شناسهٔ خبر: 64850473 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جزئیات معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، آخرین شرایط و جزئیات دریافت معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا و فناور را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

* جزئیات معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، درباره معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار داشت: این موضوع از سال ۸۹ مطرح بوده و همواره این دغدغه وجود داشته است که چه شرکت‌هایی و تا چه حدی می‌توانند معافیت مالیاتی بگیرند.

دهقانی فیروزآبادی، تصریح کرد: روش‌‎های متعددی برای این کار، طراحی و شرکت‌های نوع ۱، ۲ و ۳ تعیین شده بود که پیچیدگی خود را داشت و شرکت‌ها را سردرگم و دلخور می‌کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، گفت: در یک سال گذشته با کمک خود شرکت‌های دانش‌بنیان، قانون و آیین‌نامه حمایت مالیاتی تغییر کرد و قانون جدید، ۲ هفته پیش در نشست شورای عالی فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان با حضور رئیس جمهور، تصویب شد. 

دهقانی فیروزآبادی، اظهار داشت: در قانون جدید، مصوّب شده است که شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا، یعنی آن‌ها که زیر ۵ سال، زیر ۵ میلیارد تومان گردش مالی (فروش) در سال و زیر ۱۰ نفر در گروه‌های تخصصی دارند، در حوزه دانش‌بنیان خود بدون هیچ بررسی بیشتر و تنها با اظهارنامه مالیاتی خود، معافیت مالیاتی بگیرند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، تصریح کرد: این قانون از ۲ هفته پیش، عملیاتی شده، زیرا مصوّب مجلس شورای اسلامی و شورای عالی فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان است.

دهقانی فیروزآبادی، گفت: همچنین برای شرکت‌های دانش‌بنیان فناور و نوآور که بیش از ۵ میلیارد تومان فروش دارند، ۲ حالت وجود دارد: یا تا سقف ۵ میلیارد تومان فروش خود، معافیت مالیاتی بگیرند، یا اگر بخواهند بیش از این معافیت مالیاتی بگیرند، به سراغ اعتبار گرفتن بروند؛ یعنی شرکتی که به عنوان مثال می‌خواهد ۲۰ میلیارد تومان اعتبار بگیرد و معاف نمی‌شود، می‌تواند مالیات این رقم را با تأیید کارگروه‌های شورای عالی فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان، بر اساس ضوابطی که وجود دارد، در شرکت‌های دانش‌بنیان دیگر در حوزه تحقیق و توسعه، سرمایه‌گذاری کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، اظهار داشت: بسیار امیدوارم، همان‌طور که نزدیک به ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان، کارکرد و اعتبار مالیاتی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های تحقیق و توسعه، وجود داشته است، سال آینده نیز این رشد با همین نرخ، ادامه یابد و شاهد یک جریان پر تحرّک در این عرصه باشیم.

نظر شما