شناسهٔ خبر: 65003138 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

در نشست خبری فیلم «صبحانه با زرافه‌ها» مطرح شد

سروش صحت: دوست دارم فیلم‌هایم برای تماشای خانواده‌ها مناسب باشد

در آخرین نشست سومین روز از جشنواره فیلم فجر اهالی رسانه میزبان عوامل فیلم سینمایی «صبحانه با زرافه‌ها» شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از ستاد خبری چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، نشست خبری فیلم سینمایی «صبحانه با زرافه‌ها» در سانس چهارم روز شنبه چهاردهم بهمن در خانه رسانه برگزار شد؛ در این نشست خبری، سروش صحت (کارگردان)، سیدمصطفی احمدی (تهیه‌کننده)، خشایار موحدیان (تدوین‌گر)، آرمان فیاض (مدیر فیلم‌برداری)، مهیار علیزاده (آهنگساز)، امیرحسین حداد (طراح صحنه) و امین صفایی (نویسنده) حضور داشتند.

در ابتدای این برنامه، سروش صحت کارگردان این فیلم سینمایی اظهار کرد: من و ایمان صفایی سال‌های سال است با هم کار می‌کنیم و تمام کارهایی که تاکنون انجام داده‌ایم، مبتنی بر علایق و سلایق ماست، یعنی هر چیزی که دوست داریم و به آن معتقد هستیم را برای نوشتن انتخاب می‌کنیم و در این حین، دوستان بسیاری پیدا می‌کنیم و عوامل هر فیلم‌مان تشکیل می‌شود.

وی افزود: من خوشحال و خوشبخت هستم که این عوامل و بازیگران درجه یک در این فیلم حضور دارند.

صحت در ادامه گفت: جهان مدرن به اندازه کافی عجیب و غریب است و علیه خودش هجویه‌ای هم هست. چیزی که من و ایمان می‌نویسیم، صرفاً جهان‌بینی ماست و ممکن است هجویه باشد یا نباشد، جز این هر چه بگویم دروغ گفته‌ام.

این کارگردان درباره اقتباس از ادبیات در فیلم توضیح داد: من و ایمان دلمان می‌خواهد بتوانیم از بزرگان ادبیات جهان و ایران چه کلاسیک و چه مدرن اقتباس کنیم و چندباری هم تلاش کردیم اما اتفاق نیفتاده است؛ آرزوی ماست که بتوانیم روزی از این گنجینه ادبیات استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ما سه داستان در ذهنمان داشتیم. یکی از آن‌ها قصه رفاقت چند آقا و دیگری رفاقت چند خانم بود. داستان سوم هم روایت دوستی چند خانم و آقا بود. نمی‌دانم بشود که دومی و سومی را ساخت یا خیر؛ اما امیدوارم شرایط مهیا شود. تم داستان «صبحانه با زرافه‌ها» بخشش و ماجرای رفاقت چند آقا بود که در یک عروسی کلید می‌خورد.

در ادامه صحت با اشاره به تاثیرپذیری از تجربیات زندگی روی خلق اثر بیان کرد: هر فیلم یا کتابی که ما می‌بینیم یا می‌خوانیم، حتی لحظاتی که در زندگی تجربه می‌کنیم؛ خواه یا ناخواه در ذهنمان تأثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: باید بگویم در تولید این فیلم، از طراح صحنه گرفته تا فیلم‌بردار و تدوین‌گر، همه و همه هنرشان را خرج کردند.

صحت در پاسخ به نظر یکی از خبرنگاران که گفته بود پایان فیلم خیلی «دارک» بود، گفت: از نظر من، پایان فیلم با بخشش همراه بود. پایان فیلم یعنی ۱۰ دقیقه آخر برای ما بسیار مهم بود؛ زیرا حرفمان در این دقایق بیان می‌شد.

وی با اشاره به استعاره‌ای از محتوای فیلم افزود: بهشت زرافه‌ها جایی است که لانگ‌شات و روح داشته باشد.

این کارگردان در توضیح محتوای فیلم بیان کرد: دوست دارم اگر کاری می‌سازم، برای تماشای خانواده‌ها مناسب باشد.

صحت در ادامه تاکید کرد: فامیلی من و خشایار موحدیان با هم فرق دارد؛ اما با همدیگر برادر هستیم. تمام عوامل فیلم‌، خانواده هستیم و طی این مسیر، تنها یک چیز است که ادامه پیدا می‌کند و آن هم اهمیت دوستی و توجه به زندگی است.

وی عنوان کرد: ابتدای این فیلم شبیه به فیلم «هنگ‌اور» است؛ اما راستش را بخواهید زمانی که فیلمنامه را می‌نوشتیم اصلاً به یاد آن فیلم نبودیم و بعداً متوجه آن شدیم. شباهت به آن فیلم وجود دارد؛ اما نیت ما شبیه‌سازی از «هنگ‌اور» نبوده است.

این کارگردان اظهار داشت: این فیلم برآمده از اعتقادات من است؛ چرا که به نظرم، «صبحانه با زرافه‌ها» در جهت ترویج دوستی است، اگر ما در فیلم درباره موادمخدر صحبت کرده‌ایم، به معنای ترویج آن نیست، بلکه می‌خواستیم نشان دهیم که مشکلات از همان نشئت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: می‌دانم که همیشه نمی‌توانیم بخشش داشته باشیم، اما اگر دقت کنیم می‌بینیم که با بخشش زندگی بهتر می‌شود. شاید چون آدم پراشتباهی هستم، می‌خواهم که بخشش هم ترویج پیدا کند.

این کارگردان درباره انتخاب بازیگران نیز گفت: من فکر کردم در فیلمی که فقط با ۶ نفر پیش می‌رود، بهتر است از بازیگرانی استفاده شود که مخاطبان از پیش، با آن‌ها آشنا هستند.

صحت تاکید کرد: من و ایمان صفایی کتاب حکمت‌های تائو یا به نام فرزانگی را بسیار دوست داشتیم. علت این که در این فیلم، از این کتاب استفاده شده، علاقه ما به این کتاب و فرزانگی است.

وی در پایان ادامه تاکید کرد: پایان این فیلم تلخ نیست؛ بلکه در کل پایان تلخ است، کدام پایانی را در زندگی سراغ دارید که شیرین باشد؟ با این وجود پایان «صبحانه با زرافه‌ها» تلخ نیست.

در ادامه برنامه، مهیار علیزاده آهنگساز «صبحانه با زرافه‌ها» اظهار داشت: سروش صحت و کارهای قبلی‌اش را بسیار دوست داشتم؛ فضای آثارش با دیگر فیلم و سریال‌ها متفاوت است؛ من هم دیر به این پروژه اضافه شدم و در زمان بسیار کم یعنی چهار روز فرصت داشتم تا کارم را انجام دهم و امیدوارم تا حدودی توانسته باشم کارم را درست انجام دهم.

خشایار موحدیان، تدوینگر این فیلم عنوان کرد: ابتدا می‌خواهم بگویم الهه ایزدی در تدوین این کار بسیار مؤثر بود، سلیقه من و سروش به هم نزدیک شده است و سعی می‌کنیم به ریتمی برسیم که در ذهنمان است.

آرمان فیاض، مدیر فیلم‌برداری فیلم «صبحانه با زرافه‌ها» درباره تجربه حضور در این فیلم سینمایی توضیح داد و گفت: از زمانی که با سروش صحت کار کردم، کار کردن با دیگر کارگردانان دشوار شده است؛ او انسان بزرگی است و روح بزرگی دارد و موجب می‌شود تا نقاط تاریک درون ما روشن شود و در این مسیر من فقط راهی را رفتم که سروش صحت به من نشان می‌داد.

در ادامه برنامه، امیرحسین حداد، طراح صحنه توضیح داد: جمله معروفی داریم که هر لوکیشنی باید روح داشته باشد و باید بگویم که سروش صحت آموزگار خوبی برایم بوده است. همان‌قدر که کار کردن در پشت‌صحنه با او به ما خوش می‌گذرد، سخت هم هست، چراکه پیدا کردن فضای ذهنی او بسیار دشوار است.

امین صفایی، نویسنده فیلم «صبحانه با زرافه‌ها» درباره سروش صحت گفت: ۱۶ سال است که می‌نویسم و همه را از صحت یاد گرفته‌ام؛ باید بگویم که زندگی‌ام را هم از او دارم.

سیدمصطفی احمدی، تهیه‌کننده فیلم نیز در ادامه بیان کرد: آرزوی من بود که اسمم کنار اسم سروش صحت قرار بگیرد. واسطه آشنایی ما پژمان جمشیدی بود؛ من مدت زیادی نیست که در این حوزه فعالیت می‌کنم، اما همیشه دوست داشتم که با سروش صحت کار کنم.

در ادامه این برنامه، پژمان جمشیدی، بازیگر این فیلم از طریق تماس تلفنی به نشست خبری اضافه شد و گفت: ما همواره مدیون اصحاب رسانه هستیم. از این که نتوانستم خدمت شما برسم، عذر می‌خواهم زیرا سر فیلم‌برداری سریال «زیرخاکی» هستم. نخستین کار من با سروش صحت در سریال پژمان بود و ورودم را به هنر مدیون ایشان هستم.

وی در ادامه افزود: دست اصحاب رسانه را می‌بوسم که با این حقوق ناچیز تا این ساعت می‌ایستند تا اخبار را پوشش دهند. از صمیم قلبم از همه اهالی رسانه سپاسگزارم و مدیونتان هستم؛ چه زمانی که از من نقد کرده‌اید و چه زمانی که تعریف کرده‌اید.