شناسهٔ خبر: 65071669 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

انتخابات آمریکا|

پیروزی بایدن در انتخابات مقدماتی نوادا؛ دادگاه واشنگتن ترامپ را فاقد مصونیت دانست

جو بایدن در انتخابات مقدامتی دموکرات‌ها درایالت نوادا توانست بیش از ۸۹ درصد آرا را به‌دست آورد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - رای‌دهندگان آمریکایی برای انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری ایالت نوادا به پای صندوق‌های رای رفتند.

انتخابات مقدماتی شامل دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به‌طور جداگانه بود، اما به دلیل تصمیم حزب جمهوری‌خواه برای برگزاری جلسات جداگانه انتخاباتی در این هفته، دو رقابت برای این حزب درنظر گرفته شد.

نیکی هیلی تنها نامزد جمهوری‌خواه است که در انتخابات روز سه‌شنبه جمهوری‌خواهان شرکت کرده بود؛ در حالی‎که دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه در گروه‌های حزبی شرکت خواهد کرد.

انتخابات‌های مقدماتی از سوی ایالت‌ها و دولت‌های منطقه‌ای و گروه‌های حزبی از سوی حزب‌ها برگزار می‌شوند. 

هیلی که تنها نامزد شرکت‌کننده در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در نوادا بود ۳۱.۶ درصد آرا را به‌دست آورد.

در همین حال، انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در ایالت نوادا هم با پیروزی جو بایدن همراه بود.

بایدن توانست در این انتخابات ۸۹.۶ درصد آرا را کسب کند. ماریان ویلیامسون، رقیب درون‌حزبی بایدن تنها ۲.۷ درصد آرا را کسب کرده است.

ترامپ مصونیت ریاست‌جمهوری ندارد

دادگاه تجدید نظر فدرال در واشنگتن با صدور حکمی اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در پرونده مداخله در نتایج انتخابات سال ۲۰۲۰ این کشور مصونیت ندارد و می‌تواند تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد.

این حکم ادعا‌هایی را رد می‌کند که بار‌ها از سوی ترامپ مطرح شده و گفته است که از هر نوع پیگیرد قانونی در موضوع پرونده‌های مرتبط با وقایع روی داده در جریان انتخابات سال ۲۰۲۰ میلادی مصون است. 

این دومین بار در چند ماه اخیر است که قاضی‌های آمریکا استدلال‌های مطرح‎شده در موضوع مصونیت ترامپ را رد می‌کنند و معتقدند که او همچنان ممکن است به دلیل اقداماتی که در زمان حضور در کاخ سفید و در آستانه ششم ژانویه ۲۰۲۱ انجام داده، تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد.

دادگاه اضافه کرد که احتمال تعقیب قضایی ترامپ تنها برای یک دوره محدود متنفی است، یعنی همان زمانی که دادگاه در حال بررسی استدلال‌های مطرح شده از سوی او و وکلایش است.

این یک شکست برای ترامپ است که برای سال‌ها مدعی مصونیت ریاست‌جمهوری خود بود؛ این در حالی است که او با پرونده‌های متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

استیون چونگ، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ در بیانیه‌ای بلافاصله پس از صدور حکم، گفت: ترامپ با احترام با تصمیم دادگاه واشنگتن مخالف بوده و نسبت به آن تجدیدنظر خواهد کرد.

کارزار هیلی به نفع بایدن؟

سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت که با نزدیک شدن به انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در ایالت کارولینای جنوبی، شواهد نشان می‌دهد که کارزار انتخاباتی نیکی هیلی تقریبا به اندازه کافی بزرگ نیست تا دونالد ترامپ نامزدی جمهوری‌خواهان را در انتخابات ریاست‌جمهوری از دست بدهد.

اما شواهدی نیز در حال انباشته‎شدن است مبنی بر این‌که کارزار او به اندازه کافی بزرگ است که در انتخابات عمومی ترامپ را از رسیدن به کاخ سفید محروم کند.

پیشنهاد رئیس کمیته ملی جمهوری‌خواهان به ترامپ

دو مشاور حزب جمهوری‌خواهان، می‎گویند که رونا مک دانیل، رئیس کمیته ملی جمهوری‌خواهان، پیشنهاد داده که پس از انتخابات مقدماتی کارولینای جنوبی در اواخر ماه جاری، سمت خود را ترک کند تا به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور اجازه دهد تا رئیس حزب خود را منصوب کند.

به گفته یک منبع آگاه، او همچنین درباره این برنامه‌ها با ترامپ رایزنی کرده است.

کیت شیپر، سخنگوی کمیته ملی جمهوری‌خواهان، گفت: هیچ چیز تغییر نکرده است. درباره این موضوع پس از انتخابات کارولینای جنوبی تصمیم‌گیری خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما