شناسهٔ خبر: 64839601 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان:

قراداد 10 ساله بندر چابهار با هند آماده امضاست

صاحب‌خبر -
قراداد 10 ساله بندر چابهار با هند آماده امضاست
خبرگزاری آریا - مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: قرارداد سازمان بنادر و دریانوردی با شرکت هندی در بندر چابهار، از نوع قراداد سرمایه‌گذاری (BOT) است و این شرکت در ازای استفاده از «بخشی از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های بندر شهید بهشتی»، تجهیزات جدید وارد این بندر خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، قاسم عسگری‌نسب در نشست خبری با خبرنگاران اعزامی از رسانه های پایتخت، توضیح داد: پس از جلسات متعدد با سفیر جدید هند در تهران، هم‌اکنون این قرارداد نهایی شده است و سازمان بنادر به تازگی از وزیر کشتیرانی هند دعوت کرده تا برای انعقاد قرارداد بلندمدت 10 ساله، اسفند ماه آینده، به ایران سفر کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: شرکت هندی «فقط در بخشی از فعالیت‌های تخلیه و بارگیری و انبارش کالا» با بندر چابهار همکاری خواهد داشت و «مدیریت اسکله‌ها و ورود و خروج کشتی‌ها » همه با سازمان بنادر و اداره‌ ‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خواهد بود.
به گفته وی ، هندی‌ها با واردکردن تجهیزات، از ظرفیت‌های ایجاد شده در بندر شهید بهشتی بهره‌برداری می‌کنند و بعد از 10 سال تجهیزات به ما برمی‌گردد.
عسکری‌نسب گفت: قرارداد اولیه 85 میلیون دلاربود که از این میزان، 20 میلیون دلار صرف وارد کردن جرثقیل به بندر چابهار شد و مابقی تجهیزات با قرارداد بلندمدت وارد می‌شود.
وی در عین حال تاکید کرد: ما منتظر هند نمانده و نمی‌مانیم‌ البته برای فاز دوم توسعه بندر چابهار از شرکت‌های فورواردری و باربری دریایی بزرگ دعوت کرده‌ایم.
وی با اشاره با ابلاغ سیاست‌های توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری، تاکید کرد: توسعه دریامحور برای پویایی اقتصاد و پایایی اقتصاد مقاومتی، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بندر چابهار درواقع دروازه طلایی ترانزیت است، افزود: این بندر مسیر اتصال شبه قاره هند به اروپا را 8 هزار کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند.
عسگری نسب با بیان اینکه بندر چابهار جنوبی‌ترین نقطه کریدور شرقی-غربی جهان است، خاطر نشان کرد: فاز اول توسعه بندر چابهار با یک میلیارد دلار انجام شده است که در نتیجه آن آبخور 16.5 متر و حوضچه یک صد هکتاری و 450 هکتار پسکرانه ایجاد شد.
وی با اشاره به رشد نزدیک 10 درصدی ورود و خروج شناورهای بزرگ تجاری و رشد 140 درصدی عملیات کانتینری نسبت به سال گذشته، از ایجاد سرویس منظم کانتینری از بندر جبل‌علی به چابهار و ایجاد سرویس منظم کانتینری از بندر چابهار به بنادر غرب هند و به آسیای جنوب شرقی خبر داد.
عسگری‌نسب گفت: با تخلیه 48000 کانتینر در 10 ماهه امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 110 درصدی داشته‌ایم‌.
وی با اشاره به توسعه و رشد 240 درصدی ترانشیپ از مبدا چابهار به بنادر داخل خلیج فارس، احداث ترمینال مکانیزه مواردمعدنی را از دیگر برنامه‌های توسعه سازمان بنادر در سواحل مکران عنوان کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اعلام اینکه 30 درصد از کالای اساسی کشور در بندر چابهار تخلیه می‌شود، گفت: به جز یک پست اسکله نفتی در دست بهره‌برداری در بندر چابهار، اسکله دوم نفتی در دست احداث است و در طرح جامع 6 پست اسکله نفتی در نظرگرفته شده است که به بخش خصوصی واگذار می‌شود.
عسگری‌نسب خاطر نشان کرد: بخش خصوصی 13 پروژه به ارزش 8100 میلیارد تومان در بندر در حال اجرا دارد.

نظر شما