شناسهٔ خبر: 6469856 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

لزوم ارتقاي وضعيت اورژانس بيمارستان‌هاي بزرگ و پر ازدحام تهران

وزير بهداشت اولتيماتوم 2 هفته‌اي داد

صاحب‌خبر -

گروه غذا و دارو |
وزير بهداشت بعد از چند روز تعطيلي و بي‌خبري، باز خبرسازي كرد و در حركتي تعجب‌برانگيز به ويژه براي فعالان سلامت كشور به بيمارستان‌هاي بزرگ تهران مهلتي دو هفته‌يي داد تا كيفيت خدمات درماني اورژانس‌هاي خود را ارتقا دهند؛ اولتيماتومي كه در عرصه عمل چندان در دسترس به نظر نمي‌رسد.
به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت، حسن قاضي‌زاده‌هاشمي در جلسه جمع‌بندي بازديدهاي شبانه و
سرزده خود از اورژانس‌ بيمارستان‌هاي بزرگ و پر ازدحام تهران به مسوولان اين بخش دو هفته فرصت داد با رفع كمبودها و ارتقاي كيفيت خدمات، وضعيت اورژانس اين بيمارستان‌ها را بهبود بخشند. ظاهرا هاشمي، همكارانش را فرا خوانده و ضمن مرور موارد رصد شده در جمع‌بندي بازديدهاي ميداني خود به بيان تذكراتي جهت بهبود وضعيت اورژانس بيمارستاني در شهر تهران پرداخت.
در اين جلسه كه قائم‌مقام وزير بهداشت، معاونان درمان، پرستاري، توسعه مديريت منابع، روسا و معاونان درمان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تهران، شهيد بهشتي و ايران و مديران تعدادي از بيمارستان‌ها نيز حضور داشتند، افراد حاضر گزارشي از وضعيت موجود ارائه كردند.
وزير بهداشت براي بهبود وضعيت اورژانس بيمارستان‌هاي تهران، دو هفته فرصت داد تا مسوولان اين بخش‌ها با رفع كمبودها، وي را در جريان آخرين اقدامات صورت گرفته، قرار دهند و در اين فرصت گزارشي از بهبود وضعيت را به وي ارائه كنند. اين مهلت دو هفته‌يي بيمارستان‌هاي پايتخت كه مشكلات زيرساختي و كمبودهاي بسياري در تجهيزات و نيروي انساني دارند به هيچ‌ وجه درخواستي منطقي ارزيابي نمي‌شود و حتي مديران بيمارستان‌ها هم تحقق اين دستور را در اين بازه زماني دور از انتظار مي‌دانند.
اتفاقا وزير بهداشت هم به اين كمبودها آگاه است و در همين جلسه تاكيد كرد: تامين نيروي پرستاري اورژانس بايد با بهره‌گيري از پرسنل متخصص با تجربه حداقل 10سال و با پرداخت مناسب و ايجاد انگيزه براي فعاليت در اورژانس بوده و نيروهاي طرحي و دانشجو در بخش‌هاي غيراورژانس به ‌كار گرفته شوند. دكتر هاشمي همچنين افزود: بايد پرستاران با تجربه در ترياژ مستقر شوند و دو نفر متخصص اورژانس در اورژانس‌هاي شلوغ بيمارستان‌هاي بزرگ به كار گرفته شوند و از سوي ديگر كمبود نيروي خدماتي در بخش اورژانس بيمارستان‌ها نيز برطرف شود.
وي خطاب به همكارانش در اين جلسه گفت: در بخش آزمايشگاه و پاراكلينيك نيز ضمن تجهيز، نيروي انساني كافي تامين شود و در بخش‌هاي اورژانس بيمارستاني از دستياران تخصصي سال‌هاي بالاتر استفاده شود.
دكتر هاشمي همچنين با اشاره به راه‌اندازي ستاد هدايت مشترك ظرف يك هفته آينده گفت: با اين اقدام ستاد هدايت متمركز شده و هدايت بيمار تسهيل مي‌شود. وزير بهداشت با تاكيد بر اينكه تخت‌هاي مراقبت‌هاي ويژه براساس اعلام نياز دانشگاه‌ها بايد بدون محدوديت افزايش يابد از تقويت تخت‌هاي مراقبت‌هاي ويژه نيز خبر داد و گفت: اين مهم مي‌تواند از طريق خريد خدمت از بيمارستان‌ها با ضريب اشغال كمتر صورت گيرد.
وي حتي به كمبود منابع مالي هم اشراف دارد و در اين «دستور» اين مساله را هم دور از نظر نداشته و از معاونت توسعه درخواست كرد با تامين اعتبارات لازم زمينه توسعه تجهيزات آزمايشگاهي و راديولوژي اورژانس و نوسازي اين بخش‌ها را فراهم كند. در پايان اين جلسه مقرر شد، ظرف دو هفته آينده تمامي دانشگاه‌ها مشكلات حاد اورژانس سه بيمارستان بزرگ تحت پوشش خود را حل كرده و گزارش اقدامات صورت گرفته را به وزير بهداشت ارائه دهند. هرچند كه اين دستور تند داده شد اما اميدي به اجراي آن نيست. اما مساله اينجاست كه اساسا چرا چنين دستورهاي دور از واقع‌بيني ابلاغ مي‌شود؟

نظر شما