌های محلی خطه بلوچستان استفاده کردم.

وی ادامه داد: البته تلاش کردم این موسیقی را کمی مدرن‌تر کنم. باید تاکید کنم که بیش از 70-80 درصد موسیقی فیلم میرو از نظر آوایی، ملودیک و هارمونی برگرفته از موسیقی محلی است اما شاید تغییراتی از نظر مدرنیزه شدن در آن صورت گرفته شده باشد.

طراح موسیقی میرو در پایان گفت: در بین آثاری که در جشنواره امسال داشتم، هیچ کدام شبیه به میرو نبود. این فیلم از نظر سوژه اصلی‌اش که یک نوجوان بود برایم اهمیت داشت و از سویی دیگر، گره خورده با فرهنگ غنی منطقه سیستان و بلوچستان بود.

عوامل فیلم «میرو» عبارتند از: تهیه‌کننده: سعید الهی، کارگردان: حسین ریگی، بازیگران: سودابه بیضایی، امیررضا دلاوری، حمید ابراهیمی، آرزو تاج نیا، ابوالفضل همراه، مهدی دین محمدپور، ایوب افشار و ...، نویسنده: پیمان شیرخانی، جانشین تهیه‌کننده: محمود محمدطائمه، مدیر فیلمبرداری: سیدمحمدرضا سجادیان، تدوین: مهدی سعدی، موسیقی: مسعود سخاوت دوست، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: منصور میرشکاری، طراح چهره‌پردازی: مرتضی کهزادی، طراح صحنه و لباس: مهدی سعیدی، صدابردار: سیدوحید رضویان، طراحی و ترکیب صدا: امین شریفی، طراح جلوه‌های بصری: علی سجادی، عکاس: ایمان تاج‌نیا، طراح پوستر: محمد روح‌الامین / مدیر ارتباطات رسانه‌ای: مطهره کشاورز محمدیان/ محصول بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد سینمایی فارابی/ پاییز ۱۴۰۲

انتهای پیام/

نظر شما