شناسهٔ خبر: 65078624 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ایران، حائز رتبه اول تولید علم در منطقه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد: ایران در زمینه تولید علم و رتبه علمی از رتبه‌های بالای ۱۰۰ به رتبه ۱۷ در جهان و رتبه اول در منطقه تبدیل شد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، دکتر سید مهدی هاشمی باجگانی در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان گفت: این دانشگاه به همت آیت الله صدوقی در سال ۶۲ با پذیرش ۳۲ دانشجو در رشته پزشکی فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون با ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو به عنوان یکی از دانشگاه‌های برجسته درحوزه سلامت فعالیت می‌کند

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی جهش‌های قابل توجهی در پیشرفت کشور اتفاق افتاد و این پیشرفت‌ها در حوزه سلامت، خیره کننده و ارزشمند است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: امروزه کشور ایران در زمینه تولید علم و رتبه علمی از رتبه‌های بالای ۱۰۰ به رتبه ۱۷ در جهان و رتبه اول در منطقه تبدیل شده که این مهم از برکات انقلاب اسلامی است.

هاشمی باجگانی به ارائه آمار مقایسه‌ای از دستاورد‌ها و پیشرفت‌های کشور و استان قبل و بعد از پیروزی انقلاب پرداخت و خاطر نشان کرد: هم اکنون کشور ایران در فناوری نانو رتبه چهارم، علوم ژنتیک و سلول‌های بنیادی رتبه دوم و در تربیت پزشکان عمومی و متخصص رشد بیش از ۱۰ برابری داشته است.

وی ادامه داد: اکنون بیش از ۹۰ درصد دارو‌های مصرفی در داخل تولید می‌شود و به برخی از کشور‌ها صادرات دارو هم داریم این در حالیاست که قبل از انقلاب، تنها ۲۰ درصد دارو در داخل کشور تولید می‌شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت: در سال ۵۷ تعداد هزار و ۵۰۰ خانه بهداشت روستایی داشتیم و در حال حاضر حدود ۱۸ هزارخانه بهداشت در کشور فعال است.

هاشمی افزود: هزار و ۷۰۰ بهورز قبل از انقلاب به ۳۵ هزار نفر افزایش یافته و در شاخص امید به زندگی که نشان دهنده فعالیت کشور در زمینه سلامت است شاهد افزایش طول عمر مردان از ۵۷ سال به ۷۷ سال و طول عمر زنان از ۵۵ سال به ۸۰ سال هستیم و در چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شاخص امید به زندگی،۲۰ سال افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: پوشش واکسیناسیون کودکان قبل از انقلاب ۲۰ درصد بوده و در حال حاضر به ۹۶ درصد رسیده و مرگ و میر مادران باردار در سال ۵۷ به ازای هر ۱۰۰ هزار تولد زنده،۲۵۵ مورد بوده و اکنون در سطح کشور و استان به کمتر از ۱۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار تولد زنده کاهش یافته است.

همچنین مرگ و میر کودکان زیر یکسال،۱۲۲ مورد در هر هزار تولد زنده بوده و اکنون این رقم به پنج مورد در هر هزار تولد کاهش یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به دستاورد‌های حوزه سلامت استان بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت:قبل انقلاب تعداد دو پایگاه اورژانس در استان فعال بوده و در حال حاضر ۶۷ پایگاه اورژانس در سطح استان فعال است.

همچنین قبل از انقلاب تعداد ۶ بیمارستان با فعالیت اندک در استان فعال بوده و اکنون این تعداد به ۲۰ بیمارستان در سطح استان افزایش یافته است و ۱۹۰ پزشک عمومی و متخصص به سه هزار و ۱۰۰ پزشک افزایش یافته است.

همچنین به برکت انقلاب اسلامی ۱۰ داروخانه در سطح استان به ۲۹۰ داروخانه فعال افزایش یافته است.

دکتر هاشمی باجگانی خاطر نشان کرد: وجود ۱۰ دستگاه پیشرفته ام. آر. آی، افزایش ۱۰ تخت ویژه به ۳۰۰ تخت آی. سی. یو و ان. آی. سی. یو، افزایش چهار تخت دیالیزبه ۱۶۶ تخت، افزایش پنج تخت سی. سی. یو به ۱۶۵ تخت و افزایش ۲۵ پرستار تحصیل کرده به سه هزار و ۳۸۳ نفر از دیگر دستاورد‌های حوزه سلامت استان بعد ازپیروزی انقلاب اسلامی است. همچنین تعداد دندانپزشکان از ۶۵ نفر به ۸۳۴ نفر افزایش یافته است.

نظر شما