شناسهٔ خبر: 64781167 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳؛

منابع مالی تامین قیر رایگان در سال ۱۴۰۳ مشخص شد

تهران- ایرنا- در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳، وزارت نفت مکلف شد معادل ۲۰۰ هزار میلیارد ریال نفت خام از محل منابع شرکت ملی نفت ایران را به پالایشگاه‌ها داده و معادل آن مواد اولیه قیر را با ۵۰ درصد قیمت بورس به صورت ماهانه در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز - سه شنبه سوم بهمن ماه - در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳، بندهای (س)، (ح)، ( خ)، (ز)، (ر)، (ژ) و (د) تبصره ۷ این لایحه را تصویب کردند.

در بند (س) تبصره ۷ آمده است: در سال ۱۴۰۳ وزارت نفت مکلف است معادل مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد ریال نفت خام از محل منابع در اختیار شرکت ملی نفت ایران را در اختیار پالایشگاه‌ها قرار داده و معادل آن از ابتدای سال ۱۴۰۳ مواد اولیه قیر (وکیومباتوم) با ۵۰ درصد قیمت بهابازار (بورس) به صورت ماهانه در اختیار وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی از دستگاه‌های ذیل قرار دهد.

وزارت نفت مبلغ مذکور را در حساب‌های فی‌مابین خود و خزانه‌داری کل کشور اعمال و آن را از محل خوراک تحویلی تسویه می‌کند.

وزارت نفت مکلف است مابه‌التفاوت آن با تعدیل قیمت ماهانه خوراک از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران، جبران و اعمال حساب کند. در صورت کاهش قیمت قیر، مقدار قیر تحویلی به وزارت راه و شهرسازی افزایش می‌یابد.

بند (ح) بدین شرح است: نقل و انتقال اموال و دارایی‌ها از شرکت های توزیع نیروی برق به شرکت مادر تخصصی توانیر و بالعکس از سال ۱۳۹۶ به بعد (مشروط به ثبت اطلاعات اموال غیرمنقول شرکت‌های مذکور در سامانه «سادا» وزارت امور اقتصادی و دارایی) از پرداخت سود سهام ابرازی و هرگونه مالیات معاف است.

در بند (خ) آمده است: وزارت نیرو مکلف است درآمدهای حاصل از اصلاح بهای برق صنایع موضوع ماده (۳) قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق مصوب سال ۱۴۰۱ را تا سقف ۴۰۰ هزار میلیارد ریال هزینه کند.»

بند (ز) بدین شرح است: وزارت نفت مکلف است از طریق شرکت دولتی تابعه ‌ذی‌ربط نسبت به أخذ ۲.۵ درصد ارزش فروش هر تن اتیلن تولیدی فروش رفته حاصل از خوراک اتان و واریز آن به‌حساب ردیف درآمدی مربوط نزد خزانه‌داری کل کشور اقدام کند.

در بند (ژ) آمده است: به شرکت دولتی تابعه ذیربط وزارت نفت اجازه داده می شود فراورده‌های نفتی تولیدی پالایشگاه آبادان مازاد بر برنامه مصوب تولید (معادل ۳۷۰ هزار بشکه در روز دریافت خوراک) را تا سقف ۲۳۰ میلیون یورو، به فروش رسانده و به ‌حساب شرکت نزد خزانه داری کل کشور واریز کند.

همچنین در صورت افزایش خوراک دریافتی پالایشگاه آبادان به بیش از ۴۳۰ هزار بشکه در روز، فروش فراورده های نفتی تولیدی از این محل تا سقف مبلغ ۴۷۰ میلیون یورو مازاد بر سقف مبلغ تعیین شده در صدر این بند است.

بر اساس بند (ر) نیز دوره بازپرداخت مطالبات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک‌های تجاری بابت اصل و سود تسهیلات پرداختی به شرکت ملی نفت ایران، بابت تأمین مالی طرح‌های بالادستی نفت و گاز به مدت یک‌سال امهال می‌شود.

بند (د) بدین شرح است: وزارت نفت از طریق شرکت‌های دولتی تابعه ‌ذی‌ربط، موظف است مابه‌التفاوت بهای خوراک نفت خام، ال ‌ان ‌جی و میعانات گازی پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی ‌و فراورده‌های نفتی خریداری‌ شده از آنها و نیز بهای سایر خوراک‌های تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی را از طریق گشایش اعتبارات اسنادی (ال ‌. سی ریالی و ارزی) دریافت و به‌حساب تعیین‌شده نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

نظر شما