شناسهٔ خبر: 64880206 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سازمان همکاری اسلامی:

قطع بودجه «آنروا»، مجازات دسته جمعی و عاملی برای تشدید بحران انسانی در غزه است

تهران – ایرنا – سازمان همکاری اسلامی با اظهار تأسف از تصمیم آمریکا و برخی از کشورهای غربی درباره قطع کمک‌های خود به آژانس امداد رسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطین (آنروا) تأکید کرد: این تصمیم به منزله مجازات دسته جمعی فلسطینی‌ها و عاملی برای تشدید بحران انسانی در نوار غزه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از المصری الیوم، سازمان همکاری اسلامی از کشورهای مذکور خواست درباره این تصمیم خود بازنگری کنند تا امکان تأمین کمک‌های بشردوستانه به آوارگان و تأمین نیازهای اساسی آنها اعم از غذا، سرپناه و خدمات پزشکی اولیه برای این نهاد خدمات رسان فراهم شود. به ویژه اینکه نوار غزه از ۱۱۴ روز پیش تاکنون شاهد ادامه و تشدید تجاوز رژیم صهیونیستی است که بر اثر آن، ده‌ها هزار فلسطینی غیر نظامی بی دفاع و بی گناه، از جمله زنان، کودکان، کادر درمان و خبرنگاران شهید و زخمی شده و تأسیسات زیربنایی، بیمارستان ها، مدارس، عبادتگاه‌ها، تأسیسات متعلق به سازمان ملل هدف حملات رژیم اسرائیل قرار گرفته اند و این رژیم از ورود مواد غذایی، دارو، آب و برق به نوار غزه جلوگیری می کند.

سازمان همکاری اسلامی همچنین درباره تأثیر قطع کمک ها به تأمین بودجه آنروا و توقف خدمات رسانی آن بر زندگی میلیون ها فلسطینی و خطر آن برای امنیت و ثبات منطقه هشدار داد.

آمریکا روز جمعه گذشته و به دنبال اتهام زنی رژیم اسرائیل به ۱۲ کارمند سازمان ملل مبنی بر نقش داشتن در حملات هفتم اکتبر (عملیات طوفان الاقصی)، اعلام کرد کمک‌های مالی خود را به آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی قطع کرده است.

یک مقام ارشد سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد که مقامات اسرائیل، اطلاعاتی را در مورد ادعای دخالت چند کارمند آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد (آنروا) در حملات ۷ اکتبر مشهور به عملیات طوفان الاقصی در اختیار این نهاد قرار داده اند که تحقیقات درباره این افراد آغاز شده است.

فیلیپ لازارینی رئیس آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) نیز روز در بیانیه ای اعلام کرد که "فورا" قراردادهای کارکنانی را که گفته می شود در حملات هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به اسرائیل دست داشته اند، فسخ می کند.

لازارینی ادامه داد که تحقیقات در مورد دخالت ادعایی کارمندان آغاز شده است و کسانی که در این حملات نقش داشته اند «از طریق پیگرد کیفری» پاسخگو خواهند شد.

وی گفت: «این ادعاهای تکان دهنده در حالی مطرح می شود که بیش از ۲ میلیون نفر در غزه به کمک های حیاتی که آژانس از زمان شروع جنگ در غزه ارائه کرده است، وابسته هستند.»

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای را با نام «طوفان الاقصی» از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم صهیونیستی آغاز و ضربات سهمگینی به صهیونیست ها وارد کردند؛ رژیم صهیونیستی برای جبران شکست نظامی و اطلاعاتی خود در عملیات طوفان الاقصی به جای این که با مقاومت غزه درگیر شود، از همان روز اقدام به بمباران مناطق مسکونی، مراکز درمانی و فرهنگی نوار غزه کرد که در اثر آن تاکنون بیش از ۲۵ هزار فلسطینی شهید و نزدیک به ۶۴ هزار نفر دیگر هم زخمی شده اند.

نظر شما