شناسهٔ خبر: 65021871 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

در سفر دوم شهردار تهران به چین صورت گرفت

تفاهم خرید ۱۰ هزار ون، ۲۵۰۰ اتوبوس و 27500 دستگاه تاکسی برقی

شهردار تهران گزارش دستاوردهای سفر اخیر تیم مدیریت شهری پایتخت به چین را در جلسه شورای شهر تهران تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری شهر، علیرضا زاکانی، دیروز یکشنبه در صحن شورای شهر تهران با اشاره به سفر خود به چین و همکاری مشترک با شرکت‌های چینی برای خدمت به مردم، یادآور شد: یک برنامه‌ریزی ارتباطی با مسیر مشخصی با سایر کشورها دنبال شده که چین یکی از این کشورهاست و هدف استفاده از تکنولوژی چینی‌ها و سرمایه‌گذاری توسط چین بوده است.
زاکانی با بیان اینکه دو سفر در ماه‌های اخیر به چین انجام شد، تأکید کرد: در سفر اول به ۱۳ شهر چین سفر کردیم تا در مرحله واقعیت، ظرفیت مجموعه‌ها شناسایی شود. درنهایت سه قرارداد به نتیجه رسید که شامل تامین ۷۹۱ واگن مترو و یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورو برای تأمین یک میلیون دستگاه ون، موتورسیکلت و اتوبوس و احداث خط ۱۱ مترو است.
وی با اعلام اینکه در مورد احداث خط ۹ و تونل شهید متوسلیان نیز در سفر چینی‌ها به تهران مورد بحث قرار گرفت، افزود: عدد یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورویی به یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو رسید. برای زباله‌سوز نیز ۵۷۹ میلیون یورو تفاهم اولیه صورت گرفت و در کنار آن سرفصل هتل‌سازی و ساختمان‌سازی و ایجاد مراکز تفریحی و ورزشی باز شد. عدد تفاهم اولیه ۱۲ میلیارد یورو بود، همکاران ما در مرحله بعدی به چین سفر کرده و از مجموعه‌های مختلف برای انعقاد قراردادها بازدید کردند. در نهایت گام چهارم کار، سفر ما به چین انجام شد. هفته پیش به چین رفتیم و پنج موضوع سرفصل تعریف شد و برای اولین بار به اذعان رئیس بانک مرکزی، قرار شد چین تحویل مالی و سرمایه‌گذاری کند که چیزی بین ۱۲ تا ۱۳ میلیارد یورو کل ارتباط و تعامل است.
برای اولین بار در تعامل با چین
این کشور تأمین مالی می‌کند
شهردار تهران بیان داشت: در این سفرها پنج جنس سرفصل مالی باز شد؛ با توجه به دو سر فصل تکنولوژی و تأمین مالی چین، برای اولین بار در تعامل با این کشور، چین وارد عمل شد تا تأمین مالی کند و پا فراتر بگذارد و شریک ما شود و سرمایه‌گذاری انجام دهد.
زاکانی افزود: بخش اول تعهدات مبنی بر تأمین ۷۹۱ واگن مترو بود که تأمین مالی آن توسط دولت صورت گرفت. ما با وزارت کشور تفاهم کردیم که ۲۸۰ واگن دیگر نیز به واگن‌های قبل اضافه شود. ۱۱۳ واگن داخلی نیز داریم که ۸۵ درصد آن تولید داخلی است و با همکاری جهاد دانشگاهی، شهرداری، مپنا و بخش خصوصی تولید می‌شود. ۲۸۰ واگن نیز مبتنی بر قرارداد اولیه توسعه می‌یابد و با احتساب واگن‌های داخلی در مجموع به هزار و ۱۸۴ واگن می‌رسد.
ورود اتوبوس‌های برقی چینی تا ۶ماه آینده
در صورت انجام پرداخت اولیه
وی با بیان اینکه یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو در بخش حمل‌ونقل، ۵۷۹ میلیون یورو در زباله‌سوز و ۴۰۰ میلیون یورو نیز در بخش هوشمندسازی هزینه بسته قرارداد با چین است، ادامه داد: بسته سفر اخیر شامل دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار ون برقی، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی شامل دو هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی شاسی بلند برای مسیر فرودگاه و بخش‌های مشابه است. مدت زمان و جرائم هم در این قراردادها پیش‌بینی شده است. پرداخت اولیه صورت بگیرد تا ۶ ماه آینده، گمرک بندرعباس اتوبوس‌ها را به ما تحویل خواهد داد.
احداث سه خط مترو و تونل شهید متوسلیان
بدون پیش پرداخت
شهردار تهران گفت: ما پروژه ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی را شامل سه خط مترو و تونل شهید متوسلیان آغاز می‌کنیم بدون اینکه در ابتدا رقمی پرداخت شود. مجرای تصویب این طرح‌ها شورای شهر است و قیمت‌ها زمین تا آسمان با قیمت‌های قبلی متفاوت است. زاکانی اظهار داشت: ۲۷۳ هزار یورو برای اتوبوس‌های برقی داخلی پیش‌بینی شده و عملاً بیش از ۵۳ هزار یورو از رقم کاهش یافته است. به طوری که از ۳۱۶ هزار به ۲۷۳ هزار یورو رسید که آورده گسترده‌ای برای ما به شمار می‌رود. بخش زیادی از این منابع توسط دولت و از سرفصل ماده ۱۲ و صرفه‌جویی انرژی تأمین می‌شود. وی با بیان اینکه قیمت و تضامین تأمین ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی، دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۱۰ هزار ون قطعی است، یادآور شد: در بخش زباله‌سوز، ظرفیت ۶ هزار تنی مطرح شده بود اما مشاور در حال مشورت فنی است تا در نهایت به قرارداد منجر شود.
مردم را اسیر خودروسازان داخلی نخواهیم کرد
شهردار تهران تاکید کرد: ما هزینه دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی را پرداخت کردیم. در بسته جدید برای شرکت عقاب و اسنا، مبالغی را در نظر گرفتیم و این وظیفه ماست اما اینکه خودروسازان انتظار داشته باشند مردم را اسیر آنها کنیم، قابل پذیرش نیست. مگر می‌شود ما پول را به خودروسازی بدهیم که خودروهای خود را دپو کرده است؟ اگر این خودروها کیفیت خوبی داشت حتماً خریداری می‌شد. ما مواردی را هم که خرید کرده‌ایم، پشیمانیم. ما مردم را اسیر این خودروسازان نخواهیم کرد.
خودروسازان داخلی اتوبوس با کیفیت
و با قیمت مناسب بدهند، خریداری می‌کنیم
زاکانی با بیان اینکه با آمار بازسازی تعداد اتوبوس‌های شهر به بیش از سه هزار دستگاه رسیده که دو هزار و ۸۰ دستگاه در سطح شهر فعال هستند، افزود: اگر خودروسازان داخلی اتوبوس با کیفیت و با قیمت مناسب بدهند، حتماً خریداری خواهد شد. وی با بیان اینکه هزار دستگاه اتوبوس دیزلی از شرکت عقاب، ۵۰۰ دستگاه از اسنا، ۵۰۰ دستگاه از سبلان و ۵۰۰ دستگاه از پارسیان خریداری کرده‌ایم، گفت: ما از شرکت عقاب و اسنا بسیار رضایت داریم اما برخی خودروسازان بدقولی کرده‌اند.
۹ هزار و ۷۶۳ میلیارد تومان پرداخت کرده‌ایم که ۹ هزار و ۵۹۱ میلیارد تومان نقد و مابقی حواله است. ما لیستی از املاک به این شرکت‌ها ارائه می‌دهیم و کارشناس رسمی قیمت‌ها را تعیین می‌کند.

نظر شما