شناسهٔ خبر: 64884652 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

جهان در برابر اسرائیل

صاحب‌خبر -

راشل حمدون

27 ژانویه 2024

تارنمای المیادین انگلیسی 

برگردان و کوتاه سازی علی اصغر شهدی

Asghar.shahdi@gmail.com

 

 

رای موقت دیوان بین‌المللی دادگستری نوری بر یکپارچگی دادگاه و سازمان ملل متحد تاباند، سازمانی که تاکنون بیشتر ارزش های خود را از دست داده است، و این پرونده آخرین فرصت برای آن بود تا که موقعیت خود را بازیاید، زیرا آفریقای جنوبی اعلام می‌کند که قصد دارد از این دادگاه استفاده کند و ایالات متحده را به دادگاه ییرد و یک جلسه دیگر در مورد اینکه چگونه «سرزمین آزادی و دروغ» خود را به جنگ دیگری در کتاب ها کشانده است و نقطه سیاه دیگری در سابقه جنایی به ثبت رسانده است. 

 

 

آفریقای جنوبی با کشاندن رژیم اشغالگر اسرائیل به دادگاه برای نابودی عمدی مردم غزه از طریق نسل کشی، در حال بازپس گیری تاریخ است. اما، این محاکمه نه  محاکمه عروسک، که محاکمه عروسک گردان – یعنی ایالات متحده آمریکاست. 

  

حکم دیروز دیوان بین المللی دادگستری برای آفریقای جنوبی از یک سو و متحدان «اسرائیل» مانند ایالات متحده و بریتانیا از سوی دیگر. یک کار ناتمام است

 

هر یک از طرفین کنوانسیون نسل کشی موظف به «پیشگیری و مجازات» جرم نسل کشی است و انجام ندادن آن به طور طبیعی باعث شریک جرم شدن در آن می شود. 

 

آفریقای جنوبی در حال حاضر در حال آماده شدن برای طرح دعوی حقوقی اضافی علیه ایالات متحده و بریتانیا به دلیل همدستی با "اسرائیل" در نسل کشی غزه است. حتی نامیبیا به آلمان گفت که پس از تلاش برای پیروی از این رویه و انکار تعهد «اسرائیل» در قبال جنایت غزه و یادآوری جنایات نسل‌کشی خود در نامیبیا در سال 1283 شمسی ( 1904میلادی) به آلمان گفت: «دهانتو ببند و بنشین». 

 

اگرچه حکم اقدامات موقت در 6 بهمن ( 26 ژانویه) صادر شد، اما انتظار برای رای نهایی دادگاه بین المللی می تواند سال ها طول بکشد. با این حال، حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری در روز جمعه، که «اسرائیل» را ملزم به جلوگیری از جنایت نسل‌کشی و اجازه دادن به ارائه کمک‌ها - ناتمام گذاشتن تعهد خود برای درخواست آتش‌بس فوری – مافیا را با سردر گمی روبرو ساخت. 

 

وزارت امور خارجه آمریکا ساعاتی پس از انتشار حکم اولیه، به عادات قبلی خود بازگشت و پیوسته هرگونه مدرکی مبنی بر ارتکاب جنایت نسل کشی توسط «اسرائیل» را رد کرد و شکایت آفریقای جنوبی را بی اساس خواند .

 

اگر نیروهای اشغالگر «اسرائیل» - تحت فرماندهی آمریکا وجود نداشت، این کشور راه چندانی برای ورود به خاورمیانه نداشت. ایالات متحده آشکارا شریک نسل کشی غزه است و بدتر از آن،  برنامه ریزی عمدی این جنایت را برای «اسرائیل» انجام می دهد. فراهم کردن وسایل کشتار صرفاً همدستی نیست، بلکه یک نیت خالص و از پیش طراحی شده با آگاهی کافی از عواقب این جنایت علیه بشریت است.

 

ماده 6 اساسنامه رم به صراحت بیان می کند که نسل کشی عبارت است از «هر یک از اعمال زیر که به قصد نابودی کلی یا جزئی یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی به این ترتیب انجام می شود: کشتن اعضای گروه؛ ایجاد عامل جدی. صدمه بدنی یا روحی به اعضای گروه؛ تحمیل عمدی شرایط زندگی گروهی که به گونه ای محاسبه شده است که به طور کلی یا جزئی تخریب فیزیکی آن را به همراه داشته باشد؛ تحمیل اقداماتی برای جلوگیری از تولد در درون گروه؛ انتقال اجباری کودکان گروه به گروهی دیگر  ". 

کار ناتمام

پرونده آفریقای جنوبی علیه "اسرائیل" بسته نشده است، و بنابراین انتظار می رود جلسات و شهادت های بیشتری برگزار شود و کشورهای بیشتری مانند الجزایر و نیکاراگوئه به پیگرد قانونی بپیوندند. این برای ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و همه بزدل های غربی که به دنبال پیوستن به بخش تاریک علیه قتل کودکان فلسطینی هستند چه معنایی دارد؟

 

رئیس جمهور جو بایدن – یا «جو نسل کش» – در حال حاضر با شکایت گروه حقوق بشر فلسطینی الحق و دیگر گروه های مدافع، از جمله گروه های یهودی در آمریکا، به دلیل همدستی در جنگ نسل کشی مواجه است. این فقط یک تخم مرغ دیگر در سبد آزمایشات برای رئیس جمهور در حال فروپاشی است. 

 

اگر "اسرائیل" به اقدامات اضطراری تعیین شده توسط دیوان بین المللی دادگستری عمل نکند، ورطه ای را که آمریکا در آن خواهد یافت، عمیق تر خواهد کرد. این ثابت خواهد کرد که «اسرائیل» خود را فراتر از قانون می‌داند، و ارزش حاکمیت قانون بین‌المللی را از توهم لطفی که مدت‌ها بر آن بنا شده بود فرو می ریزد. 

  

حکم دیروز نشان می دهد که کارهای بیشتری باید انجام شود، و این بدان معنا نیست که «اسرائیل» تا زمانی که زیر بال ایالات متحده است، دست نیافتنی است.

نظر شما