شناسهٔ خبر: 64882793 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

بایدن گفته آمریکا همه کسانیکه مسئول این حمله بوده‌اند را پاسخگو خواهیم کرد

حمله پهپادی به نیروهای آمریکا در اردن ۳ سرباز کشته و بسیاری زخمی شدند | بایدن ایران را تهدید کرد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمله هواپیمای بدون سرنشین در اردن، سه نظامی آمریکایی کشته و «بسیاری» زخمی شدند. بایدن در ادعایی این حمله را به گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران نسبت داد. نیروهای حزب الله عراق مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند. برخی نمایندگان جمهوری خواه آمریکا نیز در واکنش به کشته شدن سربازان آمریکایی، خواستار حمله به ایران شدند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

این اولین تلفات جانی اعلام شده آمریکا در حملات چند ماه اخیر نیروهای مقاومت به آمریکاها در سراسر خاورمیانه و در گرماگرم جنگ اسرائیل و حماس است که می‌تواند به نوبه خود به گسترش درگیری‌ها دامن زند. 

مقامات آمریکایی همچنان در تلاش هستند تا گروهی که مسئول این حمله بوده است را به طور دقیق شناسایی کنند.

به گزارش یورونیوز، جو بایدن در این رابطه اعلام کرد که ایالات متحده «همه کسانیکه مسئول [این حمله]بوده‌اند را در زمان و به روشی که خودمان تعیین می‌کنیم، پاسخگو خواهیم کرد.»

نیرو‌های آمریکایی مدت‌هاست که از اردن به عنوان پایگاه استفاده می‌کنند و این حمله در شمال شرقی اردن در نزدیکی مرز سوریه رخ داده است. فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) اعلام کرد که در این حمله علاوه بر سه کشته، ۲۵ نفر از نیرو‌های نظامی آمریکا نیز زخمی شدند.

حدود ۳ هزار نیروی آمریکایی معمولاً در اردن مستقر هستند.

هنوز و تا لحظه تنظیم این خبر، هیچ واکنش فوری در مورد این حمله پهپادی از سوی پادشاهی اردن، کشوری که با عراق، اسرائیل، اراضی فلسطینی کرانه باختری، عربستان و سوریه هم مرز است، نشان داده نشده است.

البته تلویزیون دولتی اردن به نقل از مهند مبیضین، سخنگوی دولت این کشور اصرار داشت که این حمله در خارج از قلمروی پادشاهی اردن و در آن سوی مرز در سوریه رخ داده است.

از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در هفتم اکتبر، پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه با حملات پهپادی و موشکی مواجه شده‌اند. حمله به اردن اولین مورد هدف قرار دادن نیرو‌های آمریکایی در اردن در طول جنگ در نوار غزه است.

سوریه هنوز هم اگر نه مثل سال‌های گذشته، اما همچنان درگیر جنگ داخلی است

اردن، متحد سرسخت غرب و بازوی حیاتی نظارت بر اماکن مقدس مسلمانان در بیت‌المقدس، اخیرا در سوریه و برای آنچه که آن را «مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر» خواند حمله کرده است، از جمله حمله‌ای که در اوایل ماه جاری میلادی باعث کشته شدن ۹ نفر شد.

کارین ژان پی‌ئر، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که آقای بایدن که در شهر کلمبیا، پایتخت ایالت کارولینای جنوبی به سر می‌برد، توسط لوید آستین وزیر دفاع، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی و جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی در جریان حمله پهپادی به نظامیان آمریکایی قرار گرفته است.

 جلسه فوری فرماندهی سنتکام

نیروهای امریکایی در حال بررسی منشا حملات امشب به پایگاه نیروهای سنتکام در اردن است.

 مقاومت اسلامی عراق مسئولیت حمله به پایگاه آمریکا را بر عهده گرفت و اعلام کرد:مسئولیت حمله امشب به پایگاه امریکایی ها را می‌پذیریم. چنانچه حمایت امریکا از اسرائیل ادامه یابد حملات افزایش می‌یابد. تمام منافع و پایگاه نیروهای امریکایی هدف مشروع ما هستند.

رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده: آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست

«چارلز براون» رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده: آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست؛ چنانچه درگیری گسترده‌تری با ایران رخ دهد، پاسخ خواهیم داد.

می‌دانم که دشمنانی وجود دارند و فقط می‌توانم بگویم ایران حداقل می‌داند که خواهان درگیری گسترده‌تر با آمریکا نیست. اطمینان داریم که در صورت وقوع درگیری گسترده‌تر، توان پاسخ داریم. در صورتی که مجبورشدیم وارد یک درگیری گسترده‌تر شویم، باید با احتیاط عمل کنیم.هدف ما بازدارندگی و در عین حال محافظت از نیروهای آمریکایی است نه ورود به یک درگیری گسترده و جنگ تمام‌عیار.

واکنش حماس به کشته شدن سه سرباز آمریکایی در اردن: به آمریکا نسبت گسترش جنگ در خاورمیانه هشدار داده بودیم

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس تاکید کرد که ما به دولت آمریکا نسبت به گسترش دامنه جنگ و درگیری‌ها در منطقه به سبب تجاوز دشمن صهیونیستی به غزه هشدار داده بودیم.

سامی ابوزهری تاکید کرد که کشته شدن سه نظامی آمریکایی حاوی این پیام است که اگر کشتار بی گناهان در غزه متوقف نشود، آمریکا باید با همه امت اسلامی روبرو شود و تداوم تجاوزگری آمریکایی - صهیونیستی علیه غزه باعث انفجار اوضاع در کل منطقه خواهد شد.

وی افزود: امت به وظیفه خود در حمایت از خون فلسطینیان ادامه خواهد داد و آنچه در غزه اتفاق می‌افتد، برای جهان مایه ننگ است.

ابوزهری گفت: امروز تنها 4 کامیون تجاری وارد نوار غزه شده و هیچ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه وارد این منطقه نشده است.

کاخ سفید جلسه فوری تشکیل داد

در واکنش به حمله پهپادی علیه نیروهای آمریکایی در مرز اردن، کاخ سفید اعلام کرد که جلسه مشورتی امنیت ملی آمریکا با حضور مشاور امنیت ملی و به همراه وزیران امور خارجه و دفاع، مدیر سیا و رئیس ستاد ارتش در حضور جو بایدن برگزار شده است.

کاخ سفید گفته است که در این جلسه مدیر اطلاعات ملی آمریکا، معاون مشاور امنیت ملی، رئیس کارکنان کاخ سفید و سفیر واشنگتن در سازمان ملل نیز حضور داشتند.

واکنش ترامپ به کشته شدن نیروهای آمریکایی: سه سال پیش ایران ضعیف و کاملا تحت کنترل بود! کشور ما با جو بایدن به عنوان فرمانده کل قوا نمی تواند ادامه دهد.

مقام آمریکایی به سی‌بی‌اس: حمایت ایران از شبه ‌نظامیانی که به پایگاه آمریکا حمله کردند، به معنای حمله از سوی ایران نیست.

وزیر دفاع آمریکا: در زمان و مکان مناسب حمله به نیروهای آمریکایی در اردن را پاسخ خواهیم داد.

نظر شما