شناسهٔ خبر: 64885975 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۹ بهمن ۱۳۵۸؛

رادیو مسکو: روحانیون در انقلاب اسلامی نقش مهمی داشتند/گروهی از کارشناسان ایرانی جهت کارآموزی در اتحاد جماهیر شوروی وارد مسکو شدند

کیهان در تیتر یک خود به تاریخ ۹ بهمن سال ۱۳۵۸ گفت و گوی اختصاصی با اعضای شورای انقلاب دارد و از آنها نقش شورای انقلاب پس از انتخاب رئیس جمهور تا تشکیل مجلس و معرفی دولت جدید پرسیده است. هاشمی رفسنجانی در جواب کیهان گفته است رئیس جمهور یا باید دولت خود را به شورای انقلاب معرفی کند یا تا تشکیل مجلس صبر کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ کیهان در تیتر یک خود به تاریخ ۹ بهمن سال ۱۳۵۸ گفت و گوی اختصاصی با اعضای شورای انقلاب دارد و از آنها نقش شورای انقلاب پس از انتخاب رئیس جمهور تا تشکیل مجلس و معرفی دولت جدید پرسیده است. هاشمی رفسنجانی در جواب کیهان گفته است رئیس جمهور یا باید دولت خود را به شورای انقلاب معرفی کند یا تا تشکیل مجلس صبر کند. این روزنامه همچنین از شرایط بنی صدر برای حل مساله گروگانها نوشته و از واکنش آمریکا در قبال ریاست جمهوری بنی صدر خبر داده و اینکه آمریکا محاصره اقتصادی ایران‌ را به تعویق انداخته است. بنی صدر هم گفته که وجود دو حکومت ( دانشجویان و شورای انقلاب) در ایران قابل قبول نیست‌.

در ضمن خبرها حاکی از اعلام هفته شکرگذاری برای امام است و خبر بعدی اینکه تحصن دیپلمه های بیکار، آموزش و پرورش تهران را تعطیل کرد. تعطیلی سفارت کانادا در تهران و شکایت سفارتخانه ها از عدم امنیت در تهران خبر مهم دیگر امروز این جریده عصرگاهی است. این روزنامه همچنین از شرایط پذیرش دانشجو برای نیمسال دوم دانشگاه‌ها از سوی سازمان سنجش خبر داده و دیگر اینکه ۱۶ روحانی نمای شیراز به خلع لباس، زندان و تبعید محکوم شدند.

به صفحه آخر روزنامه و ستون "ایران و رادیوهای جهان" سری میزنیم و به خبری با عنوان روحانیون در انقلاب ایران نقش مهمی داشتند که در روزنامه پراودا ارگان حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی منتشر شده است به نقل از رادیو مسکو بر می خوریم که متن خبر فوق به شرح زیر می باشد؛

IMG_20240129_072003_984

رادیو مسکو:

روزنامه پراودا چاپ مسکو در شماره دیروز خود می نویسد؛ ویژگی انقلاب ایران این است که با داشتن ماهیت دموکراتیک و ضد امپریالیستی رنگ دینی به خود گرفته است‌. این روزنامه می نویسد یکسالی که از سرنگونی نظام‌ پادشاهی می گذرد حاکیست که روحانیون ایران نقش مثبت ایفا می کنند. خط مشی رادیکال و قاطع و ضدامپریالیستی آیت الله خمینی در سیاست خارجی و جهت گیری ایشان بسوی بی چیزان و محرومان در تحولات اجتماعی و اقتصادی داخلی بر وجهه و اعتبار وی در کشور و در خارج کشور بسی افزوده است.

پراودا می‌نویسد ایرانیان که یوغ نظام پادشاهی را به در انداختند می خواهند قد علم‌ کرده و صاحب اختیار کشور خود باشند و با چنین نظری به خانه خود نگاه کنند، ولی این‌ گام‌های نخست از آن‌جهت با اشکال مواجه شده است که مشت آهنین ژاندارم امپریالیسم آمریکا بر سر کشور بلند شده و بیم آن می رود که فرود آید.

IMG_20240129_072004_186

روزنامه پراودا نوشته است که واشنگتن می کوشد از صحنه سازی آشنا که نظیر آن هنگام سرنگون کردن دکتر مصدق و ضمن روی کار آمدن دست نشاندگان سایگونی در سایه سر نیزه آمریکایی و ضمن تایید مداوم دار و دسته های نظامی در جمهوریهای پوشالی دیده شده است استفاده کند.

از سوی دیگر رادیو مسکو اعلام‌ کرد گروهی از کارشناسان ایرانی جهت کارآموزی در اتحاد جماهیر شوروی وارد مسکو شدند.

کارشناسان‌ ایرانی در مدت اقامت خود در مسکو در انیستیتوی بالا بردن سطح تخصص کارکنان وزارت غله و در کنفرانس ها شرکت کرده و در کارخانه نان پزی مسکو به کارآموزی خواهند پرداخت.

کارشناسان‌ ایرانی همچنین به لنینگراد و کراستادار سفر خواهند کرد و در آنجا هم‌ با تجربه های کارشناسان شوروی در رشته بهره برداری از سیلوها و آسیابها آشنا خواهند شد. سفر کارشناسان ایرانی به شوروی بر اساس قراردادهای مربوط شوروی و ایران صورت گرفته است.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما