شناسهٔ خبر: 65086177 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۲ روز تا خلق حماسه ملی؛

لاریجانی و سامان در ابهام؛ مطهری با صدای ملت می‌آید

تهران - ایرنا - هرچند کارگردانی «علی اردشیر لاریجانی» در انتخابات مجلس دوازدهم تکذیب شد اما «علی مطهری» تمایل خود را برای انتشار فهرست صدای ملت اعلام کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه احزاب ایرنا، ۲۲ روز دیگر به برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری باقی مانده است. احزاب و تشکل‌های سیاسی این روزها در ترافیک سنگین تشکیلاتی به سر می‌برند و حتی تعدادی از آنها ورود به مصادیق را کلید زده‌اند تا در اواخر بهمن ماه از فهرست ۳۰ نفره خود در تهران رونمایی کنند.

در همین راستا، «سید شهاب الدین صدر» رئیس ستاد انتخابات تهران بزرگ شورای وحدت از ارائه لیست نهایی شورای وحدت پس از انجام مصاحبه‌ها با داوطلبان زن برای حضور دست‌کم هفت نفر از آنان در لیست و انجام گفت‌وگو با کلیه نامزدها خبر داد و گفت: در آستانه ۲۲ بهمن، لیست شورای وحدت در تهران بزرگ جمع‌بندی و ارزیابی می‌شود.

وحدتی‌ها درحالی فهرست انتخاباتی خود را به زودی اعلام می‌کنند که می‌گویند: سهم زنان در لیست ما بیشتر از لیست شورای ائتلاف است!

«لاله افتخاری» نماینده ادوار مجلس و عضو هیأت عالی شورای وحدت ضمن بیان این مطلب گفت: شورای وحدت با توجه به زنان توانمندی که دارد، حداقل حضور زنان در لیست‌های انتخاباتی را ۷ نفر اعلام کرده و از این جهت رکورد زده است کما اینکه در انتخابات گذشته در لیست تهران فقط ۵ زن حضور داشتند که البته یکی از آنها به رحمت خدا رفت اما براساس مصوبه هیئت عالی شورای وحدت حداقل ۷ زن باید در لیست حضور داشته باشد.

فهرست جامعه مدرسین در انتخابات خبرگان به زودی اعلام می‌شود

پس از تجمیع انتخابات، انتخابات مجلس شورای اسلامی با خبرگان رهبری و ریاست‌جمهوری با شوراهای شهر و روستا همزمان با هم برگزار می‌شود، به همین جهت امسال نیز ششمین دوره خبرگان رهبری با دوازدهمین دوره انتخابات پیوند خورده است، از این رو علاوه بر کنشگران سیاسی که درحال رایزنی برای تهیه فهرست انتخابات «مجلس دوازدهم» هستند، علمای بلاد هم تحرکات خود را برای فهرست «خبرگان ششم» آغاز کرده‌اند. محوریت این کار برعهده جامعتین(جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) است.

آیت الله صفایی بوشهری عضو جامعه مدرسین حوزه علیمه قم به ایرنا در باره لیست نهایی جامعه مدرسین در انتخابات خبرگان، گفت: این لیست بعد از اتمام بررسی صلاحیت داوطلبانی که به شورای نگهبان اعتراض کرده بودند، ارائه می‌شود.(متن کامل گفت و گو را اینجا بخوانید)

هنوز نتایج بررسی شکایت‌های داوطلبان انتخابات «خبرگان ششم» از سوی شورای نگهبان اعلام نشده است اما با این حال برخی تشکل‌های سیاسی از کاندیداهایی که تایید صلاحیت شده‌اند و دیگر ردای کاندیداتوری را برتن کرده‌اند، به عنوان گزینه‌های مورد حمایت خود خبر می‌دهند.

پیش از این «وهاب عزیزی» دبیرکل جهادگران ایران اسلامی از سرلیستی آیت الله اعرافی در انتخابات خبرگان رهبری( در تهران) توسط تشکل متبوعش خبر داده بود. روز گذشته نیز «غلامعلی حدادعادل» رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب خبر داد: آیت‌الله محمدی عراقی و آیت‌الله صفائی بوشهری در فهرست داوطلبان شورای ائتلاف تهران ـ مجلس خبرگان رهبری ـ حضور دارند.

لاریجانی و سامان در ابهام؛ مطهری با صدای ملت می‌آید

در ۲۲ روز باقی مانده به آوردگاه انتخابات اخبار زیادی درباره نحوه تحرکات سیاسیون و چهره‌های شناخته شده در عرصه سیاسی منتشر می‌شود. شب گذشته خبری مبنی بر نقش آفرینی«علی لاریجانی» رئیس مجالس هشتم، نهم و دهم در انتخابات تحت عنوان «لیست سامان» در فضای مجازی به صورت گسترده پخش شد.

«علی مطهری» نایب رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی درحال رایزنی با فعالان سیاسی اصلاح طلب و اعتدالی و داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم برای تهیه فهرست صدای ملت در تهران است.

خبرنگار ایرنا برای صحت و سقم این خبر به سراغ «منصور حقیقت‌پور» از نیروهای نزدیک به «علی اردشیر لاریجانی» رفت. او ضمن رد این خبر، گفت: آن چیزی که من از «سامان» می‌شناسم، یک بانک سامان، یک سازمان هواپیمایی و یک شهری با نام سامان در چهارمحال بختیاری است.

هرچند کارگردانی لاریجانی در انتخابات «مجلس دوازدهم» تکذیب شد اما خبرنگار ایرنا کسب اطلاع کرد: «علی مطهری» نایب رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی درحال رایزنی با فعالان سیاسی اصلاح طلب و اعتدالی و داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم برای تهیه فهرست صدای ملت در تهران است.

شنیده شده او در جلسه‌ای اعلام کرده: بتوانم ۳۰ کاندیدای اصلاح طلب و اعتدال‌گرا پیدا کنم فهرست صدای ملت را منتشر می‌کنم.

پیش از این «علی مطهری» در انتخابات مجلس نهم و یازدهم با فهرست انتخاباتی صدای ملت در عرصه رقابت حضور یافته بود.

علی لاریجانی: برخی فقط سخنان رهبری را تکرار می‌کنند!

رئیس سابق مجلس با یک موضع گیری درباره توجه به فرمایشات انتخاباتی رهبر انقلاب دوباره خبرساز شد.

او در گفت‌وگویی که امروز در فضای مجازی پخش شد کنایه‌ای به منتقدانش زد و گفت: رهبری گفتند مشارکت هر چه بیشتر مسأله اصلی است. پس باید بخش‌های مختلف بببیند چطور این را اجرا کنند. برخی فقط سخن رهبری را تکرار می‌کنند، در حالی که تکرار کردن صرف احتیاج نیست؛ بلکه احتیاج به راه حل دادن و فراهم کردن زمینه حضور بیشتر مردم است.

۱۰ حزب به جبهه شریان پیوستند

شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی که به نام شریان شناخته می‌شود از تشکل‌هایی به حساب می‌آبد که عزم خود را برای ورود در انتخابات جزم کرده است. «ابوالقاسم جراره» دبیرکل این تشکل در گفت‌وگو با ایرنا درباره حضور و فعالیت تشکل متبوعش در انتخابات گفته بود: چنانچه در انتخابات زمینه برای ائتلاف با شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و دیگر جریان‌ها بر اساس شاخص‌های اعلام شده توسط شریان فراهم نباشد و دیگر جریان‌ها شاخصهای ما را نپذیرند، لیست مستقل خواهیم داد و به صورت مستقل حضوری فعال در عرصه انتخابات خواهیم داشت.(متن کامل گفت‌وگو را اینجا بخوانید)

او از حضور فعال تشکلش در انتخابات سخن گفت، از این رو جلسات منظم خود را برگزار می‌کنند تا آرایش سیاسی و تشکیلاتیشان ترسیم شود. در دومین جلسه هم اندیشی جمعی از احزاب و گروه‌های سیاسی که با حضور دبیرکل شریان برگزار شده بود، جامعه حامیان کشاورزان ایران اسلامی، جمعیت انسجام، جمعیت معلمان و فرهیختگان ایران اسلامی، جمعیت ورزشکاران کشور و مجمع اتحادیه نیروهای انقلاب اسلامی(مانا) به جبهه شریان اضافه شدند.

پیش از این، احزاب و جمعیت‌های «مجمع شاهد»، «دفاع از قانون اساسی و ایثارگران»، «اصلاح اسلامی»، «دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی» و «فرزندان انقلاب اسلامی» به صورت رسمی پیوستن خود به «جبهه شریان» را اعلام کرده بودند.

آیا احزاب اصلاح طلب ائتلاف می‌کنند؟!

فعالیت انتخاباتی فقط محدود به اصولگرایان نمی‌شوند؛ هرچند جبهه اصلاح‌طلبان اعلام کرد که در تهران لیست انتخاباتی نمی‌دهیم اما احزاب اصلاحات به میدان آمده‌اند تا بخت خود را برای ورود به هرم سبز بهارستان در ایستگاه دوازدهم بیازمایند. قرار است سه حزب اصلاح طلب ائتلاف کنند و فهرست انتخاباتی ارائه دهند.

«اسماعیل گرامی» قائم مقام حزب اصلاح طلب اعتماد ملی ضمن اعلام این خبر گفت: ما در حال بررسی هستیم و احتمالاً در حوزه انتخابیه‌ای که نامزد هست، چندین حزب اعم از کارگزاران، ندای ایرانیان و حزب اسلامی کار که احتمالاً با یکدیگر ائتلاف خواهند کرد و همچنین اگر احزاب دیگری که داخل جبهه اصلاحات هستند اما در داخل حوزه انتخابیه به صورت تک صندلی نامزد دارند، از آنها حمایت خواهیم کرد. همچنین امکان دارد در حوزه‌ای ائتلاف ما به تعداد ۱۵،۱۶ و ۲۰ نفر برسد.

این خبر که به نقل از قائم مقام حزب اعتماد ملی رسانه‌ای شد از سوی حزب کار تکذیب شد.

«محمد نیشابوری» سخنگوی حزب کار با بیان اینکه هنوز هیچ تصمیمی در مورد نحوه ورود حزب انتخابات گرفته نشده، به ایرنا، گفت: شورای مرکزی در دوره جدید دراین باره تصمیم می‌گیرد.

او در کنایه‌ای به همفکر اصلاح طلبش در حزب اعتماد ملی گفت: احتمال می‌دهم گرامی مقدم حزب ما را با حزب اعتماد ملی یا حزب دیگری اشتباه گرفته است.(متن گفت‌وگو را اینجا بخوانید)

به هر حال از حزب اعتماد ملی می‌توان به عنوان یک تشکل که به دنبال ائتلاف انتخاباتی است نام برد. پیش از این «رسول منتجب نیا» قائم مقام سابق اعتماد ملی و دبیرکل حزب اصلاح طلب جمهوریت در گفتگویی از احتمال ائتلاف تعدادی از احزاب در انتخابات مجلس دوازدهم خبر داد و گفته بود: کارگزاران، حزب ندا و اعتماد ملی ۳ حزبی هستند که می‌خواهند لیست ائتلافی تهیه کنند.

صداوسیما و بازار داغ رقابت‌های انتخاباتی

رسانه ملی که در دوره جدید(پس از ریاست پیمان جبلی) رویکرد خود را بر مبنای تحول قرار داده، در آوردگاه ۱۱ اسفندماه برنامه‌های متنوعی را برای داغ شدن تنور انتخابات تدارک دیده است.

«محمدصالح مفتاح» درباره ساز و کار پخش مناظره‌های انتخاباتی در ۲۰۰ شبکه تلویزیونی در حوزه‌هایی با بیش از دو نماینده و نقش آنها در این مناظرات با بیان اینکه ما برای هر ۲۰۰ کانال و برای هر شب در دوره تبلیغات یک مناظره به مدت ۲ ساعت در نظر گرفته‌ایم، به ایرنا، گفت: تعداد افراد حاضر در مناظره بر مبنای ثبت‌نام کسانی است که قبلا اعلام کرده‌اند که می‌خواهند از امکان تبلیغات تلویزیونی استفاده کنند. بنابراین از این افراد، تأییدیه جداگانه‌ای اخذ شده است. اگر تعداد افرادی که می‌خواستند در مناظرات شرکت کنند تا ۲۰ نفر باشد همه در جلسات با هم حضور خواهند داشت تا مردم هم تبادل افکار این افراد را ببینند و هم قابلیت مقایسه داشته باشند.(متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید)

نظر شما