شناسهٔ خبر: 64721783 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آغاز مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی دام در آمل

رئیس اداره دامپزشکی آمل گفت: مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی دام در این شهرستان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آمل گفت: مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دام سبک و سنگین روستایی و عشایری شهرستان آمل از اوایل دی ماه ۱۴۰۲ آغاز و تاکنون حدود ۴۰ هزار راس دام سبک و ۲ هزار راس دام سنگین واکسینه شده اند.
دکتر حمید رسولی زاده افزود: این برنامه تا پایان بهمن ماه ادامه خواهد داشت و سعی بر پوشش حداکثری و مقاوم سازی جمعیت دامی این شهرستان علیه بیماری با اهمیت تب برفکی با بهره گیری از توانمندی همکاران پرتلاشمان در واحد مبارزه با بیماری‌های دامی این اداره می‌باشد.
او گفت: تب برفکی از یکی زیانبارترین بیماری‌های دامی نشخوارکنندگان از جمله گاو، گوسفند و بز است که می‌تواندخسارات اقتصادی جبران ناپذیری به دامداران وارد نماید. این بیماری سبب کاهش شدید تولید شیر، گوشت و کاهش باروری دام‌های بالغ و همچنین مرگ و میر دام‌های جوان بدلیل درگیری عضله قلب می‌شود. علایم این بیماری شامل تب، بی اشتهایی، آبریزش دهان و لنگش ناشی از وجود ضایعات تاول مانند در محوطه دهانی و ناحیه سم حیوان می‌باشد.
دکتر رسولی زاده  با اشاره به اینکه رعایت اصول قرنطینه‌ای و امنیت زیستی و همچنین واکسیناسیون در پیشگیری از بیماری بسیار حائز اهمیت می‌باشد، افزود: از دامداران می‌خواهیم که نهایت همکاری را با اکیپ‌های واکسیناسیون اعزامی از سوی اداره دامپزشکی داشته باشند و از تردد غیرمجاز دام‌ها خودداری و نسبت به ضدعفونی جایگاه‌های دام به طور مرتب اقدام نمایند.

نظر شما