شناسهٔ خبر: 64798210 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

اذعان منابع عبری به کشته و زخمی‌شدن حدود 70 نظامی صهیونیست در عملیات رزمندگان مقاومت

24 ساعت جهنمی اشغالگران

109 روز پس از طوفان‌الاقصی و آغاز جنگ در غزه، در حالی که رژیم صهیونیستی مدعی نابودی بخش بزرگی از توان رزمی حماس است، هلاکت 24نظامی اشغالگر در حملات مقاومت، آن هم تنها در یک روز، ضمن به محاق بردن بلوف مقامات تل‌آویو، 24 ساعت جهنمی دیگر برای آن‌ها رقم زد.

صاحب‌خبر -

​​​​​​​«یکی از سخت‌ترین روزهای جنگ، نبردهای شدید در خان‌یونس واقع در جنوب نوار غزه بود» این توصیف منابع عبری از رخدادهای روز دوشنبه بود. ضربه بر پیکر ارتش صهیونیستی چنان سهمگین بود که این نهاد نظامی نتوانست همانند گذشته با سانسور، آن را پنهان کند و سرانجام در گزارشی رسماً به مرگ 24 نیروی خود در عملیات حماس اعتراف کرد. برخی رسانه‌ها اما روایت معمول تل‌آویو درباره حمله اخیر را رد و مدعی تلفات بیشتر صهیونیست‌ها در خان‌یونس هستند. به‌طور نمونه شبکه ۱۲تلویزیون اسرائیل اعلام کرد بیش از 50 نظامی در این رخداد کشته و زخمی شده‌اند.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی در مورد جزئیات این حادثه گفت: روز دوشنبه گروهی از نیروهای ذخیره تیپ ۲۶۱، در مأموریتی برای منفجر کردن چند ساختمان در نزدیکی موانع مرزی حدود ۶۰۰متر وارد اردوگاه المغازی شدند. از آن‌ها خواسته شده بود ۱۰ساختمان را با همکاری نیروهای مهندسی منفجر کنند. در پایان عملیات، مبارزان فلسطینی دو گلوله آرپی‌جی به سمت آن‌ها شلیک کردند که یکی به یک دستگاه تانک اصابت کرد و دو نظامی طی آن زخمی شدند و آرپی‌جی دیگر هم به یکی از ساختمان‌هایی که بمب‌گذاری شده بود، اصابت کرد. در نهایت هر دو ساختمان منفجر شده و فرو ریختند و شمار زیادی از نیروهای اسرائیلی کشته شده و زیر آوار ماندند.
تل‌آویو همچنین اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ نظامی دیگر ارتش رژیم صهیونیستی در جریان نبردهای جاری در نوار غزه زخمی شده‌اند.

مقامات صهیونیست: صبح تلخی بود
این رخداد البته واکنش‌های بسیاری هم در محافل صهیونیست به همراه داشته و مقامات رژیم پس از انتشار خبر هلاکت تعدادی از نظامیان اسرائیل در نوار غزه، این شکست را یک فاجعه نامیدند. اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم اسرائیل در این باره نوشت: «امروز برای ما صبحی دردناک و غیرقابل تحمل است». بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم نیز دوشنبه را سخت‌ترین روز از آغاز جنگ خواند. وی با بیان اینکه تل‌آویو باید از این فاجعه درس بگیرد، افزود: ما تا زمان تحقق پیروزی مطلق دست از جنگ نخواهیم کشید. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی یسرائیل کاتز با «تلخ» توصیف کردن کشته شدن 24 نظامی اسرائیلی دیگر در نبرد زمینی، تصریح کرد: کابینه نتانیاهو راهی جز ادامه این جنگ ندارد. یوآو گالانت وزیر جنگ، بزالل اسموتریچ و ایتمار بن‌گویر از وزرای کابینه هم این شکست را «صبحِ دردناک» توصیف و از افزایش تلفات نظامی ابراز ناراحتی کردند. رهبر ائتلاف مخالفان یائیر لاپید و بنی‌گانتز از کابینه جنگ هم این فاجعه را «دردی غیرقابل تحمل» خواندند.روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز ضمن اشاره به این رخداد و با انتقاد از آمادگی رزمی ارتش اسرائیل نوشت: با اینکه فعالیت مهندسی تنها در عمق ۶۰۰متری نوار غزه بود، اما یک نیروی حماس توانست بدون اینکه نظامیان ما متوجه حضور او شوند، از دهانه یکی از تونل‌ها خارج شده و یک گلوله آرپی‌جی به سمت ساختمانی بمب‌گذاری شده شلیک کند و این فاجعه بزرگ را به بار آورد.

 راهکاری مهم برای شکست اشغالگران
نبردهای سنگین خان‌یونس در جنوب باریکه غزه از دو هفته پیش آغاز شده است. صهیونیست‌ها ناتوان از مقابله در عرصه زمین با رزمندگان مقاومت، با جنگنده‌ و توپخانه شهر را هدف قرار می‌دهند که تنها در دو روز اخیر دست‌کم 50 فلسطینی شهید و بیش از 100 تن زخمی شده‌اند. 
همزمان با افزایش شمار تلفات نظامی رژیم صهیونیستی و اعتراضات و خشم خانواده‌های اسرای اسرائیلی، اما بنیامین نتانیاهو همچنان بر طبل جنگ می‌کوبد. براساس گزارش تل‌آویو در نبرد زمینی غزه تاکنون ۲۲۱نظامی صهیونیست کشته شده‌اند و کل نظامیان کشته شده از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی به ۵۵۶ تن رسیده، آماری که منابع رسمی، آن را بسیار بالاتر می‌دانند. این در حالی است که دیروز رئیس بخش توان‌بخشی وزارت جنگ در گزارشی به پارلمان رژیم صهیونیستی اعتراف کرد در حال حاضر بیش از 4هزارو500 نظامی اسرائیلی تحت درمان قرار دارند و به‌طور میانگین روزانه ۶۰ نظامی دیگر زخمی می‌شوند. 
باوجود این تلفات و خسارات سیاسی، نظامی و اقتصادی گسترده وارد شده به رژیم، نتانیاهو برای حفظ قدرت همچنان حاضر به پایان دادن به جنگ نیست. نخست‌وزیر صهیونیستی که با چهار پرونده فساد روبه‌رو است، می‌داند در صورت پایان دادن به جنگ، آن هم با نتیجه نامطلوب باید به‌سرعت در دادگاه حاضر شده و پاسخگوی اتهامات خود باشد. همین عوامل سبب شده او چشم بر همه خسارات رژیم بسته و بر ادامه جنگ تأکید کند. در این میان، به گفته تحلیلگران یک راهکار مهم پیش روی مقاومت در وادار کردن نتانیاهو به پذیرش شروط خود وجود دارد و آن وارد آوردن ضربات سخت بر پیکره صهیونیست‌هاست. یکی از این ضربات سهمگین در حملات دوشنبه محقق شد، چرا که کشته و زخمی شدن بیش از 50نظامی اشغالگر چیزی نیست که برای صهیونیست‌ها به‌راحتی قابل هضم باشد و همین مسئله فشارها بر نتانیاهو برای پذیرش آتش‌بس را تشدید خواهد کرد. اتکای بی‌محابای نخست‌وزیر صهیونیستی به سازمان رزم رژیم برای به شکست کشاندن مقاومت در حالی است که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تخمین می‌زنند نیروهای اسرائیلی در بیش از 100روز جنگ «تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد» از نیروهای حماس را کشته‌اند. بنابر این ارزیابی، این آمار از هدف اسرائیل که نابودی حماس اعلام شده بود، بسیار دورتر بوده و نشانه‌ای از تاب‌آوری و توانایی این گروه برای ترمیم خویش پس از ماه‎‌ها جنگی است که ویرانی گسترده در باریکه‌ غزه به بار آورده است.

خبرنگار: هدایت جاوید

نظر شما