شناسهٔ خبر: 64845692 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

دستورالعمل صادرات برق تجدیدپذیرها بزودی ابلاغ می‌شود

کمانی با اشاره به دستورالعمل صادرات برق تجدیدپذیرها خاطرنشان کرد: برای صادرات برق تجدیدپذیرها دستورالعملی تدوین شده که توسط وزارت نیرو بررسی شده و بزودی توسط وزارت نیرو ابلاغ می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت نیرو (پاون)، محمود کمانی با اشاره به امضای توافقنامه برای اجرای طرح ساخت 550 هزار واحد انشعابی تجدیدپذیر 5 کیلوواتی تحت پوشش نهادهای حمایتی اظهار کرد: قرار است با همکاری وزارت نیرو، کمیته امداد، سازمان بهزیستی، بسیج سازندگی و معاونت روستایی ریاست جمهوری، هر سال 110 هزار سامانه خورشیدی 5 کیلوواتی برای خانواده ها با پرداخت تسهیلات قرض الحسنه احداث شود تا از محل فروش برق آن، بخشی برای بازپرداخت وام دریافتی و بخشی برای درآمد خانواده ها اختصاص یابد.
معاون وزیر نیرو در همین خصوص افزود: این اقدام شروع شده و در نتیجه آن 5000 واحد تحویل داده شده و 5000 واحد دیگر در حال نصب است.
وی عنوان کرد: امیدواریم با پرداخت به موقع تسهیلات این رقم را افزایش دهیم. برای بخش غیر حمایتی، خانواده ها می توانند تا سقف 200 کیلووات نیروگاه تجدیدپذیر در حیاط منزل و یا پشت بام احداث بکنند.
وی با بیان اینکه به طور متوسط سالانه ظرفیت نصب تولید 60 مگاوات نیروگاه انشعابی حمایتی در کشور وجود دارد، اضافه کرد: برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان روش های مختلفی وجود دارد که از طریق صندوق محیط زیست، صندوق شکوفایی و تبصره 18 وزارت اقتصاد و دارایی امکان پذیر است.
وی درباره برآورد هزینه تولید انرژی تجدیدپذیر در کشور تصریح کرد: اگر زنجیره کامل تولید انرژی تجدیدپذیر در کشور وجود نداشته باشد، قیمت پنل خورشیدی در داخل و خارج کشور تفاوتی نخواهد داشت که شرایط را برای رقابت تولیدکنندگان داخلی سخت خواهد کرد، ولی اگر کل زنجیره تولید داخلی سازی شود، قیمت های پنل ها مناسب خواهد شد.
وی با اشاره به دستورالعمل صادرات برق تجدیدپذیرها خاطرنشان کرد: برای صادرات برق تجدیدپذیرها دستورالعملی تدوین شده که توسط وزارت نیرو بررسی شده و بزودی توسط وزارت نیرو ابلاغ می شود؛ ظرفیت برق مورد نیاز برای صادرات احصا می شود و شرکت ها می توانند نسبت به احداث نیروگاه اقدام کنند و طی قراردادهایی که با شرکت های خارجی منعقد می کنند طی 8 ماه برق صادر کنند و طی 4 ماه از طریق تابلوی برق سبز به فروش برسانند.
معاون وزیر نیرو در همین خصوص بیان کرد: می توان از طریق سه کشور ترکیه و از مسیر ترکیه به سایر کشورها و نیز از سمت شرق کشور و کشورهای همسایه شامل افغانستان و پاکستان برق را صادر کرد.
کمانی با اشاره به اینکه قیمت برق تجدیدپذیر بورسی شده و در تابستان به 3800 تومان و نزدیک به قیمت برق صادراتی رسیده است، ادامه داد: در طی 8 ماه از سال خیلی بیش از نیاز ظرفیت کشور، ظرفیت نیروگاهی وجود دارد و از طرفی چون نیروگاه های تجدیدپذیر نیاز به سوخت ندارند، مساله ناتزازی سوخت و گاز بر روی آن تاثیر نمی گذارد، بنابراین در هشت ماهه سال مشکلی برای تامین برق داخلی وجود ندارد. ظرفیت صادرات حدود 1000 تا 1500 مگاوات انرژی تجدیدپذیر وجود دارد و البته شرایط در دستورالعمل دیده شده است که به صورت منفردی یا کنسرسیومی بتوان شرایط جدیدی را برای صادرات ایجاد کرد و خطوط جدید احداث شود که طبعا زمان بر است اما در حال حاضر امکان استفاده از خطوط 1000 تا 1500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در دوره ای که کمبود نیست وجود دارد، اما در دوره کمبود و فصل تابستان، برق تحویل شبکه برای مصرف داخلی می شود. فعلا تا زمانی که محدودیت زمانی برای صادرات برق وجود دارد چاره ای جز این نیست که ظرفیت و اولویت مصرف 4 ماهه برای داخل کشور در نظر گرفته شود.
وی اضافه کرد: در بازار فروش و صادرات برق مرسوم است و در انعقاد قراردادها این شرایط وجود دارد که اگر کشوری به برق مصرفی نیاز داشته باشد برق تحویلی به صادر کنندگان کم می شود و به نیاز داخلی اختصاص می یابد. نکته دوم آنکه شرکت های متقاضی این کار را شدنی می دانستند ولی باید به سمتی برویم که برق صادراتی را با قراردادهای بهتری به فروش برسانیم و آغاز صادرات بهتر از انجام ندادن ان است.
وی با اشاره به انعقاد قرارداد ساخت 4500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در 89 ساختگاه در سراسر کشور عنوان کرد: زمان بندی دقیقی و فشرده ای دیده شده و اگر دستگاه های ذیربط به تعهدات خود عمل کنند ، این نیروگاه های خورشیدی در موعد مقرر به بهره برداری می رسد؛ بحث واگذاری زمین های مربوط به آن انجام شده و قرار است این نیروگاه ها در مناطقی که مشکل بیشتری داشتند و ظرفیت ساخت در آنها وجود داشت ساخته شوند. هماهنگی بین استانداران و مجموعه های برق منطقه ای، محیط زیست انجام شده و تحویل ساختگاه ها در حال انجام است.
وی ادامه داد: پیگیری موضوعات مربوط به صدور به موقع مجوزهای محیط زیست و تحویل به موقع زمین و بحث اتصال به شبکه و پرداخت وام و ثبت سفارش و تخصیص ارز از وظایف دولت است که برای پیگیری این امور کمیته ای تحت ریاست ریاست جمهوری با حضور وزیران ذیربط و مرتبط تشکیل شده و اگر همه به تعهدات خود عمل کنند، ساخت این نیروگاه ها در مدت کوتاه و فشرده، شدنی است.
معاون وزیر نیرو عنوان کرد: در کشوری همچون چین سالیانه 1000 گیگاوات نیروگاه خورشیدی نصب می شود و یا در کشوری همچون آلمان ماهانه 1000 مگاوات نیروگاه نصب می شود.
کمانی با اشاره به برنامه شهرداری ها برای توسعه ناوگان برقی در شهرها اظهار کرد:توسعه ناوگان برقی شهرها باید مبتنی بر استفاده از نیروگاههای تجدیدپذیر باشد و پیگیر هستیم میان وزارت نیرو، صمت و شهرداری فضایی بوجود بیاید تا برای توسعه ناوگان برقی ملزم به استفاده از برق تجدیدپذیرها باشند.
معاون وزیر نیرو درباره اقدامات صورت گرفته برای ارتقای استاندارد کولرهای آبی در کشور، بیان کرد: 20 میلیون کولرآبی در کشور وجود دارد که اگر با کولرهای پربازده جایگزین شوند 5000 مگاوات در محل مصرف صرفه جویی می شود که اگر این میزان سرمایه گذاری برای ساخت نیروگاه ها را در نظر بگیریم هزینه ها خیلی بیشتر از این می شوند؛ به همین منظور طرحی تهیه شده تا به صورت پایلوت 200 هزار دستگاه الکتروموتور با پربازده ها تعویض شوند.
وی با اشاره به اعتباراتی که برای تجدیدپذیرها در بودجه سال آینده پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد:منابعی برای انرژی تجدیدپذیر از محل عوارض برق پیش بینی شده که 8900 میلیارد تومان دیده شده که پنج درصد ان برای موضوع تجدیدپذیرها پیش بینی شده و 35 درصد برای توسعه برق روستایی درنظر گرفته می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما