شناسهٔ خبر: 64834745 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نگاهی به کارنامه هنری فریدون اسماعیلی، صداپیشه پیشکسوت

­مستند «فریدون برادر منوچهر»، نگاهی به کارنامه هنری فریدون منوچهری ­صداپیشه، ­تهیه کننده و گوینده پیشکسوت رادیو دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ­ابوالفضل توکلی مستندساز و سازنده مستند «فریدون برادر منوچهر»، در گفتگو با شبکه خبر در بخشی از سخنانش درباره ساخت این مستند گفت:­­در ادامه ساخت مستند‌های پیشکسوتان صدا و دوبله، تحقیقاتی که از استاد فریدون اسماعیلی داشتم به این نتیجه رسیدم که فریدون منوچهری­فعالیت‌های گسترده‌ای بخصوص در رادیو دارد که برای عموم مردم ناشناخته است ­

توکلی درباره انتخاب اسم این مستند افزود: این دو نفر هنرمندی هستند که کار‌های بزرگی برای مردم ایران انجام داده اند و در حافظه شنیداری مردم خیلی نقش دارند و دوست داشتم به هر دو برادر اشاره بکنم هرچند که موضوع اصلی ما استاد فریدون اسماعیلی است.

وی درباره کار‌های اسماعیلی گفت: بخش رادیو و خوانندگی استان فریدون خیلی جذاب بود. در فیلم «دشمنان»، ­واقعا دوبله بسیار عالی دارد هرچند که در همه کار‌ها خیلی دقت داشتند و خوب اجرا کردند.

توکلی درباره نکات ناگفته مستند گفت: کلا مستند برای مردمی جذابیت ­دارد، در مستند چیز‌هایی که عموم مردم نمی‌دانند ­به آنها انتقال داده می‌شود و بیشتر درباره آن موضوع و اتفاق اطلاعات کسب می‌کنند. در مستند‌ها سعی می‌کنیم هنرمندانی که شناخته نیستند را به مردم معرفی کنیم.

وی درباره کار‌های در دست اجراش­ گفت: مستند داود حیدی گوینده، بازیگر، ­نقاش، خطاط و خواننده پبشکسوت و مستند رامین حیدری در مرحله فیلم برداریست و مستند سعید امیرسلیمانی بازیگر پیشکسوت هم­در مرحله تدوین است.

فریدون اسماعیلی ­صداپیشه و گوینده پیشکسوت رادیو هم در گفتگوی­ تلفنی با شبکه خبر درباره کار‌هایی که انجام داده است گفت: ­­از بین کار‌های رادیویی که انجام دادم، «داستان‌های شب» خیلی مخاطب داشتم. در سریالی به نام «خورشید از شرق طلوع می‌کند» که درباره­ زندگی مولانا و شمس تبریزی بود، هم بازیگر بودم هم خواننده، کار‌های شاخص زیاد انجام دادم.

وی درخصوص ­اینکه کار در دوبله سخت است یا گویندگی رادیو افزود: نمی‌توانم کار‌هایی که انجام دادم را درجه بندی کنم، من در تمام زمینه‌هایی که کار کردم با علاقه انجام دادم، دوبله، رادیو و کار‌هایی تبلیغاتی که بیرون از سازمان انجام دادم همه را با اشتیاق فوق العاده دنبال کردم. در مجموعه‌های «جومونگ» و «امید و آرزو»، نقش بسیار خوبی داشتم و یکی از کار‌های خوبی که انجام دادم تله تئاتر «دشمنان» بود که پرویز بهرام مدیر دوبلاژ بود و در کنار برادر نامدارم یکی از کار‌های ماندگار بود.

­اسماعیلی درباره جای خالی افراد قدیمی در دوبله و رادیو افزود: متاسفانه عرصه خالی شده است، بسیاری از اشخاص­ کلیدی این کار رفتند و­عرصه از عزیزان گذشته خالی شده است و جوان‌هایی که الان هستند زحمت می‌کشند و تلاش می‌کنند که خودشان را برسانند به عرصه‌هایی که لازم است.

<div id="video-display-embed-code_10722956"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4134448/10722956?width=600&height=350"></script></div>
 
<div id="video-display-embed-code_10722981"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4134448/10722981?width=600&height=350"></script></div>



­

­

نظر شما