شناسهٔ خبر: 64972904 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

كارت قرمز "عليرضا فغانى" قرمز نداشت

فغانى براى آرامش خانواده‌اش به استراليا برگشت

"عليرضا فغانى" داور سرشناس ايرانى با توجه به پخش آدرس محل زندگى‌اش در استراليا براى آرامش خانواده خود به اين كشور بازگشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ورزش سه؛ با تأييد رسمى AFC بر عملكرد صحيح قضاوت "عليرضا فغانى" در ديدار عراق و اردن، عملا ثابت شد كارت قرمز او به "ايمن حسين" دليل بازگشت اين داور سرشناس توسط تصميم گيرندگان كنفدراسيون فوتبال آسيا به استراليا نيست.

عليرضا فغانى به دليل پخش آدرس محل زندگى و خانه‌اش در استراليا، همچنين انتشار شماره تلفن‌هاى همراه ايران و استرالياى اين داور سرشناس در كنار بهم خوردن آرامش روحى و روانى خانواده‌اش، با تصميم AFC و فدراسيون فوتبال استراليا به اين كشور بازگشته است.

خبر فوق كه بصورت اختصاصى توسط ورزش سه منتشر شده مورد تأييد عليرضا فغانى قرار دارد اما اين داور سرشناس كشورمان طبق قوانين بين المللى نمى‌تواند اظهار نظر يا گفت و گويى در اين مورد داشته باشد.

به اين ترتيب عليرضا فغانى كه با نشان دادن كارت زرد دوم به ستاره عراقى و آقاى گل جام هجدهم تا اين مرحله از بازي‌ها، با كارت قرمز او را از زمين اخراج كرد از كنفدراسيون فوتبال آسيا كارت قرمز نگرفته و از رقابت‌هاى ملتهاى هجدهم اخراج نشده است.

در ٤٤ بازى مرحله‌ى مقدماتى و يك هشتم نهايى جام هجدهم ملت‌هاى فوتبال آسيا شايد بتوان برد عراق مقابل ژاپن در رقابت‌هاى گروهى را يك تراژدى جذاب دانست اما بى شك يكى از بزرگترين تراژدي‌هاى اين دوره، كارت زرد دوم عليرضا فغانى به آقاى گل عراقى، اخراج ايمن حسين و حذف عراق به دست اردن در حاليكه بازى را ٢ بر يك پيش بود در وقت قانونى اين مسابقه، به حساب مى‌آيد.

بيانیه‌ى رسمى AFC خط بطلانى و دفاعى تمام قد از سوى كنفدراسيون فوتبال آسيا محسوب شد بر تمام جنجال‌هاى متعدد و حتى غير منصفانه‌اى كه بعد از بازى حساس و مرگ آور مرحله‌ى يك هشتم عراق و اردن كه منجر به حذف دراماتيك غول كش جام هجدهم شد.

1986063

رفتار غير حرفه‌اى "ايمن حسين" آقاى گل عراقى و شش گله جام ملت‌هاى هجدهم تا اينجاى رقابت‌ها آنهم بعد از زدن گل دوم به اردن باعث شد او به خاطر ايجاد تأخير غير متعارف در آغاز مجدد بازى و گوش ندادن به تذكرات متعدد عليرضا فغانى در شروع دوباره‌ى بازى با طولانى كردن شادى گل، كارت زرد دوم را دريافت كند و اخراج شود.

به اين ترتيب از دقيقه ٧٧ عراق ١٠ نفره شد و اردنى‌ها با تمركز و تلاش تير خلاص را تا قبل از پايان سوت عليرضا فغانى در وقت قانونى با دو گل متوالى به حريف زدند تا حذف تراژيك تيمى كه سال ٢٠٠٧ با شكست يك بر صفر عربستان قهرمان جام ملتها شده بود از پيكارهاى ٢٠٢٣ اين رقابت‌ها رقم بخورد.

عليرضا فغانى ٤٥ ساله فينال‌هاى رقابت‌هاى معتبر ليگ قهرمانان آسيا، المپيك، جام ملت‌هاى قاره كهن، جام باشگاه‌هاى جهان و ديدارهاى نيمه نهايى جام كنفدراسيون‌ها و رده بندى جام جهانى فوتبال را قضاوت كرده است.

با نظر كنفدراسيون فوتبال آسيا عملكرد داورى عليرضا فغانى در ديدار جنجالى اردن و عراق مورد تأييد فنى قرار داشته و او با مليتى ايرانى و تابعيتى استراليايى در جام ملتها به قضاوت پرداخت.

حضور عليرضا فغانى به عنوان نماينده داورى كشور استراليا در جام ملت‌هاى هجدهم آسيا به اين دليل بود كه كميته داوران فدراسيون فوتبال ايران در اقدامى قابل انتقاد به بهانه جوانگرايى نام او را از ليست داوران بين المللى خارج كرد.

در حاليكه عليرضا فغانى به عنوان بهترين داور تاريخ فوتبال كشورمان يكى از داوران نامزد قضاوت در جام جهانى ٢٠٢٦ فوتبال نيز به حساب مى‌آيد.

داور برجسته‌اى كه مجبور شد براى ادامه حضور و قضاوت در سطح بين المللى از كشور استراليا مجوز‌هاى فعاليت خود را به روز كند.

🏻 پوريا تابان

نظر شما