شناسهٔ خبر: 64836702 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

رد درخواست اسرائیل در دادگاه لاهه | رأی دادگاه علیه اسرائیل: برای اعمال اقدامات اضطراری درباره اسرائیل صلاحیت داریم

«جوآن دونوگو» قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری با قرائت رأی دادگاه درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دلیل نسل‌کشی در غزه گفت: «دیوان از فاجعه‌ای که در غزه رخ می‌دهد بسیار آگاه است و کشتار جاری در غزه را محکوم می‌کند».

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، دونوگو ادامه داد: «دامنه صلاحیت دادگاه در این زمینه با درخواست آفریقای جنوبی در رابطه با نسل کشی محدود شده است».

«جوآن دونوگو» قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری با قرائت رأی دادگاه درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دلیل نسل‌کشی در غزه، گفت: «ما این اختیار و صلاحیت را داریم که اقدامات اضطراری را در این پرونده اعمال کنیم».

وی تصریح کرد: «دادگاه نمی‌تواند درخواست اسرائیل برای رد شکایت آفریقای جنوبی را بپذیرد».

رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری گفت که این دادگاه فعلا درباره وقوع یا عدم وقوع نسل‌کشی توسط رژیم صهیونیستی در جنگ غزه تصمیم نمی‌گیرد بلکه احتمال انجام آن را بررسی می‌کند.

دونوگو توضیح داد: «آفریقای جنوبی آنچه را که در غزه رخ می‌دهد به عنوان نسل‌کشی توصیف کرده و هر کشور عضو دیوان می‌تواند از سایر دولت‌های عضو در این زمینه حساب‌کشی کند».

رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری با بیان اینکه شرایط برای اعمال اقدامات اضطراری موقت درباره رژیم صهیونیستی در جنگ غزه وجود دارد، گفت: مردم فلسطین تحت حمایت کنوانسیون عدم نسل‌کشی هستند.

دونوگو با بیان اینکهاسرائیل باید الزامات کنوانسیون عدم نسل‌کشی را رعایت کند، تاکید کرد: ما حق فلسطینیان در نوار غزه را برای محافظت از اقدامات نسل‌کشی به رسمیت می‌شناسیم. اسرائیل باید اقدامات فوری برای جلوگیری از تخریب در نوار غزه انجام دهد.

رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری افزود: اسرائیل باید اقداماتی را برای بهبود وضعیت انسانی در نوار غزه انجام دهد. اسرائیل باید فوراً اطمینان حاصل کند که ارتش آن تخلفات ذکرشده را مرتکب نمی‌شود. اسرائیل باید طی یک ماه تمام اقدامات موقت اعمال شده را به دادگاه گزارش دهد. این حکم تعهدات حقوقی بین‌المللی را بر اسرائیل تحمیل می‌کند.

نظر شما