شناسهٔ خبر: 64766799 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روایتی از یک خبر I پشت‌پرده تشدید توان نظامی کره شمالی

تهران - ایرنا - پیونگ‌یانگ با این استدلال که افزایش تحرکات دشمنان کره شمالی، نیاز مستمر به ایجاد آمادگی نظامی بسیار قوی را ایجاب می‌کند، تلاشها و تعهداتش را برای تقویت توان نظامی از طریق انجام آزمایش تسلیحات هسته‌ای زیر آب و آزمایش یک موشک مافوق صوت در صحنه جهانی تکرار کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری دولتی کره شمالی، کیم سون گیونگ معاون وزیر خارجه کره شمالی در سازمان‌های بین‌المللی در سخنرانی اخیر خود در نشست سران جنبش غیرمتعهدها در اوگاندا، ادامه تلاشهای پیونگ یانگ برای پیشرفت نظامی از جمله برنامه هسته‌ای این کشور را توجیه کرد.

کیم گفت: «تسلط گسترده ای از اجبار و اقدامات یکجانبه وجود دارد که توسط منطق قدرت هدایت م‌ شود و به شدت به حاکمیت و حقوق بقای کشورهایی که از خودمختاری و استقلال دفاع می کنند، تجاوز می‌کند». .

کیم می‌گوید با افزایش تحریکات از سوی دشمنان کره شمالی، نیاز مستمر به ایجاد آمادگی نظامی بسیار قوی وجود دارد که بتواند از هر گونه تحریک یا اقدامی جلوگیری کند.

پیشینه
در تاریخ ۲۹ دی ماه سال جاری، سخنگوی وزارت دفاع ملی کره شمالی در یک بیانیه مطبوعاتی ضمن محکوم کردن انجام رزمایش‌های سه‌جانبه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن اعلام کرد که در واکنش به برگزاری این اقدامات تنش‌زا، یک سامانه زیردریایی هسته‌ای را در آب‌های سواحل شرقی خود آزمایش کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: پیونگ یانگ هرگز در مقابل اقدامات تحریک‌آمیز ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی منفعلانه عمل نخواهد کرد.

پیونگ یانگ در حالی این اظهارات را بیان کرده است که کره شمالی دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد یک موشک بالستیک با سوخت جامد را که حامل یک کلاهک جنگی هایپرسونیک (فرا صوت) بوده به عنوان بخشی از فعالیت‌های معمول خود در راستای توسعه سامانه‌های تسلیحاتی، آزمایش کرده است.

بر اساس اعلام رسانه کره شمالی، این موشک با کلاهک هایپرسونیک مانورپذیر به منظور راستی آزمایی قابلیت‌های مانور کلاهک و حصول اطمینان از موتورهای چند مرحله‌ای توسعه یافته سوخت جامد، شلیک شده است.

روایتی از یک خبر I پشت‌پرده تشدید توان نظامی کره شمالی

وزارت دفاع کره شمالی نیز پیش تر گفته بود، واشنگتن، توکیو و کره جنوبی در ابتدای سال جاری اقدام به برگزاری یک رزمایش تنش‌زای سه‌جانبه در منطقه شبه جزیره کره کردند و بار دیگر با برگزاری یک رزمایش مشترک دریایی در سواحل جِجو که از تاریخ ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) به مدت سه روز با شرکت ناو هواپیمابر هسته‌ای یو اس اس کارل وینسون و ناو گروه همراهش متعلق به ایالات متحده و حضور نیروهای دریایی ژاپن و کره جنوبی انجام شد، تنش را بیش از پیش در منطقه بالا بردند.

کره شمالی می گوید این رزمایش‌ها که به دنبال یک برنامه آموزشی چند ساله سه‌جانبه بین ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی در دسامبر سال گذشته آغاز شد، به عاملی برای بی ثباتی بیشتر وضعیت منطقه تبدیل شده و اقدامی است که به طور جدی امنیت کره شمالی را مورد تهدید قرار داده است و در پاسخ به اقدامات تنش‌زای واشنگتن، توکیو و سئول، موسسه تحقیقاتی سیستم‌های تسلیحات زیر آب آکادمی علوم دفاعی پیونگ یانگ، آزمایش‌های مهمی را در راستای توسعه و ارتقای سامانه تسلیحات هسته‌ای زیرآبی «هائیل ۲۳-۵» (Haeil-۵-۲۳) در آب‌های سواحل شرقی کره شمالی انجام داد.

اهمیت موضوع
بدنبال این اقدام کره شمالی، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در واکنش به آزمایش سامانه زیردریایی هسته ای پیونگ یانگ گفت: ما همچنان نگران وضعیت شبه جزیره کره هستیم.

سخنگوی سازمان ملل با تاکید بر از سرگیری گفتگوهای دیپلماتیک گفت: دبیرکل سازمان ملل بار دیگر خواسته خود در مورد کاهش تنش ها و پیروی کامل از قطعنامه های شورای امنیت را تکرار می کند.

از دیگر سو، شورای امنیت سازمان ملل متحد بلافاصله پس از آن که کره شمالی یک موشک بالستیک میان برد سوخت جامد را با یک کلاهک مافوق صوت پرتاب کرد، جلسه‌ای را پشت درهای بسته تشکیل داد.

این درحالیست که کره شمالی نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع بررسی آزمایش یک موشک مافوق صوت توسط پیونگ یانگ را به شدت محکوم کرد.

وزارت امور خارجه کره شمالی اعلام کرد: شورای امنیت سازمان ملل متحد، بنا به درخواست سرسپردگی آمریکا و کشورهای دست نشانده آن، یک مذاکره پشت درهای بسته را برای بحث در مورد آزمایش موشک مافوق صوت، که به عنوان بخشی از تلاش‌های منظم کره شمالی برای تقویت توان دفاعی این کشور انجام شد، تشکیل داد.

روایتی از یک خبر I پشت‌پرده تشدید توان نظامی کره شمالی

در این بیانیه‌ که توسط خبرگزاری مرکزی رسمی کره شمالی منتشر شد، آمده است که این آزمایش هیچ تأثیر خطرناکی بر امنیت کشورهای همسایه نداشته و ربطی به وضعیت کنونی منطقه‌ ندارد.

پیونگ یانگ همچنین مدعی شد که پرتاب این موشک «بخشی از فعالیت های منظم و مشروع دولت مستقل» کره شمالی است.

ارزیابی
در تاریخ ۲۹ دی ماه سال جاری، هوانگ یو سونگ معاون رئیس ستاد در خصوص تهدیدات کره شمالی و مسائل امنیتی منطقه شبه جزیره کره در نشست وزرای دفاع ناتو در بلژیک سخنرانی کرده است.

هوانگ در سخنرانی خود در نشست وزرای دفاع ناتو توانایی‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی را بزرگ‌ترین تهدید برای شبه جزیره کره و منطقه معرفی کرد و خواستار واکنش هماهنگ جامعه بین‌المللی به تهدیدهای پیونگ یانگ شد.


از دیگر سو، اقدام اخیر کره شمالی برای انحلال نهادهای مرتبط با اتحاد دو کره درخواست کیم جونگ اون رهبر این کشور برای تغییرات در قانون اساسی برای مجاز شمردن «اشغال» کره جنوبی در جنگ، می تواند زمینه را برای تشدید تنشها در شبه جزیره کره فراهم آورد.

کره شمالی و جنوبی در قوانین اساسی خود مدعی حاکمیت بر سراسر شبه‌جزیره کره هستند. جمهوری دموکراتیک خلق کره (شمال) و جمهوری کره (جنوب) ۷۵ سال پیش ایجاد شدند و طرفین یکدیگر را هویت‌های غیرقانونی می‌دانند.

«وزارت اتحاد» کره جنوبی و «کمیته اتحاد صلح‌آمیز» کره شمالی دو نهادی بوده‌اند که مناسبات دیپلماتیک شمال و جنوب را هدایت می‌کردند اما مجمع عالی خلق کره شمالی «کمیته اتحاد صلح‌آمیز» را منحل کرد.

به باور کارشناسان، با اقدام اخیر پیونگ یانگ برای انحلال نهادهای مرتبط با اتحاد دو کره، دو کشور متخاصم که در جنگ هستند اکنون در تقابل شدید قرار گرفته اند و این مساله اتحاد دو کره را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

نگاهی به تحولات اخیر در شبه جزیره کره که هر روز به شدت آن افزوده می شود؛ نشان می دهد، وخیم تر شدن شرایط به نفع هیچ کشوری در این منطقه نیست.

به اعتقاد کارشناسان، با تشدید تنشها در شبه جزیره کره، کم کم حضور کشورهای غربی در این منطقه افزایش خواهد یافت که این مساله نه تنها کمکی به بهبود شرایط نخواهد کرد، بلکه زمینه را برای افزایش تنشها فراهم می‌کند.

نظر شما