شناسهٔ خبر: 64917457 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

حاشیه های عرضه شمش طلا در خیابان وزرا؛ بوی تخلف بانک مرکزی می آید؟/چرا ابلاغیه مرکز مبادله شبانه تغییر کرد؟

ابلاغیه عرضه شمش طلا در مرکز مبادله، شبانه و پس از حراج سوم به یکباره تغییر می کند

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ افزایش تعداد خرید شمش و اضافه شدن یک گروه جدید به فهرست خریداران (بانک های عامل مورد تایید بانک مرکزی)؛ شاید اتفاقی طبیعی رخ داده اما وقتی متوجه می شویم، خریدار اصلی در حراج سوم، یک بانک بوده و طبق ابلاغیه 4 بهمن ماه فقط سه گروه یعنی فروشندگان عمده، تولیدکنندگان و سازندگان مصنوعات طلا و خرده‌فروشان طلای آب‌شده، مجاز به خرید بودند، داستان جالب می شود؛ یعنی عملا در حراج سوم تخلف رخ داده است.

روز گذشته دیده بان ایران از معمای حراج سوم شمش طلای بانک مرکزی پرده برمی دارد که بانک کارگشایی که جزو گروه های مجاز برای خرید نبوده، به تنهایی 74 شمش از مرکز مبادله خریده و همین کافی است تا بانک مرکزی شبانه بانک های عامل را به فهرست خریداران اضافه کند و سقف مجاز خرید را از 3 شمش به 5 شمش برای خریدار خرد و 20 شمش (4 بسته 5 تایی شمش) برای خریدار عمده افزایش دهد! جالب نیست!؟ وقتی ریش و قیچی دست خودت باشد و ناظری بالای سرت نباشد، همین می شود.

با توجه به این اتفاق مشکوک، سوال مهم این است که آیا طبق مقررات خرید شمش، اصلا بانک کارگشایی روز قبل از حراج، وجه الضمان شرکت در فرآیند حراج را واریز کرده یا بدون واریزی اقدام به خرید شمش کرده؟ اصلا چطور می شود که وقتی مجوز خرید بیش از 3 شمش در مرکز مبادله وجود نداشته، بانک کارگشایی 74 شمش خریده است!؟

بالاخره وقتی زمین بازی، ناظر و بازیکن یکی باشد، فساد ایجاد می شود... تازه فرزین ادعا هم دارد که میخواهد بازار طلا را شفاف کند.

IMG_20240130_141130_053

 

IMG_20240130_141129_623

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما