شناسهٔ خبر: 65065324 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

با حضور رییس‌ سازمان انرژی اتمی انجام شد؛

رونمایی از دستگاه طیف‌سنج جرمی مغناطیسی «ایرانیوم» در نطنز

زهرا اصغری

با حضور معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی از دستگاه طیف‌سنج جرمی مغناطیسی «ایرانیوم» در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن در نطنز رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، همزمان با ششمین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی و با حضور محمد اسلامی، برخی از معاونان این سازمان و جمعی از متخصصان صنعت هسته‌ای از دستگاه طیف‌سنج جرمی مغناطیسی «ایرانیوم» در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن در نطنز رونمایی شد.

دستگاه‌ طیف‌سنج جزو اقلام راهبردی،‌ استراتژیک و با سطح تکنولوژی بالا و مورد نیاز در صنعت غنی‌سازی محسوب شده و به چند دسته قطاع مغناطیسی، چهار قطبی و طیف‌سنجی گاما تقسیم‌بندی می‌شوند.

دستگاه طیف‌سنج جرمی مغناطیسی «ایرانیوم» طراحی و ساخته شده در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن در نطنز از مزیت‌های مختلفی نظیر تسریع در راه‌اندازی زنجیره‌ها و ‌اندازه‌گیری غنای محصول با هدف تنظیم پارامترهای گوناگون زنجیره‌ ماشین‌های سانتریفیوژ برخوردار است.

بلوغ فنی کارشناسان و متخصصان صنعت هسته‌ای ایران در دهه گذشته افزایش چشمگیری یافته و سبب پیشرفت‌های ایران در حوزه اندازه‌گیری و تحلیل میزان غنای عناصر سنگین شده است.

طراحی و ساخت غناسنج‌ها و طیف‌سنج‌ها در کشور کاملا بومی شده که نشان‌دهنده توانمندی‌ بالای دانشمندان هسته‌ای کشور است؛ چرا که ساخت چنین دستگاه‌هایی جزو محصولات فنی سطح بالا محسوب می‌شود و متخصصان صنعت هسته‌ای ایران برای نخستین‌بار و در اوج تحریم‌ها توانسته‌اند با تکیه بر دانش فنی و داخلی نسبت به ساخت دستگاه طیف‌سنج جرمی مغناطیسی «ایرانیوم» اقدام کنند که اقدام چشمگیری در زمینه توسعه‌ فرایندهای مرتبط با صنعت غنی‌سازی است.

انتهای پیام

نظر شما