شناسهٔ خبر: 64733902 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حمایت بلژیک از شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در لاهه

تهران- ایرنا- بلژیک از شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری به دلیل نسل کشی در غزه حمایت می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا، کارولین گنز وزیر کمک‌های عمرانی و توسعه بلژیک با اشاره به برگزاری دادگاه بین‌المللی دادگستری در رابطه با پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه که از سوی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی مطرح شده است، در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: اگر دادگاه بین‌المللی دادگستری در خصوص این پرونده حکمی علیه اسرائیل صادر کند، بلژیک به طور کامل از آن حکم حمایت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، پیشتر پترا دی سوتر معاون نخست وزیر بلژیک اعلام کرد که این کشور باید علیه تهدید نسل کشی در غزه اقدام کند و نمی‌تواند نظاره گر این اوضاع باشد و لازم است که به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم اسرائیل در دادگاه لاهه بپیوندد.

معاون نخست وزیر بلژیک در حساب توئیتری ایکس خود نوشت که به دولت پیشنهاد خواهد کرد تا از شکایت آفریقای جنوبی در دیوان لاهه در مورد نسل کشی در غزه حمایت کند.

این مقام ارشد دولت بلژیک، گفت: بلژیک نمی‌تواند کنار بایستد و رنج عظیم انسانی در غزه را تماشا کند. ما باید علیه تهدید نسل‌کشی اقدام کنیم.

دیوان بین‌المللی دادگستری ۱۱ و ۱۲ ژانویه (۲۱ و ۲۲ دی) شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی را درباره نسل‌کشی علیه مردم فلسطین در باریکه غزه بررسی کرد. دیوان بین‌المللی دادگستری که «دادگاه بین‌المللی» نیز نامیده می‌شود، عالی‌ترین نهاد حقوقی سازمان ملل متحد است که در سال ۱۹۴۵ برای رسیدگی به مناقشات و اختلافات میان کشورها تأسیس شده است.

هیات دادگاه بین‌المللی که متشکل از ۱۵ قاضی است به اختلافات مرزی و پرونده‌هایی که به طور فزاینده‌ از سوی کشورها مطرح می‌شود و دولت‌های دیگر را به نقض تعهدات معاهده سازمان ملل متهم می‌کنند، رسیدگی می‌کند.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

نظر شما