شناسهٔ خبر: 64792444 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

محسن یزدی در نشست «صبح»؛

در فضای رسانه گرفتار «اکنون‌زدگی» شده‌ایم/ عبور از پیچ بحرانی

تهران- ایرنا- دبیر جشنواره «صبح» در نشست خبری این رویداد گفت: که در فضای رسانه گرفتار «اکنون‌زدگی» هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، نشست خبری دومین جشنواره «صبح» با حضور محسن یزدی دبیر این رویداد عصر امروز ۳ بهمن ماه در ساختمان هیسپان تی وی برگزار شد.

محسن یزدی در ابتدای این برنامه گفت: رسانه امروز در ایران و جهان مهم است و ما دوران سختی را به لحاظ رسانه‌ای می‌گذرانیم معروف است که در ابتدای جنگ آنچنان دچار محدودیت‌ها بودیم که حتی از گرفتن سیم خاردار محروم بودیم و شاید امروز را بشود به لحاظ رسانه‌ای با آن دوران مقایسه کرد. ما به لحاظ سخت‌افزار و نرم‌افزاری دچار مشکل هستیم و یک مسیر پر پیچ و خم را جلوی روی خود داریم. وقتی می‌گوییم رسانه در ایران مهم است برخی می‌گویند مگر تافته جدا بافته هستید؟ بله ما به جهت موقعیت تافته جدا بافته هستیم اما این موضوع همیشه به نفع نیست گاهی امتیاز و گاهی محدودیت ایجاد کرده است. ما از قدیم هم در چهار راه حوادث جهان قرار داشتیم ایران در زمانی که امپراطوری بوده و اولین دولت را در جهان تشکیل داده دچار مسایلی بوده است، ما در میدان همیشه خیلی بهتر بوده‌ایم اما در رسانه خوب نبودیم. برخی می‌گویند کار رسانه‌ای کار آسانی است اما انصافا سخت است و به مثابه میدان موانع زیادی دارد.

یزدی گفت: ما دچار «اکنون‌زدگی» هستیم و این موضوع ما را دچار فلج مغزی می‌کند، شرایط فعلی را همه می‌دانند اما اگر افق نگاه ما رو به آینده نباشد محکوم به شکست هستیم این در حالی است که ما تمدن چند هزار ساله داریم، دوران سختی را گذرانده‌ایم و تاب‌آوری اجتماعی بالایی داریم. «گذشته باافتخار»، «اکنون» و «آینده امید بخش» باید با هم ترکیب شوند و مسیر را تسهیل کنند

جشنواره «صبح» یک جشنواره رسانه‌ای است و به جهت اهمیت رسانه می‌خواهد در این مسیر قدم بردارد، ما یک مسیر پر پیچ و خم داریم با این حال ادعایی نداریم اما عزمی داریم که می‌خواهیم از مهمترین امر امروز یعنی رسانه صحبت کنیم. جشنواره فقط مختص فیلم نیست بلکه تمام بخش‌های رسانه‌ای را در برمی‌گیرد دلمان می‌خواهد این جشنواره یک جشنواره واقعی باشد این همتی که از معاونت برون مرزی و شخص آقای نوروزی وجود دارد این نوید را می‌دهد که این جشنواره قرار است یک جشنواره واقعی باشد.

جشنواره‌های غیر واقعی زیادی داریم

وی گفت: ما جشنواره‌های غیر واقعی زیادی داریم جشنواره غیر واقعی آن است که به آنچه که مد نظر دارد، عمل نکند و در اختتامیه تمام شود پس برخی جشنواره‌ها فقط یک شو هستند. اما ما می‌خواهیم در این رویداد ارتباطاتی با هنرمندان، فیلمسازان و کسانی که به یک جهان چند قطبی معتقد هستند، داشته باشیم؛ کسانی که فکر نمی‌کنند فقط آمریکا قطب است. بنای ما هم روی اشتراکات است ما در این جشنواره مایل هستیم که بتوانیم با محصولات خوب دیگران آشنا شویم و یک محفل خوب در اردیبهشت‌ماه سال آینده با آفرینندگان آثار ایجاد کنیم، معاونت برون مرزی یک معاونت مظلوم است و باید کارها دیده شود.

ما می‌خواهیم در این رویداد ارتباطاتی با هنرمندان، فیلمسازان و کسانی که به یک جهان چند قطبی معتقد هستند، داشته باشیمیزدی مطرح کرد: معتقدم ما در تولید پیچ بحرانی را گذرانده‌ایم و مشکل ما پخش است. معاونت برون مرزی هم از این قاعده مستثنی نیست. ما یک بخش فلسطین داریم که امسال به دلیل رویداد بی نظیر ۷ اکتبر این بخش به بخش اصلی تبدیل شده است و امیدوارم بتوانیم به آثار تولید شده درباره فلسطین و هفت اکتبر ضریب بدهیم و بهترین‌ها را برگزینیم.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف این رویداد گفت: ما سه بخش اصلی داریم که شامل زیرمجموعه های برنامه‌های تلویزیونی، رادیویی، مستند، فیلم داستانی، فضای مجازی و ... می‌شود.

دبیر این رویداد مطرح کرد: امروز به صورت رسمی فراخوان ثبت‌نام بارگذاری شده و دوستان می‌توانند ثبت‌نام را شروع کنند. تا ۲۰ فروردین فرصت دریافت آثار وجود دارد و اواخر اردیبهشت این رویداد برگزار می‌شود.

یزدی بیان کرد: ما مهمانان خارجی و تجلیل از افراد هم خواهیم داشت اما به‌خاطر بحث ویزا هنوز مسایل قطعی نیست. جشنواره‌ صبح مثل جشنواره‌های دیگر قواعد مشخصی دارد ما در داخل به تبلیغ آن می‌پردازیم از درگاه‌های داخلی هم استفاده می‌کنیم یک بحث هم ارتباط با هنرمندان و دوستان است خود سازمان هم ظرفیت بزرگی برای ارتباط دارد.

دبیر این رویداد اظهار کرد: با نزدیک شدن به جشنواره، برنامه‌های تلویزیونی هم خواهیم داشت. تلاش داریم آثار را در یکی از سینماها پخش کنیم. این را هم باید بگویم که نمی‌شود به رسانه به شکل دفعی نگاه کنیم، باید تلاش کنیم این شرایط درست شود البته من نمی‌گویم قرار است با جشنواره «صبح» معجزه شود اما اگر در مسیر ارتباطات بین‌المللی قرار بگیرد جشنواره کار خود را کرده؛ مهم این است جهت‌گیری درست و استمرار داشته باشد.

وی گفت: معاونت برون مرزی یک جای رسمی است اما این را درک می‌کنیم که برای ارتباط با دیگران باید روی اشتراکات دست بگذاریم. آنچه از نظر شما ممکن است شعاری باشد فرم محتواست اما تجربه رسمی ما در میدان غیر از این است مثلا ما شنیده‌ام که در میدان جهاد شکل رفتار شهید سلیمانی با دیگران چگونه بوده است.

سلیقه مخاطبان را به رسمیت بشناسیم

وی افزود: گاهی اینطور برداشت می‌شود که جمهوری اسلامی تجربه نداشته اما ما حتی با افرادی که افتراق داشته‌ایم توانسته‌ایم به منافعی برسیم اما باید در فرم هم صداقت را رعایت کرد مثلا وقتی شبکه اسراییلی می‌خواهد با مخاطب ارتباط برقرار کند امتیازی هم به حماس می‌دهد و این از سر صداقت نیست. حواس ما به این است که اگر می‌خواهیم با مخاطب صحبت کنیم باید به شکل برابر سلیقه مخاطبان را به رسمیت بشناسیم و با آن با استدلال صحبت کنیم.

یزدی گفت: همه کسانی که دلشان می‌سوزد و دوست دارند در حوزه رسانه‌ای اتفاقی بیفتد باید در یک مسیر درست قرار بگیرند و این هدف جشنواره است. معاونت هم با تمام قوا پشت این جشنواره است و جشنواره رویکرد خوبی دارد.

دبیر این رویداد مطرح کرد: ما در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای به صورت زیر موضوع بخش‌های مختلفی داریم و آثاری را در همه بخش‌های رسانه‌ای دریافت می‌کنیم. بخش ویژه فلسطین جزو بخش‌های اصلی این رویداد است که در دوره گذشته نبود.

نظر شما