شناسهٔ خبر: 64906127 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

شوک به بازار

گروه اقتصاد: قیمت دلار دیروز با رشد 2000 تومان به کانال ۵۷ هزار تومان وارد شد. معامله‌گران دلیل روند افزایش قیمت دلار را سیگنال منفی مقام‌های نظامی آمریکا در روز یکشنبه می‌دانند. سه نظامی آمریکایی در حمله شبانه پهپادی به یک پایگاه آمریکا در اردن کشته و ۲۵ پرسنل نظامی هم زخمی شدند. این اقدام واکنش‌ تند از سوی آمریکا به همراه داشت. در این ارتباط «کاملا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد: «حمله به نیروهای آمریکایی در شمال شرقی اردن توسط گروه‌های مسلح تحت حمایت ایران انجام‌شده است.» البته سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «ایران دخالتی در این حمله نداشته است.» درگیری‌ها و افزایش سطح تنش در منطقه روی بازار تأثیر منفی گذاشته است به‌گونه‌ای که روز گذشته قیمت ارز، طلا، خودرو و ... روند افزایشی داشتند.

صاحب‌خبر -

افزایش قیمت دلار در بازارهای همسایه
قیمت دلار دیروز (نهم بهمن ۱۴۰۲) در بازارهای کشورهای مجاور افزایش یافت. دلار سلیمانیه با رشد هزار و ۲۰۰ تومانی به رقم ۵۷ هزار و ۶۹۰ تومان رسید. دلار هرات با رشد هزار و ۲۵۰ تومانی به قیمت ۵۶ هزار و ۵۰۰ تومان معامله ‌شد. قیمت درهم امارات با رشد ۴۴۰ تومانی با قیمت ۱۵ هزار و ۸۵۰ تومان معامله شد. قیمت اسکناس دلار دیروز در مرکز مبادله طلا و ارز ایران ۴۲ هزار و ۹۲۱ تومان و قیمت دلار حواله ۳۹ هزار و ۵۲۲ تومان بود.

 

صعود طلا
قیمت طلا و سکه دیروز به دنبال جهش قیمت دلار به کانال 58 هزار تومان، افزایش یافت. قیمت طلا و سکه در سومین روز هفته با افزایش قیمت دلار همراه شد. رشد قیمت در بازار‌های مالی متعاقب افزایش ریسک‌های سیاسی رخ داد و موجب رشد قیمت یک‌میلیون و ۳۰۰ هزارتومانی سکه امامی شد. گفتنی است علاوه بر رشد قیمت دلار، انس جهانی طلا نیز رشد ۱۴ دلاری داشت و به قیمت ۲۰۳۲ دلار رسید.

 

جهش قیمت سکه
سکه امامی روز دوشنبه با افزایش یک‌میلیون و ۲۵۲ هزارتومانی به قیمت ۳۳ میلیون و ۹۰۷ هزار تومان رسید. سکه‌ بهار آزادی هم افزایش ۸۰۰ هزارتومانی داشت و با قیمت ۳۰ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان معامله شد. نیم‌سکه، افزایش ۴۵۰ هزار تومان داشت و با رقم ۱۸ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله ‌شد. ربع‌سکه با رشد ۴۵۰ هزارتومانی با قیمت ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان به فروش رفت. سکه گرمی افزایش ۱۵۰ هزارتومانی داشت و با قیمت ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار روز گذشته با افزایش ۳۵۸ هزار تومان با رقم ۱۲ میلیون ۴۷۱ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار رشد ۸۱ هزار و ۵۰۰ تومان داشت و به رقم دو میلیون و ۸۷۸ هزار تومان رسید. قیمت طلای دست دوم نیز با رقم دو میلیون و ۸۴۰ هزار تومان معامله شد. حباب سکه امامی ۲۴۹ هزار تومان، ربع‌سکه ۲۰۳ هزار تومان و سکه گرمی ۲۸ هزار تومان نسبت به‌روز یکشنبه افزایش یافت. (تجارت نیوز)

 

آرامش قبل از طوفان
وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی درباره افزایش قیمت ارز و طلا گفت: امسال را با تنش‌زدایی بین ایران و عربستان شروع کردیم و به پیمان‌های شانگهای و بریکس و آزادسازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی و عراق رسیدیم و چند بار هم موضوع مذکرت هسته‌ای و تصویب اف ای تی اف پیش آمد. اخبار مثبت انتظارات تورمی تا کاهش داد. اما این آرامش قبل از طوفان بود چراکه اقتصاد ایران بعد از التهاباتی که در 5 سال گذشته تجربه کرد در ریاست جمهوری بایدن وارد دوره تنفس شد اما همواره انتخابات امریکا جزو موارد کلیدی بوده و این موضوع از بابت تحریم‌ها اهمیت دارد.

 
نا ترازی؛ ریشه افزایش نرخ ارز
وحید شقاقی شهری در گفت‌وگو با ایلنا درباره دلایل افزایش نرخ ارز و ادامه روند صعودی نرخ دلار گفت: نرخ ارز یک متغیر معلول است. در هر کشوری هر اتفاقی که رخ دهد خروجی آن اتفاقات، خودش را در شاخص‌های حیاتی مانند تورم، رشد اقتصادی و ... نشان خواهد داد. بنابراین وقتی درباره نرخ ارز صحبت می‌کنیم باید عوامل پشت صحنه که موجب بی‌ثباتی در بازار ارز می‌شود را ردیابی و جستجو کرد. نرخ ارز به موضوعات اقتصاد سیاسی تحلیل می شود. مهم‌ترین ریشه بی‌ثباتی نرخ ارز به ناترازی‌ تجاری کشور بازمی‌گردد. عامل نا ترازی‌ها در حساب سرمایه است. سومین عامل گرانی ارز، تورم است چون ارز و تورم بر یکدیگر اثر می‌گذارند. ریشه تورم نا ترازی اقتصاد کلان است. اثر هر نا ترازی ازجمله انرژی، آب، صندوق‌های بازنشستگی، بانک و ... در کسری بودجه نمایان می شود. در اقتصادی که تورم‌ بالای 40 درصد دارد درحالی‌که میانگین جهانی نرخ تورم کمتر از 5 درصد است، فاصله نرخ تورم در نرخ ارز بروز می‌یابد.

 

خروج سرمایه و مهاجرت
شقاقی شهری گفت: ورود سرمایه نداریم، شاهد خروج سرمایه از کشور هستیم و هر چه خروج سرمایه بیشتر ‌شود، فشار بر بازار ساز ارز بیشتر می‌ شود. خروج سرمایه به دلیل مهاجرت و تمایل ایرانی‌ها برای دریافت خدمات در خارج از کشور و گردشگری و ... منجر به قاچاق و اقتصاد زیرزمینی می شود که نیاز به منابع ارزی دارد.

 

10 میلیارد دلار کسری در تجارت غیرنفتی
شقاقی شهری درباره ناترازی‌ تجارت گفت: وقتی نفت را کنار می‌گذاریم، نا ترازی‌های تجاری برجسته‌تر می‌شود به طوری که در 9 ماه امسال شاهد 10 میلیارد دلار کسری در تجارت غیرنفتی بوده‌ایم. هرچند این کسری با درآمد نفتی پوشش داده می‌شود اما این روند افزایش نرخ ارز نا اطمینانی آینده را پیش خور و به ما گوشزد می‌کند که در آینده اگر تحریم‌های نفتی شدت بگیرد، شدت نا ترازی غیرنفتی هم افزایش پیدا می‌کند و این نا اطمینانی‌ها خود را با افزایش نرخ دلار نشان می‌دهند. نا ترازی تجاری خود را در ضعف بخش واقعی و خصوصی اقتصاد نشان می‌دهد.

 

تأثیر انتخابات آمریکا بر نرخ ارز
شقاقی شهری افزود: دلیل افزایش 7 هزارتومانی نرخ دلار در روزهای اخیر به ریسک‌های اقتصادی برمی‌گردد. هر چه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می‌شویم، ریسک‌ها بیشتر می‌شود. باید توجه داشت ترامپ در دومین ایالت هم پیروز شد و پیشتاز است و دموکرات‌ها هم درباره پیروزی ترامپ اعلام نگرانی کرده‌اند. نتایج نشان می‌دهد هر چه به انتخابات آمریکا نزدیک می‌شویم نرخ دلار در ایران بیشتر می‌شود و دلیل آن راهبرد جمهوری خواهان بوده است. در دوره گذشته ریاست جمهوری ترامپ، کمپین فشار ترامپ، تبعات کاهش فروش نفت تا کمتر از 300 هزار بشکه در روز را برای کشور داشت. اکنون هم ترامپ در سخنرانی‌ها درباره اعمال تحریم‌ علیه ایران و فشار اقتصادی حرف می‌زند. جو بایدن امتیازات نفتی به ایران داده‌ و این اظهارات نشان می‌دهد ذهنیت ترامپ در ادامه کمپین فشار علیه ایران است. مردم به دلیل نگرانی از آینده و برای حفظ قدرت خرید نسبت به تبدیل ریال به دلار و طلا و هر دارایی‌های دیگر که در برابر تورم سال آینده مقاوم باشد، اقدام می‌کنند. وقتی درباره انتخابات آمریکا حرف می‌زنیم یعنی تحریم، کاهش صادرات نفت و نا ترازی تجاری، ارزی در انتظار بازار است.

نظر شما