شناسهٔ خبر: 65001052 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

قلعه‌نویی: آسیا به این بازی افتخار می‌کند

حذف ژاپن و صعود مقتدرانه ایران به نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا

تیم ملی فوتبال ایران با برتری دو بر یک برابر ژاپن با اقتدار راهی نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا شد.

صاحب‌خبر -
 
سرویس ورزشی-
 
تیم‌های ملی فوتبال ایران و ژاپن در مرحله یک چهارم نهایی هجدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ دیروز شنبه از ساعت ۱۵ در حضور ۳۵ هزار تماشاگر در ورزشگاه اجوکیشن سیتی دوحه و به قضاوت «ما نینگ» از چین به مصاف هم رفتند که این دیدار ۲ بر یک به سود ایران خاتمه یافت. محمد محبی (۵۵) و علیرضا جهانبخش (۵+۹۰ - پنالتی) برای ایران، «ماسا موریتا» (۲۸) برای ژاپن گل زدند. 
ایران در این بازی با ترکیب علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، رامین رضائیان، میلاد محمدی، امید ابراهیمی، سعید عزت‌اللهی، سامان قدوس (۸+۹۰ روزبه چشمی)، علیرضا جهانبخش (کاپیتان)، محمد محبی (۸+۹۰ مهدی ترابی) و سردار آزمون (۸+۹۰ کریم انصاری‌فرد) به میدان رفت. 
تیم ملی فوتبال ژاپن که در این دیدار با پیراهن‌های آبی مقابل سفیدپوشان ایران قرار گرفته بود، دقایق ابتدایی بازی را هجومی آغاز کرد و به دنبال رسیدن به گل برتری بود. در مقابل ملی پوشان کشورمان به دنبال آرام کردن بازی بودند تا بتوانند توپ و میدان را در اختیار بگیرند.  در دقیقه ۱۰ سامان قدوس ضربه کرنری را روی دروازه ژاپن ارسال کرد که در نگاه اول برخورد توپ به دست مدافع حریف را نشان می‌داد که به همین خاطر کمک داور ویدئویی خواستار بازبینی صحنه شد اما پس از چند ثانیه داور دستور به ادامه بازی داد. دو دقیقه بعد همکاری خوب بازیکنان ایران توپ را به علیرضا جهانبخش رساند که این بازیکن از سمت راست محوطه جریمه توپ را با فاصله کمی از بالای دروازه به بیرون زد. 
در دقیقه ۲۸ در شرایطی که تیم ملی ایران بازهم در خط دفاعی آشفته و به‌هم ریخته بود، «ماسا موریتا» از این فرصت نهایت استفاده را برد و با جا گذاشتن چهار مدافع ایران ضربه نه چندان محکمی درون محوطه جریمه به توپ زد که پس از برخورد با پای بیرانوند کمانه کرد و درون دروازه قرار گرفت تا آبی‌های سرزمین آفتاب تابان یک بر صفر پیش بیفتند. 
پس از این گل ملی‌پوشان کشورمان در دقایق پایانی نیمه اول برای لحظاتی روی دروازه حریف فشار وارد کردند و توپ‌هایی را از راست و چپ روی دروازه ارسال کردند اما در نهایت امید ابراهیمی با پاس اشتباه خود فشار را از روی دروازه ژاپن برداشت تا نیمه اول با برتری چشم بادامی‌ها به پایان برسد. 
شروع بهتر ایران در نیمه دوم
بازیکنان تیم ملی در نیمه دوم عملکرد بهتری نسبت به شروع نیمه اول داشتند و صاحب چند موقعیت هم شدند اما به دلیل تنها بودن سردار آزمون نتوانستند دروازه حریف را با موقعیت خطرناکی مواجه کنند. در یک مورد سردار آزمون می‌توانست دروازه ژاپن را باز کند که در موقعیت آفساید صاحب توپ شد. در شرایطی که ملی پوشان کشورمان نمایش بهتری در نیمه دوم داشتند، سردار آزمون در دقیقه ۵۵ با پاسی عالی محمد محبی را وارد محوطه جریمه کرد و این بازیکن با دور زدن مدافع ژاپنی به توپ رسید و بدون معطلی ضربه آرامی را به توپ زد که دور از دستان دروازه‌بان ژاپن به گل تساوی تبدیل شد.
در دقیقه ۶۴ سردار آزمون با فرار از تله مدافعان ژاپن دروازه را برای بار دوم باز کرد اما داور چینی این گل را به نشانه آفساید نپذیرفت. چند دقیقه بعد هم تیم ایران که تیم برتر این دقایق بود توانست دروازه ژاپن را به طور جدی تهدید کند اما بازهم اعلام آفساید شد. تیم ملی ایران در ادامه خوب بودنش در نیمه دوم در دقیقه ۸۳ می‌توانست دروازه ژاپن را باز کند اما ضربه سعید عزت‌اللهی از پشت محوطه جریمه دقیقاً به مرکز دروازه زده شد تا گلر حریف به راحتی این توپ را مهار کند. با این حال ملی‌پوشان کشورمان در این دقایق تیم برتر میدان بودند.
در شرایطی که داور چهار دقیقه وقت اضافه اعلام کرده بود، در دقیقه آخر محمدحسین کنعانی‌زادگان درون محوطه جریمه قصد عبور از مدافع ژاپنی را داشت که با خطای او مواجه شد و داور چینی اعلام ضربه پنالتی کرد. این ضربه را علیرضا جهانبخش به گل برتری ایران تبدیل 
کرد.
 پیروزی برابر ژاپن پس از 18 سال
تیم ملی فوتبال ایران توانست دو بر یک سامورایی‌ها را در قطر شکست دهد و به نیمه نهایی جام ملت های آسیا راه یابد. این برد در حالی به دست آمد که مهدی طارمی در این دیدار غایب بود. آخرین برد ایران برابر ژاپن در سال ۲۰۰۵ بود که ایران در ورزشگاه آزادی با دو گل وحید هاشمیان توانسته بود دو بر یک برنده شود و حالا بعد از ۱۸ سال رقیب دیرینه برابر ایران شکست خورد. ایران در هر چهار دوره جام ملت های آسیا نه تنها هرگز نتوانسته بود ژاپن را شکست دهد، بلکه هنوز به این تیم نیز گل نزده بود و هر دو مانع برداشته شد.
ایران صفر ................................. ژاپن صفر (جام ملت های ۱۹۸۸)
ایران صفر .................................. ژاپن یک (جام ملت های ۱۹۹۲)
ایران صفر ................................ ژاپن صفر (جام ملت های ۲۰۰۴)
ایران صفر ..................................... ژاپن 3 (جام ملت های ۲۰۱۹)
تیم ملی ایران در دیدار بعدی باید به مصاف برنده دیدار ازبکستان و قطر برود. دوره گذشته ایران با هدایت کارلوس‌ کی‌روش در امارات با ۳ گل به ژاپن باخت.
قلعه نویی: آسیا باید به این بازی افتخار کند
امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، پس از بازی مقابل ژاپن اظهار کرد: خدا را شاکریم که لطف و عنایتش شامل حال ما شد و توانستیم یک بازی خوب و تاکتیکی انجام دهیم و با تمرکز بالا بازی را ببریم. اولا آسیا باید به این بازی افتخار کند. فوتبال ایران باید به این بازی افتخار کند و جوانان شایسته‌ای که امروز جانفشانی کردند، با قلبشان برای مردم بازی کردند، این مردم لیاقتشان بسیار بالاتر از این حرف‌هاست. امروز سربازان وطن نشان دادند که چه انسان‌های بزرگی هستند و فعلا خواستن را انجام بدهند. امیدوارم از این به بعد نگاه‌های نسبت به این فوتبال عوض شود. 
سرمربی تیم ملی در ادامه گفت: نمی‌خواهم از کسی انتقاد کنم فقط خواهش می‌کنم. اولا ایرانی را باور کنید، نه فقط فوتبال، بلکه در همه رشته‌ها، ایران و ایرانی می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد. متاسفانه در این چند سال گذشته این فضا را برای ایرانی‌ها به وجود نیاوردند. چقدر به ما حمله شد. از ۸ تیمی که به مرحله یک هشتم نهائی آمدند ۵ تیم در تورنمنت کافا و اردن بودند. دو تا از این تیم‌ها یعنی اردن و ما در جمع ۴ تیم هستیم. آقایان به جای اینکه مسخره کنید بیاید حمایت کنید. ما در شرایط سخت این تیم را جمع کردیم. ما هم دوست داشتیم با تیم‌های بزرگ کار کنیم. ولی وقتی شرایط جور نبود توانستیم با همین امکاناتی که داریم جلو برویم. بعد از خدا و اهل بیت ما به بازیکنان اعتقاد داشتیم. 
قلعه نویی در پایان عنوان داشت: باید به قدرت تاکتیکی خودمان افتخار کنیم. بچه‌ها مقابل ژاپن ۷۰ درصد خودشان در نیمه دوم بودند و امیدواریم هرکسی که بازی می‌کند با این نوع نگرش در بازی بعدی هم ظاهر شود. تا یکشنبه ساعت ۱۲ که اولین تمرین ما خواهد بود بچه‌ها حق خوشحالی دارند و بعد جزو تاریخ می‌شود و باید به فکر بازی بعدی باشیم.

نظر شما